Geparkeerd busje blokkeert zicht, gevaarlijk.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Johandb67
Infopolitie Gast

Geparkeerd busje blokkeert zicht, gevaarlijk.

Ongelezen bericht door Johandb67 »

Bij ons in Arnhem weigert handhaving op te treden en ik ben benieuwd naar suggesties/advies. Of misschien zit ik er helemaal naast.

De situatie is dat er twee opritten gezamenlijk op een stuk straat uitkomen. De oprit zelf is ongeveer 6 meter en biedt ruimte voor 1 auto. Deze oprit komt uit op een straat van ongeveer 6 meter lang die dan links als rechts verder gaat. Een soort T-splitsing maar dan heel kort vanuit de oprit gezien. De straat zelf is vrij rustig.

Mijn buurman wil echter zijn aanhangwagen op de oprit houden en parkeert daarom zijn bestelbusje achter deze aanhanger, op de straat van 6 meter dus. Deze wordt letterlijk (vaak nog over) tot aan de grens van de T-splitsing gezet. Behalve esthetisch vind ik dit vooral gevaarlijk. Heb nu al 2 keer de situatie gehad dat een fietser (zonder licht, dus ook niet helemaal vreemd) nog net kon uitwijken terwijl ik de straat oprijdt en dus na 6 meter links of rechts verder op diezelfde straat wil gaan.

Ik snap niet goed waarom deze situatie (gevaarlijk) technisch niet onder parkeren in een bocht valt. Maar misschien heeft een handhaver een ander argument nodig om wel actie te ondernemen. Persoonlijk wil ik vooral voorkomen dat er ooit wel een aanrijding plaatsvindt en dat IK dan ook nog als schuldige wordt aangewezen.

Dus behoorlijk wat zorgen en ook best wel een mate van irritatie (op de reeds meerdere keren aangesproken buurman en ook handhaving)
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Geparkeerd busje blokkeert zicht, gevaarlijk.

Ongelezen bericht door MotoRon »

Het zal aan mij liggen, maar dit begrijp ik even niet:
komt uit op een straat van ongeveer 6 meter lang die dan links als rechts verder gaat
Heb je een foto van de situatie, een straatnaam of een linkje naar googlemaps? Dan kunnen we even zien wat je precies bedoeld en de situatie beoordelen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

6 meter is erg weinig, de afronding van een kruisingsvlak is al 3 meter, een beetje bestepbus is dus inderdaad zomaar 6 meter.

De tip van Ron is een goeie, een linkje naar google maps zou een hoop verheldering kunnen geven.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Johandb67
Infopolitie Gast

Ik weet niet of de eerdere melding is aangekomen, mijn laptop liep vast.

https://www.google.com/maps/@51.9598449 ... FQAw%3D%3D

Goede suggestie, zie nu zelf op maps dat het busje er toen ook stond, nu alleen redelijk netjes. Normaal staat deze recht en niet schuin geparkeerd. Voor de zwarte auto dus gevaarlijk, ik parkeer deze dus ook altijd achteruit om toch nog iets te zien bij het wegrijden. Achteruit is echt blind de weg oprijden.
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Politie kan optreden op grond van artikel 24 lid 1b van het RVV:

Artikel 24
1. De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:

b. niet parkeren voor een in- of uitrit.

Voertuig staat evident voor een (eigen) uitrit geparkeerd.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Ongelezen bericht door Skipperje »

Johandb67 schreef: 31 okt 2024, 12:57 Deze oprit komt uit op een straat van ongeveer 6 meter lang die dan links als rechts verder gaat. Een soort T-splitsing maar dan heel kort vanuit de oprit gezien.
Dat zie ik dus geheel anders. Hier is echt geen sprake van een straat. Sterker nog, ik denk dat als je vanaf dit stukje verhard, gelegen tussen de rijbaan en het tot de percelen behorende deel, de straat op wilt rijden, dat je dan vanaf een uitrit de straat op rijdt. Waarom een uitrit? Omdat het een zeer beperkte bestemming heeft en dat is één van de kenmerken die kan leiden tot het begrip uitrit.
En dan kom ik ook bij de opmerking van @ThunderSTreak. Want als mijn gedachte juist is, dan staat de bus niet voor een uitrit, maar op een oprit en dat is toegestaan.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Johandb67
Infopolitie Gast

Alvast bedankt voor beide reacties.

Ik kan zelf niet bepalen of dit wel of geen uitrit is. Wat ik wel weet is dat het niet mijn kavel is en dus bij de gemeente Arnhem hoort. Het lijkt me ook zeker geen andere weg, dan hadden er haaientanden of borden moeten staan. Wat ik echter mis in de reacties is hoe omgegaan kan worden met de situatie die hier gecreëerd wordt. Tenminste, zijn jullie beide het wel met me eens dat het niet veilig is als de bus (niet doorzichtig) daar staat?

Deze situatie zie ik wel eens in bv Italië. Bij een steegje/uitrit zonder trottoir en bebouwing tot aan de straat, staat er dan aan de overkant van de straat een spiegel waarbij je in elk geval kunt zien wat er in de blinde hoek/bocht aankomt.

Ik kan me hier moeilijk voorstellen dat het bij het bewust creëren van een gevaarlijke situatie er geen handvat (wettelijk) is om hier iets aan te doen? En extra info: we hebben de buren ook gevraagd om bv dan de andere 'normale' auto achter de aanhanger te parkeren ipv het busje. Uit bovenstaande berichten kun je wel opmaken wat de reactie hierop was.
Autodefensa
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Autodefensa

Ongelezen bericht door Autodefensa »

Bericht door Skipperje » 25 minuten geleden

Johandb67 schreef: ↑Vandaag, 12:57
Deze oprit komt uit op een straat van ongeveer 6 meter lang die dan links als rechts verder gaat. Een soort T-splitsing maar dan heel kort vanuit de oprit gezien.
Dat zie ik dus geheel anders. Hier is echt geen sprake van een straat. Sterker nog, ik denk dat als je vanaf dit stukje verhard, gelegen tussen de rijbaan en het tot de percelen behorende deel, de straat op wilt rijden, dat je dan vanaf een uitrit de straat op rijdt. Waarom een uitrit? Omdat het een zeer beperkte bestemming heeft en dat is één van de kenmerken die kan leiden tot het begrip uitrit.
En dan kom ik ook bij de opmerking van @ThunderSTreak. Want als mijn gedachte juist is, dan staat de bus niet voor een uitrit, maar op een oprit en dat is toegestaan.

Piet
Waarom denk jij dat dit niet een onderdeel is van de 'straat' maar van de oprit? Kadastraal gezien valt het gewoon binnen perceel 3758, dat van de gemeente lijkt te zijn. Dat de eigenaar van perceel 2661 zich een stuk toe-eigent verandert daar niks aan.

Gezien vanuit een inrichtingsperspectief van de gemeente, hebben wij het nu gewoon over een erftoegangsweg, binnen bebouwde kom. Plaatselijk is deze weg verbreed om toegang tot de eigen inrit te faciliteren, met nadruk op plaatselijk, faciliteren en eigen oprit. Gezien de toegepaste bochtstraal trottoirband (R=1 m op het oog) bij de verbredingen, kun je niet spreken volwaardige in- en uitritten. Mits dit 'volwaardige' in- en uitritten (aftakkingen) van de weg zouden zijn, zou de gemeente in de bochtstukken van het trottoirband minimaal een bochtstraal van R=6 m(uit mijn hoofd) hebben toegepast. Dit is dus gewoon één doorgaande weg.

Als je verder in de straat kijk zie je dat de gemeente een deel van de groenstrook heeft aangewezen als parkeerplaats, d.m.v. paaltjes met de letter P erop. De letter P lijkt t.p.v. de verbredingen te ontbreken. De ergernis van TS lijkt niet op gebakken lucht gebaseerd te zijn.

Ik zie ook een putdeksel van het drainageriool in de verbreding van de weg. Je weet dus niet of je op een nutstracé met je bus geparkeerd staat. Al vermoed ik dat het nutstracé aan de andere kant van de weg loopt.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

@Autodefensa Als ik de wijk/deze straat bekijk, dan zijn al deze stukken tussen de rijbaan en de perceelsgrenzen, aangelegd door de wegbeheerder en zijn ze niet “ingepikt” door de bewoners/eigenaren van de percelen.
Verder bepaalt de eigendom niet of iets tot de weg behoort of niet. Het kadaster aanhalen is dus onzin.
Uitritten die aangelegd worden op gemeentegrond, kunnen volgens de beleidsregel uitritten zelfs door de gemeente zelf worden aangelegd ten behoeve van ontsluiting van percelen, waarbij de kosten voor aanleg eventueel doorberekend kunnen worden aan de aanwonenden.
Of je op een nutstracé parkeert of niet doet evenmin terzake, dat is op zich niet verboden.

Waar je de informatie over bochtstralen vandaan gehaald hebt is me een raadsel. In de leidraad voor wegbeheerders, de CROW-uitgave “Uitritten en uitritconstructies”, wordt met geen woord gerept over bochtstralen. Je hebt vast wel een linkje voor ons?
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

https://www.google.com/maps/@51.9598047 ... FQAw%3D%3D

Ik zie gewoon een weg die breder wordt maar met de definitie van een uitrit kan ik ook heel goed leven.
Mogen de auto's daar zo staan? Van mij zeker want parkeren aan de zijkant van de weg cq bovenop de uitrit is prima en als dat haaks past is dat ook goed. Met andere woorden; ik vind de hele discussie van 'wel of geen uitrit' eigenlijk niet zo heel relevant..

Staat een grote bus daar het uitzicht te belemmeren?
Ja, maar dat wil nog niet zeggen dat 'ie daar niet mag staan. Als er een bestelauto naast mijn auto geparkeerd staat vind ik dat ook hinderlijk om weg te rijden, maar dat wil nog niet zeggen dat ie daar niet mag staan. Als de bestelauto daar niet zou mogen parkeren dan zou geen enkel voertuig in het rijtje dat mogen. Ergo; het feit dat 1 enkel voertuig door z'n vorm het uitzicht belemmert is an sich geen reden voor een verbod voor dat ene voertuig.

Ik zie geen overtreding (ondanks het feit dat het idd niet prettig wegrijden is)..

'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Ongelezen bericht door Frans »

Autodefensa schreef: 31 okt 2024, 20:52 Waarom denk jij dat dit niet een onderdeel is van de 'straat' maar van de oprit? Kadastraal gezien valt het gewoon binnen perceel 3758, dat van de gemeente lijkt te zijn. Dat de eigenaar van perceel 2661 zich een stuk toe-eigent verandert daar niks aan.
@Autodefensa:
Ik heb slechts een klein stukje ge-quote omdat alleen hier al zo vreselijk veel aan schort dat we een nieuw onderwerp zouden moeten starten om het weer recht te zetten.

Iets is niet wel of niet onderdeel van een "straat" maar van de "weg", en de weg is heel simpel een vastomlijnde definitie die we hier allemaal kennen.

WvW 1994 art 1 definities onder b

Wetstekst

b.wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;
Het begrip "perceel" of "straat" komt hier in het geheel niet in voor.

Kijk ik dan met deze blik naar je antwoord dan kan ik eerlijk gezegd niet zoveel hout maken van je hele verhaal met percelen en tekeningen en nutstracé's, en sterker, wie eigenaar is van een perceel maakt ook nog eens niet uit. Al heeft iemand een "eigen weg" van een km lang dan nog kan dat gewoon een weg zijn die voor alle verkeer openstaat. En zelfs nog een stap verder, het parkeerterrein van de Jumbo, Makro of Ikea gaat vaak 's avonds op slot, met een heel groot hek of een slagboom, dus fysiek dicht en dan is diezelfde weg dus niet meer openbaar.

Maar dan nog steeds is het een weg, dan nog steeds openbaar tijdens openingsuren, zelfs als die weg op "eigen terrein" ligt en misschien wel op 17 percelen (om even een punt te maken voor wat betreft perceel).
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Johandb67
Infopolitie Gast

Ten eerste bedankt voor alle reacties. Er spelen blijkbaar best wel veel onderdelen mee die het niet direct heel eenduidig maken.

Ik vind persoonlijk de vergelijking met een busje die naast je staat op een parkeerplaats best wel een goede vergelijking. Met 1 verschil dat het verkeer welke langsrijdt (herkenbaar als parkeerplaats) er ook rekening mee kan houden dat er een auto 'achter' staat. Dan zie je in elk geval 2 partijen die (mits ze hun gezond verstand gebruiken) rekening houden met de situatie.

Zonder het beleid van de gemeente tot in detail te kennen: Tijdens de aanleg van de wijk werd idd de groenstrook aan de overkant aangewezen als parkeerplek (met P-paaltjes en ook werd de grond speciaal versterkt met gaas). Aan mijn kant is het niet de bedoeling dat er wordt geparkeerd en op die plekken dat ze het wel doen is het duidelijk te zien wat er gebeurd. Modderpoelen, gaten, dood gras enz.. Dat het dus niet wenselijk is dat er niet aan de 'binnen'ring wordt geparkeerd is duidelijk, het handhaven laat hier ook wat te wensen over. Maar dat leidt niet tot gevaarlijke situaties.

Ik denk dus dat het niet de intentie van de gemeente Arnhem is geweest om dit als parkeerplek te zien (ook omdat er 2 parkeerplekken op eigen terrein werden opgeleverd). Maar er lijkt ook geen concrete regel om dit te verbieden.

Dan is (en blijft) het voor mij zuur dat er geen oplossing is voor een situatie waarbij mijn buurman de voorkeur geeft aan het blokkeren van een aanhanger boven het voorkomen van een gevaarlijke situatie. Hij heeft er zelf nl. geen last van en alle risico en ergernis ligt bij mij!
Of.... kan ik het risico dan nog aan een andere partij overdragen? (Vanuit een insteek letselschade. Ook een gemeente wordt geacht om de risico's met bv gevaarlijk omhoogstekende stoeptegels op openbaar terrein, op te lossen.)

Heeft niet mijn voorkeur maar als laatste strohalm. Als de situatie niet door mij opgelost kan worden dan iig proberen te voorkomen dat het ook nog tegen me gebruikt wordt in het geval dat..... :-(.
Gesloten