Parkeren nabij brouwerij de RoodNoot

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Bas Tange TS
Infopolitie Gast

Parkeren nabij brouwerij de RoodNoot

Ongelezen bericht door Bas Tange »

Beste,

Er wordt volop gebouwd in Utrecht Leidsche Rijn, daardoor wordt ook steeds meer gebied aangeduid als betaald parkeren. De gemeente voorziet niet in parkeervergunningen voor bewoners omdat er meerdere parkeergarages in de buurt aangelegd zijn. Een parkeerplek in deze kost echter 100 euro in de maand. Voorheen zette ik altijd mijn auto bij het bedrijventerrein aan de andere zijde van de snelweg en station Leische Rijn aan de Reactorweg, voor mij 10 minuten wandelen van huis. Uit nieuwsgierigheid ben ik echter eens doorgereden langs de Elektronweg en verder de Oude Vleutenseweg tot bij de brouwerij RoodNoot. Dit betreft een nog door werkzaamheden compleet afgezonderde zone van Leidsche Rijn, waar je enkel via die weg vanaf het bedrijventerrein nog naar binnen kan en welke dus compleet nog afgezonderd is van de rest van Leidsche Rijn voor de auto. Tot mijn grote vreugde is er nergens langs die route een indicatie van betaald parkeren.

Bij de RoodNoot zelf zijn drie parkeerplekken afgebakend voor invalideparkeren, wat suggereert dat er legaal geparkeerd mag worden langs de weg. Er zijn geen verkeersborden die aangeven dat er niet langs de weg geparkeerd mag worden. Het stukje weg waar ik langs parkeer betreft een fietsstraat toegankelijk voor auto's (verkeersteken L51b). Dit is in afspraak met de eigenaar van de RoodNoot een fietsstraat geworden omdat het de enige toegang tot de brouwerij is, voorheen was dit een fietspad. Hier zet ik ondertussen al meerdere maanden met grote vreugde mijn auto neer omdat ik vlak daarboven in de grote flat van Change= woon. Ik zorg altijd dat ik netjes weg blijf van de invalideparkeerplaatsen en blijf ook op verzoek van een uitvoerder van de bouwwerkzaamheden weg van de toegangshek die er op later moment bij gekomen is helemaal aan het eind van de fietsstraat. Ik voorkom altijd dat mijn auto op de fietsstraat zelf geparkeerd staat. Net voorbij de invalideparkeerplekken is er nog een stuk verbreed wegdek waar de auto prima past. Anderzijds is er ook aan de andere zijde van de fietsstraat nog ruimte in de berm om auto's te kunnen parkeren. Gasten van de RoodNoot maken er ook dankbaar gebruik van in de tijd dat ik er woon. Gezien ik zelf altijd al vroeg vertrek en pas laat terugkom van werk heb ik geen conflicten met de eigenaar van de RoodNoot dat ik daar parkeer, want ik parkeer altijd buiten openingstijden van de RoodNoot.

Nu heb ik vanochtend een papiertje onder mijn ruitenwisser zitten die meldt dat ik beboet ben (boete moet nog binnenkomen). Bij navragen bleek de eigenaar van de RoodNoot zelf ook een boete gehad te hebben, welke hij nu aanvecht omdat hij naar eigen zeggen op eigen perceel geparkeerd stond. Zijn boete betrof parkeren in een betaald parkeerzone. Toen hij is gaan informeren bij gemeente werd hem gemeld dat het inderdaad een betaald parkeerzone betreft en dat hij dit kon weten omdat dit aangegeven staat op parkeerapps. Tot mijn grote verbazing zie ik inderdaad bij openen van mijn parkeerapp dat dit gebied ineens aangeduid staat als betaald parkeerzone. Helemaal in het begin dat ik er voor het eerst ben gaan parkeren heb ik op dezelfde parkeerapp (Easypark) juist gecontroleerd dat het geen betaald parkeerzone is, dus dit is naar mijn weten een nieuwe ontwikkeling. Ik ben nog eens gaan controleren langs de toegangsroute en er is nog altijd geen enkele aanduiding dat men een betaald parkeerzone betreed langs de toegangsroute. Naar mijn weten is de gemeente dit verplicht om aan te duiden met wettige verkeersborden voordat er beboet kan worden. Het is ook niet het geval dat het gebied voor de toegangsroute betaald parkeerzone is (dit is het bedrijventerrein, ook bij controle op parkeerapp is dit nog altijd parkeerzonevrij), waardoor ik zeker ben dat er in de zone voor de toegangsroute verderweg geen verkeersbord kan staan voor parkeerzone.

Mijn vermoeden is dat mijn boete ook voor parkeren in betaald parkeerzone gaat zijn. Aangezien mijn auto een lease betreft krijg ik deze altijd wat later via de leasemaatschappij binnen. Als het inderdaad een boete voor parkeren in betaalde parkeerzone betreft, heb ik dan ook een geldige reden om de boete aan te vechten, of is er een verkeersregel die ik over het hoofd gezien heb die maakt dat ik nu toch bekeurd kan worden?

Vriendelijke groet,
Bas Tange
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Parkeren nabij brouwerij de RoodNoot

Ongelezen bericht door SWAT »

Betaald parkeren wordt niet geregeld via de verkeersregels maar via de Gemeentelijke belastingen. Belastingheffing geschiedt niet middels borden. Bij het binnenkomen van Nederland staan er immers ook geen borden die waarschuwen voor het feit dat er in Nederland inkomstenbelasting, accijns, BTW en hondenbelasting (om wat voorbeelden te noemen) wordt geheven.
Bij parkeerbelasting is er wel een goed gebruik om borden te plaatsen die de burgers attenderen dat parkeerbelasting moet worden betaald en bewoners worden vaak vooraf door de gemeente geïnformeerd over de invoering van parkeerbelasting in hun directe woonomgeving.
Dus of uw bezwaar tegen de naheffing succes zal gaan hebben is nog maar de vraag en is dus zeer afhankelijk van de vraag hoe de gemeente er voor heeft gezorgd dat u kon weten dat u parkeerbelasting moest gaan betalen.
Stay safe out there.
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Re: Parkeren nabij brouwerij de RoodNoot

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Maak wel nu meteen foto's van je route zodat je kan aantonen dat er geen borden staan.
Kijk ook of je niet in een parkeerzone staat
Gesloten