Dossier inzage
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Dossier inzage
Mijn buurvrouw (zit een aantal huizen tussen) is politie agente. Nu vertelde zij dat in verband met geluidsoverlast van haar naaste buren 's nachts (leek op een ruzie), op heeft gezocht of zij een strafblad hebben in het politie dossier. Mag dit zomaar? Dit valt toch ook onder de privacy wet? Zij heeft die buren er niet van op de hoogte gesteld.
Re: Dossier inzage
Hier kunnen wij niet eenvoudig een zinnig antwoord op geven. Wij weten namelijk niet hoe de situatie daar in elkaar zit. Wellicht is zij wel de wijkagent van de wijk waarin ze zelf woont, of werkt ze er in de incidentafhandeling en heeft ze eerder al bemoeienis met dit adres of een inwoner gehad. Ik kan me nog wel meer redenen voorstellen dat dit op een legitieme basis juist wél kan. Het is echter zeker niet de bedoeling om je buren op te zoeken als je daar géén goede (ambtelijke) reden voor hebt. Maar of dat het geval is weten wij natuurlijk ook niet.
- maestro
- Deskundige
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:

Integriteit
Inclusief hoe je een signaal kunt afgeven.
Zoals gezegd, het hoeft geen schending van de privacy te zijn.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
Kort samengevat uitsluitend nieuwsgierigheid is geen grond voor een politieambtenaar om informatie over zijn of haar buren op te zoeken in de politie systemen.
Stay safe out there.
-
- Infopolitie Gast
Inzage dossier
Ik heb meerdere politie agenten in de straat wonen. Nu heb ik niets te verbergen, maar er gaan verhalen rond dat zij meerdere dossiers hebben ingezien (zij zijn geen wijkagenten in onze buurt). Kan ik dit van mijn eigen dossier ook achterhalen, wie dit heeft ingezien? Zou dit namelijk niet oke vinden als het machtsmisbruik van wordt gemaakt.
- Dusty
- Deskundige
- Geslacht:
Re: Inzage dossier
Lijkt, ook gezien de naam....., erg veel op deze:
viewtopic.php?t=46168
viewtopic.php?t=46168
- MotoRon
- Beheerder
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Re: Inzage dossier
Goed opgemerkt @Dusty Als ik naar het IP-adres kijk is het kennelijk dezelfde poster en dezelfde casus.
Opmerking van moderator MotoRon
Topic samengevoegd- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 63
Er gaan verhalen rond...
Sommige mensen denken nog steeds dat de aarde plat is.
Een verhaal is niet echte een betrouwbare bron.
Nee, u kunt niet zelf zien wie toegang heeft gehad tot uw dossier. Die informatie zal niet met u gedeeld worden.
U kunt een klacht indienen en als deze in behandeling wordt genomen zal de ICT afdeling bij de politie kunnen controleren wie uw informatie heeft opgevraagd.
Of "een rondgaand verhaal" voldoende is om de klacht in behandeling te nemen is een tweede.
Sommige mensen denken nog steeds dat de aarde plat is.
Een verhaal is niet echte een betrouwbare bron.
Nee, u kunt niet zelf zien wie toegang heeft gehad tot uw dossier. Die informatie zal niet met u gedeeld worden.
U kunt een klacht indienen en als deze in behandeling wordt genomen zal de ICT afdeling bij de politie kunnen controleren wie uw informatie heeft opgevraagd.
Of "een rondgaand verhaal" voldoende is om de klacht in behandeling te nemen is een tweede.
Stay safe out there.