Hallo,
Wij wonen vlak over de grens in Duitsland. Mijn zoon is 15 en heeft onlangs in Duitsland zijn scooterrijbewijs gehaald. Hij mag daarmee als 15-jarige in Duitsland scooter rijden mits deze begrenst is tot maximaal 25 km/h. Voor zover ik weet kent Nederland deze regeling niet. Mag hij met zijn begrenste scooter en de daarvoor in Duitsland afgegeven 'Prüfbescheinigung' ook in Nederland rijden?
Alvast bedankt!
Duits scooterrijbewijs van een 15 jarige geldig in Nederland?
Moderator: Moderatorteam
- Skipperje
- Moderator
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Re: Duits scooterrijbewijs van een 15 jarige geldig in Nederland?
Opmerking van moderator Skipperje
Als je een bericht plaatst moet het eerst worden goedgekeurd voordat het zichtbaar wordt. 2x plaatsen hoeft daarom niet.Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- Skipperje
- Moderator
- Geslacht:
Nee, dat mag niet. Alhoewel rijbewijzen erkend worden binnen de EU heeft Nederland een extraatje. In artikel 5 Reglement rijbewijzen staat:
Uw zoon is dus te jong.
Piet
Wetstekst
1. Voor het besturen van motorrijtuigen gelden de volgende minimumleeftijden: a.voor de rijbewijscategorie AM: 16 jaren;Uw zoon is dus te jong.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
- Gewaardeerd lid
- Roepnaam: Alex
- Geslacht:
- Leeftijd: 25
@Skipperje zolang de bromfiets zich in internationaal verkeer bevind, lijkt mij dat artikel niet van toepassing.
Voor een brommobiel (als voorbeeld) heb ik als ik Zwitsers ben een rijbewijs F nodig, terwijl als Nederlander in Zwitserland rijbewijs AM goed (lees prima/geaccepteerd) wordt geacht.
Als ik rijbewijs AM in Italië haal, ben ik slechts 15, maar mag ik wèl in Nederland rijden (toch?), of ligt dat aan het feit van rijbewijs of proefattest (waar ts, vrij vertaald, over spreekt)
Desalniettemin, TS spreekt hier van een "Prüfbescheinigung" ik had het antwoord, zonder de rest van de antwoorden te lezen al binnen 2 zoektermen.
Google "Prüfbescheinigung ausland"
En het eerste resultaat zegt meteen:
Voor een brommobiel (als voorbeeld) heb ik als ik Zwitsers ben een rijbewijs F nodig, terwijl als Nederlander in Zwitserland rijbewijs AM goed (lees prima/geaccepteerd) wordt geacht.
Als ik rijbewijs AM in Italië haal, ben ik slechts 15, maar mag ik wèl in Nederland rijden (toch?), of ligt dat aan het feit van rijbewijs of proefattest (waar ts, vrij vertaald, over spreekt)
Desalniettemin, TS spreekt hier van een "Prüfbescheinigung" ik had het antwoord, zonder de rest van de antwoorden te lezen al binnen 2 zoektermen.
Google "Prüfbescheinigung ausland"
En het eerste resultaat zegt meteen:
Het is immers ook geen Führerscheinadac schreef:Im Ausland wird das Dokument nicht als ordnungsgemäßer Nachweis über das Bestehen einer gültigen Fahrerlaubnis anerkannt.
- Skipperje
- Moderator
- Geslacht:
Als het gaat om rijbewijzen komt de term "internationaal verkeer" wel voor, maar niet bij de leeftijd. Dat heb ik ook uitgelegd, het gaat niet om het rijbewijs, maar om de leeftijd. Je MOET minimaal 16 jaar zijn om met een motorrijtuig in Nederland te rijden waarvoor een rijbewijs AM nodig is.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
Voldoende hierover, het mag niet en dat moet voldoende zijn.
En googelen naar antwoorden en citeren van buitenlandse sites is weinig zinvol, wij kijken hier naar de bepalingen in de Nederlandse wetgeving.
En googelen naar antwoorden en citeren van buitenlandse sites is weinig zinvol, wij kijken hier naar de bepalingen in de Nederlandse wetgeving.
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Volldig mee eens; de EU wetgeving biedt namelijk de mogelijkheid om nationaal aanvullende eisen te stellen, ook qua leeftijd en dat is hier overduidelijk van toepassing. Nederland volgt niet de lijn van Duitsland qua leeftijd en dat mag..
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk