Oplichting/fraude
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Oplichting/fraude
Hallo,
Wellicht een aparte vraag.
Mijn "stief"zoon had bij zijn biologische moeder een spaarrekening, daar stond een behoorlijk bedrag op, nu heeft de biologische moeder, omdat zij geen contact meer met haar zoon wou, de rekening opgeheven en het geld van de rekening gehaald (geld wat door grootouders gespaard is en wat hijzelf gespaard en gekregen (verjaardagen enz) heeft). Tevens heeft ze alles wat van hem was verkocht, mobiel, tv, computer enz, ze zegt dat ze dit mag doen gezien het bij haar in huis staat en dat het haar toebehoort. Welke rechten heeft mijn "stief" zoon in dit geval, wat kunnen wij doen om hem te helpen, om te krijgen waar hij recht op heeft.
Wellicht een aparte vraag.
Mijn "stief"zoon had bij zijn biologische moeder een spaarrekening, daar stond een behoorlijk bedrag op, nu heeft de biologische moeder, omdat zij geen contact meer met haar zoon wou, de rekening opgeheven en het geld van de rekening gehaald (geld wat door grootouders gespaard is en wat hijzelf gespaard en gekregen (verjaardagen enz) heeft). Tevens heeft ze alles wat van hem was verkocht, mobiel, tv, computer enz, ze zegt dat ze dit mag doen gezien het bij haar in huis staat en dat het haar toebehoort. Welke rechten heeft mijn "stief" zoon in dit geval, wat kunnen wij doen om hem te helpen, om te krijgen waar hij recht op heeft.
- maestro
- Deskundige
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Re: Oplichting/fraude
De leeftijd doet er eigenlijk alleen toe waar het de bestemming van de gelden betreft. De biologische moeder mag geld/goederen gebruiken ten behoeve van levensonderhoud, scholing etc. voor hem. Dat lijkt mij hier niet het geval, je moet eigenlijk zelfs toestemming van de kantonrechter hebben derhalve is er sprake van verduistering. In de praktijk wordt dit civielrechtelijk aangepakt, zeker als het gebeurd tijdens iemands minderjarigheid. De biologische moeder heeft haar bewind onbehoorlijk uitgevoerd en is schadeplichtig.
Edit:
Belangrijk is wel dat de rekening op naam van stiefzoon stond of dat anderzins duidelijk is aangegeven dat de grootouders dit bedrag voor stiefzoon hadden ebstemd en het dus zijn eigendom is.
Edit:
Belangrijk is wel dat de rekening op naam van stiefzoon stond of dat anderzins duidelijk is aangegeven dat de grootouders dit bedrag voor stiefzoon hadden ebstemd en het dus zijn eigendom is.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
-
- Infopolitie Gast
Het geld heeft ze ondertussen voor zichzelf gebruikt, o.a vakantie, andere auto enz. Voor zover bekend stond de rekening op de naam van "stief"zoon. Wij zullen hem gaan steunen in de keuzes die hij nu gaat maken. Het is zo sneu dat je, je kind zo benadeeld om er zelf beter van te worden.
@maestro, leeftijd is in deze wel van belang: ik vraag me even af hoe moeder de rekening van een volwassen zoon kan leeghalen en opheffen zonder zijn toestemming. Daarnaast, als een kind < 12 is heeft deze nog geen enkele zeggenschap en zijn beide ouders verantwoordelijk, vandaar dus mijn vraag om de leeftijd.
- maestro
- Deskundige
- Geslacht:
De leeftijd is niet van belang voor de vraag of de biologische moeder gerechtigd was in deze de rekening te gebruiken.
- maestro
- Deskundige
- Geslacht:
Als hij 18 jaar of ouder is als de rekening wordt geplunderd is het makkelijker om te zeggen dat er sprake is van verduistering. Onder de 18 kan er nog een reden zijn, zoals de kosten van studie (wat niet het geval is; biologische moeder wenste geen contact meer). En als dat wel het geval zou zijn geweest dan nog moet er eigenljk eerst toestemming aan de kantonrechter worden gevraagd. Ze zit dus eigenlijk in beide gevallen fout.
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Wat ik wel mis in het hele verhaal?
Hoelang geleden heeft zich dit alles afgespeeld, en woonde hij toen nog bij zijn moeder thuis?
Hoelang geleden heeft zich dit alles afgespeeld, en woonde hij toen nog bij zijn moeder thuis?
- Hilde
- Moderator
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
Wat ik mis, op wiens naam stond de rekening.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
-
- Infopolitie Gast
@Hilde
Of onder bewindvoering moeten hebben gestaan van zijn moeder.
Of onbekwaam zijn geweest.
Dan zou de stiefzoon minderjarig geweest moeten zijn.Ilona2110 schreef: ↑05 nov 2024, 08:51 Voor zover bekend stond de rekening op de naam van "stief"zoon.
Of onder bewindvoering moeten hebben gestaan van zijn moeder.
Of onbekwaam zijn geweest.
- Hilde
- Moderator
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 58
"Voor zover bekend"..
Een rekening staat wel of niet op naam van kind.
"Voor zover bekend" is in heel veel gevallen toch anders dan degene denkt.
Als de rekening op naam van kind staat dan mag de moeder er niet bij. Zij kan ook de rekening niet opheffen.
Een rekening staat wel of niet op naam van kind.
"Voor zover bekend" is in heel veel gevallen toch anders dan degene denkt.
Als de rekening op naam van kind staat dan mag de moeder er niet bij. Zij kan ook de rekening niet opheffen.
==================================
- maestro
- Deskundige
- Geslacht:
Rekiningen van minderjarige kinderen kunnen/moeten door de wettelijke vertegenwoordiger (ouders) worden opgezegd en deze kunnen ook geld opnemen. Bij een meerderjarige kan dit niet.
Ik denk dat we moeten oppassen dat we geen zaken door elkaar gaan gooien.
In alle normale gevallen kun je bij een "kind" (wat dan dus geen kind meer is) van 18 wat een rekening op eigen naam heeft staan geen geld meer opnemen (als je niet zijn/haar pas of pincode hebt dus)
Er zijn, zoals onze gast RogerGr zegt genoeg gevallen waarin een 18-plusser onder curatele, bewind of eender wat dan ook staat. Dit is dan wel door een rechtbank uitgesproken en opgelegd (bijv. een beschermingsbewind of curatele), er is een aangewezen gemachtigde (bewindvoerder, mentor, etc.) en in die gevallen zou het kunnen voorkomen dat een 18-plusser inderdaad niet over zijn eigen geld kan beschikken (omdat de rechtbank hemzelf onbekwaam acht).
Laten we, voor nu, omdat TS niet anders heeft aangegeven, ervan uitgaan dat dit geen van allen speelt en dat de 18-plusser dus een "reguliere" jongeman is waar geen uitzonderingen op van toepassing zijn.
In alle normale gevallen kun je bij een "kind" (wat dan dus geen kind meer is) van 18 wat een rekening op eigen naam heeft staan geen geld meer opnemen (als je niet zijn/haar pas of pincode hebt dus)
Er zijn, zoals onze gast RogerGr zegt genoeg gevallen waarin een 18-plusser onder curatele, bewind of eender wat dan ook staat. Dit is dan wel door een rechtbank uitgesproken en opgelegd (bijv. een beschermingsbewind of curatele), er is een aangewezen gemachtigde (bewindvoerder, mentor, etc.) en in die gevallen zou het kunnen voorkomen dat een 18-plusser inderdaad niet over zijn eigen geld kan beschikken (omdat de rechtbank hemzelf onbekwaam acht).
Laten we, voor nu, omdat TS niet anders heeft aangegeven, ervan uitgaan dat dit geen van allen speelt en dat de 18-plusser dus een "reguliere" jongeman is waar geen uitzonderingen op van toepassing zijn.