Dubbelzijdig geslepen zwaarden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Frank.
Infopolitie Gast

Dubbelzijdig geslepen zwaarden

Ongelezen bericht door Frank. »

Hoi iedereen,
Ik ben 23 jaar en ik verzamel zwaarden, gewoon als hobbie en zonder enige intentie om ze voor strafbare zaken te gebruiken uiteraard.
Volgens de wet mag je zwaarden hebben mits ze binnenshuis en/of op privé-terrein blijven, ook mag je ze vervoeren zolang je ze deugdelijk verpakt zodat ze niet voor direct gebruik aan te wenden zijn.

Ik heb lange tijd gedacht dat je alleen zwaarden mag hebben die aan één kant geslepen zijn en dat dubbelzijdig geslepen zwaarden verboden waren en dat je daar dus alleen botte versies van mocht hebben.
Maar nu las ik laatst de wet nog eens goed door en begreep ik dat het wel mag mits het geen verboden wapens als stiletto's of vlindermessen betreft.

http://www.infopolitie.nl/wet/wwm/wwm_p ... _art_2.php
^ Hier staan bijvoorbeeld onder categorie IV "zwaarden" en "blanke wapens waarvan het lemmet meer dan een snijkant heeft, voor zover zij niet vallen onder cat. I.", ik heb gekeken en categorie I zegt niets over zwaarden, alleen stiletto's, werpsterren, en ander verboden spul.
Dus betekent dat dat ik gewoon dubbelzijdig geslepen zwaarden mag hebben?

Ik stel deze vraag hier omdat ik graag 100% zeker wil weten hoe het zit, want ik wil niet achteraf in de problemen komen omdat een bepaald zwaard toch niet legaal is en de politie een prachtig en peperduur zwaard komt afpakken om het in een oven te gooien.
Groeten,

Frank
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Dag Frank.

Binnen het forum hebben we iemand onder de naam "Rich". Hij weet vrij veel van de wapenwetgeving. Ik verwacht dan ook dat je van hem antwoord zult krijgen, alleen is hij vandaag tot 23.00 uur aan het werk.

Je zult dus even geduld moeten hebben.
Beamer
Infopolitie Gast

zwaarden

Ongelezen bericht door Beamer »

Frank,

Je hebt het helemaal bij het rechte eind: zwaarden, voorzien van een lemmet met meer dan 1 snijkant, vallen onder categorie IV van de WWM en kunnen niet onder categorie I vallen, omdat zij geen stiletto, valmes, vlindermes of ander opvouwbaar mes zijn.

Van categorie IV voorwerpen is het 'voorhanden hebben' vrijgesteld, dat wil zeggen dat je ze mag hebben, zolang je ze maar niet bij je hebt op een voor het publiek toegankelijke plaats of de openbare weg. Als je ze wilt 'vervoeren', dus ermee op de openbare weg of een andere voor het publiek toegankelijke plaats wilt komen, zal je moeten zorgen dat ze degelijk zijn ingepakt (zodanig dat ze 'niet voor onmiddelijk gebruik kunnen worden aangewend', zoals de wet dat formuleert).

Kortom: thuis hebben is zonder meer toegestaan en voor eventueel vervoer degelijk inpakken.
rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht: Man
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door rich »

Een mens kan ook niet even rustig een dienstje draaien zonder dat er een antwoord voor zijn neus wordt weggekaapt! ;) :)

Maar inderdaad, een zwaard is een zwaard.

Bij de Wet Wapens en Munitie hoort ook een regelement maar ook deze geeft geen uitzondering.

Netjes in huis aanwezig of goed verpakt in het verkeer mag dus geen probleem opleveren.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Beamer
Infopolitie Gast

zwaard

Ongelezen bericht door Beamer »

Sorry Rich,

het was niet mijn bedoeling om je tegen me in het harnas te jagen (om maar in stijl te blijven..) :wink: :lol:
Gesloten