Lege stallingstrailer ophalen achter auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Louis Blom
Infopolitie Gast

Lege stallingstrailer ophalen achter auto

Ongelezen bericht door Louis Blom »

Goedemiddag,
Wij hebben een boot gekocht met stallingstrailer. De boot hebben wij naar huis gevaren maar de stallingstrailer staat nog op de lokatie op 85 km van ons huis.
Mag ik de lege stallingstrailer met lichtbalk en witte nummerplaat achter mijn auto verplaatsen?

Groet, Louis Blom
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Lege stallingstrailer ophalen achter auto

Ongelezen bericht door MotoRon »

Dat is zo niet te zeggen. Over wat voor boottrailer hebben we het? Mag uw auto die trekken? Wat is het ledig gewicht en laadvermogen van de trailer en van het trekkend voertuig? Heeft u een B-rijbewijs, of een BE? Allemaal zaken die nodig kunnen zijn om te bepalen of u hem naar huis mag rijden.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

Ik denk dat je dan even erbij moet vermelden dat voor het rijbewijs van belang is dat het om "papieren" gewichten gaat. Met andere woorden, het gaat er niet om wat er OP uw aanhanger staat (leeg zal dat ding niet zo veel wegen) maar wat er daadwerkelijk op het plaatje staat van de aanhanger (te vinden bij de dissel) en op uw kentekencard. Dat tezamen, dat totaal op papier, bepaald of u ermee mag rijden (en een witte kentekenplaat zegt dan niet zoveel want is de trailer gewoon een kleine trailer of nooit gekeurd en heeft ie gewoon nooit een kenteken gekregen?)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik lees stallingstrailer. Dat doet mij vermoeden dat het een niet gekeurde kar is, waar boten op worden geplaatst. Meestal staan deze karren op jachthavens of bij bedrijven met een scheepslift en een groot terrein waar ze de winter kunnen blijven staan. Hoe zwaar is de boot die er op moet staan?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik ben 't wel met Piet eens; een echte 'stallingstrailer' komt überhaupt niet op de openbare weg, zoals Wikipedia uitlegt:

'Met een stallingstrailer kunt u de trailer met boot wegzetten. De boot kan dus op de trailer blijven staan tot het moment dat u weer van uw boot gebruik wilt gaan maken. Let wel op. Stallingstrailers zijn niet goedgekeurd door de RDW en beschikken dan ook niet over een COC goedkeuring.'

Samengevat; het apparaat mag de openbare weg niet op en hoort puur op terreinen van jachthavens te verblijven.
Het stelt niks voor maar als het fout gaat is er echt een knap probleem..

'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'

Gesloten