Hallo allen,
Graag zou ik jullie advies willen vragen voor mijn oma.
Het verhaal is als volgt: Op 11 mei 2023 heeft haar zoon (dus mijn oom) zonder haar weten en toestemming een auto op haar naam gezet. Zij is dus zelf niet mee geweest naar een kentekenloket of iets dergelijks en heeft ook geen tenaamstellingscode of wat dan ook aangevraagd. Hoe het überhaupt is gebeurt is dus een raadsel, maar het moge duidelijk zijn dat er enige identiteitsfraude aan te pas gekomen moet zijn.
Vervolgens heeft mijn oma zich ertoe laten manipuleren de auto wel zelf te verzekeren. Natuurlijk ook uit angst dat zij anders voor de boetes van het onverzekerd rijden zou moeten opdraaien. In eerste instantie beloofde mijn oom haar alle kosten te zullen betalen, maar u raadt het al, dat is natuurlijk nooit gebeurd.
Mijn oma heeft sinds de eerste aanmaningen en brieven van het CJIB, die na een maand of 2 al binnen kwamen stromen, heel duidelijk en regelmatig aangegeven de auto van haar naam te willen. Mijn oom heeft steeds beloofd dit te zullen regelen en oplossen, maar is zijn woord nooit nagekomen. Hij heeft haar daarover altijd voorgelogen en een enkele keer een paar honderd euro terugbetaald.
Inmiddels zijn de gemaakte kosten en schulden in de duizenden euro's gelopen. Alleen al aan bekeuringen van het CJIB voor te hard rijden, verkeerd parkeren, maanden lang doorrijden met verlopen keuring etc. is het ruim €3000,-. Daarbij komen natuurlijk nog de kosten van de wegenbelasting en verzekering. De premie voor de verzekering is inmiddels ook al flink verhoogd omdat meneer natuurlijk ook al voor €1800,- schade aan een ander voertuig heeft veroorzaakt.
Hij blijft al mijn oma's verzoeken om zijn schulden te betalen en de auto van haar naam te halen negeren. Inmiddels is zij gelukkig zover hier eindelijk aangifte van te willen doen. Echter zal zij, ondanks hier niet mee akkoord te zijn gegaan en laat staan er geld voor te hebben ontvangen, niet simpelweg worden gezien als katvanger?
Wat kan er nu precies nog worden gedaan om dit op te lossen? Is er sprake van diefstal? Immers staat de auto op mijn oma's naam en wordt haar alle macht over het voertuig ontnomen. Kan er op een of andere manier beslag worden gelegd op de auto zodat deze bij mijn oma terecht komt? Wellicht kan de auto dan worden verkocht en kunnen er met de opbrengst wat kosten worden gedekt. Echter lees ik op het internet dan weer dat een tenaamstelling geen bewijs van eigendom is, en er alleen op basis daarvan geen sprake kan zijn van diefstal? Ook lees ik dat het dan dus een (mogelijk heel dure, eindeloze en moeilijke) civiele zaak wordt.
Hoe dan ook is er sprake van enige identiteitsfraude, maar is dit voldoende voor een strafrechtelijk onderzoek? Kan mijn oom via die weg (of een andere) verantwoordelijk worden gesteld voor alle kosten die hij heeft gemaakt op mijn oma's naam, zodat zij die dus niet meer hoeft te betalen?
Misschien niet heel relevant maar nog even voor de beeldvorming: Mijn oom is altijd al een boefje geweest zullen we maar zeggen; hij heeft door rijden onder invloed in het verleden al meermaals een rijontzegging gehad, hij is meermaals veroordeeld geweest voor geweldpleging, doet er al tientallen jaren alles aan om zijn belastingen te ontduiken etc. etc... Mijn vermoeden is dat zijn rijontzegging al jaren definitief is en hij daardoor zelf überhaupt geen auto meer op naam kan hebben. Zijn alcohol en ander middelenmisbruik zijn er ook absoluut niet beter op geworden de afgelopen tien jaar. Er valt hoe dan ook met hem zelf dus geen land te bezeilen.
Met vriendelijke groet,
Henk
Zoon zet auto op naam van moeder en veroorzaakt duizenden euro's aan schulden.
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
- maestro
- Deskundige
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Re: Zoon zet auto op naam van moeder en veroorzaakt duizenden euro's aan schulden.
Lastige zaak. Helemaal omdat ze zelf een verzekering heeft afgesloten waarmee je kan zeggen dat ze in de situatie berust heeft/ hem zelf heeft laten voortduren.
Voor verschillende boetes geldt dat ze kan aangeven dat zij niet zelf de bestuurder was onder vermelding van de persoon die dat wel was/is.
In ieder geval kan ze proberen de auto van haar naam te krijgen via de RDW:![]()
Voor verschillende boetes geldt dat ze kan aangeven dat zij niet zelf de bestuurder was onder vermelding van de persoon die dat wel was/is.
In ieder geval kan ze proberen de auto van haar naam te krijgen via de RDW:
Auto van naam halen
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
-
- Infopolitie Gast
Re: Zoon zet auto op naam van moeder en veroorzaakt duizenden euro's aan schulden.
Een update:
Mijn oma heeft mijn oom gisteravond verteld nu een einde te willen maken aan de situatie en zodoende aangifte te zullen doen. Daarop heeft hij vanmiddag de auto overgeschreven op een andere naam. Wederom is dit gebeurd zonder enige medewerking of laat staan fysieke aanwezigheid van mijn oma. Ik heb de RDW gebeld en gevraagd hoe zoiets überhaupt mogelijk is. Het antwoord was niet, althans niet op een legale manier. Hij moet dus ofwel op een of andere manier toegang hebben verkregen tot haar digid ofwel moet hij een kentekenloket hebben gevonden dat hem helpt met illegaal overschrijven.
Wat betreft de verzekering: Ik denk ook dat ze die kosten gewoon voor lief zal moeten nemen, gezien ze uit eigen beweging de verzekering afgesloten en betaald heeft.
Tegen de openstaande boetes bij het CJIB echter zou dan nu toch met een aangifte van fraude en eventueel strafrechtelijk onderzoek, succesvol bezwaar moeten kunnen worden ingediend?
Mijn oma heeft mijn oom gisteravond verteld nu een einde te willen maken aan de situatie en zodoende aangifte te zullen doen. Daarop heeft hij vanmiddag de auto overgeschreven op een andere naam. Wederom is dit gebeurd zonder enige medewerking of laat staan fysieke aanwezigheid van mijn oma. Ik heb de RDW gebeld en gevraagd hoe zoiets überhaupt mogelijk is. Het antwoord was niet, althans niet op een legale manier. Hij moet dus ofwel op een of andere manier toegang hebben verkregen tot haar digid ofwel moet hij een kentekenloket hebben gevonden dat hem helpt met illegaal overschrijven.
Wat betreft de verzekering: Ik denk ook dat ze die kosten gewoon voor lief zal moeten nemen, gezien ze uit eigen beweging de verzekering afgesloten en betaald heeft.
Tegen de openstaande boetes bij het CJIB echter zou dan nu toch met een aangifte van fraude en eventueel strafrechtelijk onderzoek, succesvol bezwaar moeten kunnen worden ingediend?
- r0n.
- Stamgast
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 72
Om een kenteken over te schrijven, is v.w.b. legitimatie alleen die nodig, op wiens naam het kenteken komt.
Voor de oude naam is er dus geen legitimatie nodig.
Voor de oude naam is er dus geen legitimatie nodig.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
Voor wat betreft de boetes kan geen aangifte worden gedaan. Boetes worden of op de persoon, bij een staandehouding, of op de kentekenhouder, bij een bekeuring via een foto of een visuele waarneming, uitgeschreven.
Slechts voor een beperkt aantal zware overtredingen kan de kentekenhouder achteraf de feitelijke bestuurder opgeven. In alle andere gevallen is de kentekenhouder verantwoordelijk voor de (tijdige) betaling van de boetes. De kentekenhouder moet zelf zien hoe deze de boetes verhaald op de feitelijke bestuurder.
Het is best mogelijk dat het kenteken online door gebruik van het digigid op naam van de moeder is gezet. Er zou dus aangifte van identiteitsfraude kunnen worden gedaan. Echter zodat oomlief verklaart dat een en ander echte met toestemming van zijn moeder is geschied valt de fraude niet te bewijzen. Wat inderdaad ook niet helpt is dat moeder de auto wel op haar naam heeft verzekerd. Dit lijkt het bestaan van toestemming te ondersteunen.
De boetes zullen niet verdwijnen door het doen van een aangifte. Dat kan alleen door tegen elke boete of bezwaar of verzet in te dienen. Dat laatste heeft echter weinig zin tegen boetes waar ook de kentekenhouder verantwoordelijk voor gehouden kan worden.
Nu het kenteken is overschreven is het zaak om de verzekering zo snel mogelijk op te zeggen.
Wellicht ook een nieuw wachtwoord voor het DigiID instellen.
Slechts voor een beperkt aantal zware overtredingen kan de kentekenhouder achteraf de feitelijke bestuurder opgeven. In alle andere gevallen is de kentekenhouder verantwoordelijk voor de (tijdige) betaling van de boetes. De kentekenhouder moet zelf zien hoe deze de boetes verhaald op de feitelijke bestuurder.
Het is best mogelijk dat het kenteken online door gebruik van het digigid op naam van de moeder is gezet. Er zou dus aangifte van identiteitsfraude kunnen worden gedaan. Echter zodat oomlief verklaart dat een en ander echte met toestemming van zijn moeder is geschied valt de fraude niet te bewijzen. Wat inderdaad ook niet helpt is dat moeder de auto wel op haar naam heeft verzekerd. Dit lijkt het bestaan van toestemming te ondersteunen.
De boetes zullen niet verdwijnen door het doen van een aangifte. Dat kan alleen door tegen elke boete of bezwaar of verzet in te dienen. Dat laatste heeft echter weinig zin tegen boetes waar ook de kentekenhouder verantwoordelijk voor gehouden kan worden.
Nu het kenteken is overschreven is het zaak om de verzekering zo snel mogelijk op te zeggen.
Wellicht ook een nieuw wachtwoord voor het DigiID instellen.
Stay safe out there.