Hallo,
Ik heb een WOK-status gekregen met mijn schakelbrommer omdat ik te hard reed. Nadat ik werd aangehouden, hebben de agenten alleen mijn rijbewijs gecontroleerd; ze vroegen niet om mijn kentekenbewijs.
Na wat praten gaven ze mij de keuze: óf ik zou een WOK-status krijgen, óf ik zou op de rollerbank moeten. Ik heb toen maar voor de WOK gekozen, want als ik op de rollerbank moest, was ik bang dat ik mijn brommer en rijbewijs kwijt zou raken en nig n hoop boetes zou krijgen
Toen ik aan de agent vroeg hoe zij mijn snelheid hadden gemeten, gaf hij aan dat ze geen meting hadden gedaan , maar gewoon op hun snelheidsmeter hadden gekeken. Ze hadden me niet ingehaald terwijl ik 80 km/u reed, zei hij. Dat vond ik vreemd, want zover ik weet telt een meting via de snelheidsmeter niet als officiële snelheidsmeting.
Ik vroeg de agent of dat wel klopte, omdat tellers meestal wat afwijken. Hij zei dat hun voertuigen elk jaar gecontroleerd worden, dus dat de meting klopte. Ik heb verder niks gezegd over het feit dat dit geen officiële meting is, omdat ik bang was dat ze me anders alsnog op de rollerbank zouden zetten.
Ik heb geen boete gekregen, wat ik ook vreemd vond aangezien ik 80 km/u reed.
Mijn vraag is dus: mag de politie een WOK-status opleggen zonder officiële meting of zonder rollerbanktest, als verder alles in orde was aan mijn brommer?
Wok zonder meting
Moderator: Moderatorteam
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Re: Wok zonder meting
Opmerking van moderator MotoRon
1x plaatsen volstaat. Het bericht moet eerst goedgekeurd worden door een moderator.BronWOK-melding
Als je brom-/snorfiets is opgevoerd, maakt de politie een WOK-melding aan. Dit is een ‘Wacht Op Keuren status’ in het kentekenregister bij de RDW. Je mag dan niet meer op je brom- of snorfiets rijden, behalve als je naar het keuringsstation van de RDW gaat om je tweewieler te laten keuren. Een bromfiets kan een WOK-melding krijgen vanaf 56 km/u (maximale constructiesnelheid van 45km met 5 km + 5 km rollerbank marge) en een snorfiets vanaf 35 km/u (maximale constructiesnelheid van 25km met 4 km + 5 km rollerbank marge). De rollerbank marge van 5km geldt alleen als de snelheid van de scooter wordt gemeten op de rollerbank. Als de snelheid van de scooter wordt gemeten tijdens het rijden is de marge lager. Dan kan je dus eerder een WOK-melding krijgen.
Politievoertuigen hebben een geijkte teller, waarmee prima snelheidsmetingen gedaan kunnen worden.
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Re: Wok zonder meting
Ja, dat mag de politie. In de instructie meting maximumconstructiesnelheid staat o.a.:
Piet
Als je gehele instructie wilt lezen kun je hier klikken.Aanzeggen verbod rijden op de weg na constatering overschrijding maximumsnelheid
In een brief aan de Tweede Kamer [7] heeft de minister van Infrastructuur en Milieu mede namens de toenmalige minister van Justitie en Veiligheid toegezegd om onderzoek te laten verrichten naar de mogelijkheid om het verbod om op te weg te mogen rijden aan te kunnen zeggen vanwege het niet voldoen aan de technische eisen als een overtreding van de maximumsnelheid is geconstateerd. Dit onderzoek is door TNO [8] uitgevoerd en de eindconclusie is dat het inderdaad mogelijk is om bij overschrijding vanaf een bepaalde rijsnelheid te kunnen stellen dat een brom- of een snorfiets dusdanig is opgevoerd dat naar het oordeel van de Dienst Wegverkeer (RDW) sprake moet zijn van het feit dat de brom- of snorfiets niet voldoet aan de bij of krachtens de Wegenverkeerswet 1994 vastgestelde eisen ten aanzien van de maximumconstructiesnelheid.
Voor snorfietsen is hiervan sprake als de gecorrigeerde snelheid (= gemeten snelheid minus de meetfout van 3 km/u) 43 km/u of meer bedraagt en bij bromfietsen is hier sprake van als de gecorrigeerde snelheid 68 km/u of meer bedraagt. Gelet op het vorenstaande wordt daarom bij een staandehouding vanwege overschrijding van de maximumsnelheid vanaf 43 km/u voor snorfietsen en vanaf 68 km/u voor bromfietsen de overgifte van het kentekenbewijs deel I(A) c.q. de kentekencard gevorderd en na inzage teruggegeven. De bestuurder wordt vervolgens op basis van artikel 48, zevende lid, WVW 1994, het verbod om met de brom-/snorfiets op de weg te rijden aangezegd.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit