Er wordt beweerd dat mensen in een gehandicaptenvoertuig (lees: rolstoel)
bij bord C14 men niet in mag gaan. Dit is incorrect. Een handbewogen
rolstoel mag de weg wel degelijk ingaan, want die wordt op dat moment
'gezien' als een voetganger - en voetgangers mogen dan wel degelijk die weg
in gaan.
Bovendien wordt steeds gesproken over wie voorrang heeft. Maar er is altijd
sprake van "voorrang moeten verlenen" en dus "krijgt" (of zou moeten
krijgen) en niet wie voorrang "heeft". Tenslotte is het bewegen over de
openbare weg altijd sprake van rekening houden met elkaar ofwel anticiperen
en sprake van "goed besturen", zoals ook op het water gesproken wordt over
"goed stuurmanskunst", wat ook inhoudt tijdig duidelijk richting aan geven.
Vraag over bord C14 met rolstoel
Moderator: Moderatorteam
Vraag over bord C14 met rolstoel
Binnengekomen via contactformulier:
Re: Vraag over bord C14 met rolstoel
Allereerst:
Uit het RVV 1990, definities (en ik had hem ook uit de regeling voertuigen kunnen halen):
Kortom, uw rolstoel, handbewogen is een Gehandicaptenvoertuig.
Maar... nu komt het:
BABW, artikel 10, paragraaf 2:
Borden kunnen ook boven de rijbaan worden aangebracht.
Ter hoogte van rechts geplaatste borden kunnen eveneens aan de linkerzijde van de weg of rijbaan worden geplaatst indien daaraan uit oogpunt van waarneembaarheid behoefte bestaat dan wel indien het bord tevens voor de linkerzijde geldt.
Met andere woorden, het bordt geldt slechts voor de rijbaan. Op het moment dat u zich als "rolstoeler" gaat "gedragen" als voetganger bij een trottoir (waar mogelijk, dit bord zou ook zomaar kunnen staan bij de oprit van de A2) dan is er inderdaad niets aan de hand. U mag echter niet rijden op de rijbaan en dat mag u anders wel, met een elektrische of handbewogen rolstoel.
Voor de volledigheid, bord C14, bijlage 1 RVV 1990:
Gesloten voor fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor
De overige opmerkingen die laat ik even voor wat ze zijn.
Dit is niet juist, het bord is namelijk enkel van kracht op de rijbaan dus uw stelling heeft een duidelijke nuance.Er wordt beweerd dat mensen in een gehandicaptenvoertuig (lees: rolstoel)
bij bord C14 men niet in mag gaan. Dit is incorrect.
Uit het RVV 1990, definities (en ik had hem ook uit de regeling voertuigen kunnen halen):
Wetstekst
gehandicaptenvoertuig: voertuig dat is ingericht voor het vervoer van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 meter en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km per uur bedraagt, en geen bromfiets is;Maar... nu komt het:
BABW, artikel 10, paragraaf 2:
Wetstekst
Borden worden geplaatst aan de rechterzijde van de weg of boven een rijstrook indien het bord uitsluitend voor die rijstrook geldt, dan wel links van de weg indien het bord uitsluitend voor de linkerzijde geldt.Borden kunnen ook boven de rijbaan worden aangebracht.
Ter hoogte van rechts geplaatste borden kunnen eveneens aan de linkerzijde van de weg of rijbaan worden geplaatst indien daaraan uit oogpunt van waarneembaarheid behoefte bestaat dan wel indien het bord tevens voor de linkerzijde geldt.
Voor de volledigheid, bord C14, bijlage 1 RVV 1990:
Wetstekst
Gesloten voor fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Opmerking van moderator MotoRon
Ik lees hier verder geen vraag.- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Ik reageer toch nog even, gewoon een vraag die bij mij op komt. Is het bord echt niet van toepassing op het trottoir? Met andere woorden, hoort het trottoir niet bij de rijbaan? Wat een rijbaan is, vinden we in het RVV. Als ik dan in hetzelfde RVV lees dat een beperkte groep snorfietsen en gehandicaptenvoertuigen op het trottoir mogen rijden, dan is de bestemming van het trottoir toch ook dat daar voertuigen mogen rijden?
Piet
Wetstekst
elk voor rijdende voertuigen bestemd weggedeelte met uitzondering van de fietspaden en de fiets/bromfietspadenPiet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit