Mag je op dit fietspad in beide richtingen fietsen?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
rdam777
Infopolitie Gast

Mag je op dit fietspad in beide richtingen fietsen?

Ongelezen bericht door rdam777 »

Beste forumleden,

Ik heb een vraag over een specifiek fietspad dat losligt van de rijweg, dus geen fietsstrook, maar een pad met trottoirs aan beide zijden. Mijn vraag is of je op dit fietspad in beide richtingen mag fietsen.

Bij punt (1) mag je duidelijk in beide richtingen fietsen, er is een lijn in het midden van het fietspad en er staan verkeerslichten voor fietsers aan beide kanten. Wanneer je de kruising oversteekt, kun je rechtsaf slaan bij punt (2), maar ik wil graag rechtdoor naar punt (3), de Schiedamse Vest. Is het toegestaan om dit stuk rechtdoor te fietsen en vervolgens linksaf te slaan bij de Schiedamse Vest?

De andere optie is om rechtsaf te gaan (punt 2), helemaal door te fietsen richting de Erasmusbrug, en dan twee keer linksaf te slaan, maar dit is een omweg van 5-10 minuten, vooral als je rekening houdt met de verkeerslichten.

Afbeelding

Afbeelding

Google Street View

https://www.google.com/maps/@51.9115108,4.4770694,3a,60.5y,28.61h,89.49t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7Y7BLnBomgvhfmAT6c_k6g!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MDkxNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 66

Re: Mag je op dit fietspad in beide richtingen fietsen?

Ongelezen bericht door Skipperje »

Het is slecht waarneembaar op streetview, maar ik denk te zien dat het wegvak waar fietsers beide richtingen uit mogen fietsen alleen toegestaan is op het kruispunt. Dus als je komt uit de Westersingel mag je links, om meteen na het kruispunt over te steken. Mijn 1e indruk is dat je niet rechtdoor mag naar de Schiedamse Vest.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

De hoofdregel in het verkeer is dat je rechts dient te rijden. Er is aan de andere zijde van de weg zo te zien een fietspad dat ook in de gewenste richting gaat met een oversteek mogelijkheid bij de volgende kruising. Dat fietspad zal je dus moeten gebruiken.
Dat veel fietsers waarschijnlijk wel tegen de rijrichting inrijden maakt dit niet anders.
Stay safe out there.
r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 72

Ongelezen bericht door r0n. »

Op streetview zie ik geen bord dat het mag, dus is het niet toegestaan.
Maar het lijkt er op, dat er een bord weg is, aan de overkant is het fietspad wel 2 richtings verkeer.
Ook lijkt het alsof er een streep in het midden staat, iets dan 2 richtings verkeer doet vermoeden.
Al met al is dit erg onduidelijk.
Staan de borden er echt niet?
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 37

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Dit onderwerp leidt vaker tot discussie. Mensen zien een fietspad en denken dat ze daar zomaar mogen fietsen, maar ook op fietspaden gelden verkeersregels. De gemeente plaatst verkeersbord G11 aan de kant waar gefietst moet worden, meestal aan de rechterkant van de weg. Als fietsers tegenliggers kunnen verwachten, wordt onderbord OB505 toegevoegd.

Het verkeersbord G11 ontbreekt aan deze kant, dus je moet aan de andere zijde fietsen. De beelden op Google Maps zijn wat rommelig door wegwerkzaamheden, maar ook aan de andere kant van het fietspad ontbreekt het verkeersbord OB505, dat voor tegenliggers waarschuwt. Dit maakt voor mij duidelijk dat de wegbeheerder niet de intentie heeft dat er verkeer van beide kanten komt.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 72

Ongelezen bericht door r0n. »

@DiNozzo: Aan de overkant staat het bord voor beide richtingen, maar zonder onderbord.
Mogelijk zijn deze borden tijdelijk geplaatst i.v.m. de werkzaamheden, ter plekke kijken is dus het beste.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gesloten