Parkeerverbod voor garage aangebracht

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Frans TS
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Parkeerverbod voor garage aangebracht

Ongelezen bericht door Frans »

Binnengekomen via mail:
Goedemiddag.
Bij het thuis komen staan er Opeens gele onderbroken lijnen voor mijn garage! Nu mag of kan ik mijn eigen voertuig er ni meer parkeren.
Heb dit zelf niet aangevraagd, is dit wettelijk?
Mvg Geert.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Parkeerverbod voor garage aangebracht

Ongelezen bericht door MotoRon »

Het IP-adres komt uit België. Is dat ook de plaats waarover de vraag gaat, of gaat de vraag over en situatie in Nederland?

Ik ga er even van uit dat de garage aan een voor het openbaar verkeer openstaande weg ligt. Hoe is het in Nederland wettelijk geregeld:
In het RVV is in artikel 24 lid 1 onder e bepaald dat een bestuurder zijn voertuig niet mag parkeren langs een gele onderbroken streep. In hetzelfde artikel onder 1b bepaald dat er voor een in- of uitrit niet geparkeerd mag worden.

Die onderbroken streep is kennelijk aangebracht voor (een) garagebox(en). Volgens vraagsteller mag hij er nu opeens zijn auto niet meer parkeren.
Door de rechtbank Zeeland­West­Brabant is in 2020 in een geschil in Tilburg vastgesteld, dat de ruimte voor garageboxen moet worden gezien als een uitrit in de zin van art. 24 lid 1b van het RVV. In dat geval bepaalde de rechtbank dat er slechts geparkeerd mocht worden voor de garageboxen met een ontheffing krachtens art. 87 RVV.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

In Nederland is het verboden te parkeren voor een in- of uitrit, ook die van de eigen garage.
Het aanbrengen van een gele streep onderbroken of niet verandert niets aan deze verkeersregel.
De gele streep, in welke uitvoering dan ook, heeft geen betekenis voor de vraag of je wel of niet mag parkeren in die garage.
Mogelijk is het parkeren voor een in- of uitrit in België niet standaard verboden en moet dit ondersteund worden door een gele streep.
Stay safe out there.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Een snelle zoektocht op Google leert mij dat artikel 25.1 van de Belgische Wegcode bepaalt dat het niet is toegestaan voor de inrij van een prive eigendom te parkeren.
Dit verbod geldt niet voor de eigenaar van het prive eigendom. Dit dus in tegenstelling tot Nederland.
Ik vermoed dat de gemeente waar TS woonachtig is niet wenst dat er ter plaatse wordt geparkeerd op straat en dit nu oplost door het plaatsen van een gele streep.
Of de gemeente juridisch correct handelt, is een vraag die wij in Nederland niet kunnen beantwoorden.
TS doet er goed aan een Belgische verkeers deskundige te raadplegen.
Stay safe out there.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Blijft dus even de vraag waar dit zich afspeelt, in Nederland of België.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten