Vuurwapen meenemen naar Nederland op vakantie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
aizaandam
Infopolitie Gast

Vuurwapen meenemen naar Nederland op vakantie

Ongelezen bericht door aizaandam »

Ik ga voor het eerst in 8 jaar naar Nederland (jeej!). Ik heb een Nederlands paspoort naast mijn Amerikaans paspoort.

En ik heb een klassieke AR-10 (een echte Nederlandse waar ik enorm trots op ben). Ik wil deze meenemen tijdens mijn bezoek naar Nederland om aan vrienden te tonen. Het is er eentje met een grote historische waarde omdat ze in Zaandam zijn gemaakt. Het is een volautomatisch wapen en ik begrijp dat deze in Nederland onder categorie 2 valt en je dus een toestemming nodig hebt.

Wat nu? Deze formulieren invullen en wachten op antwoord?

Aanvraag Consent voor wapens en munitie

Douane Nederland. Wapens of munitie invoeren, vervoeren of uitvoeren. Dat mag alleen als u een consent hebt. Vraag een consent aan met dit formulier.

Of heb ik meer nodig? Ik begreep van vrienden dat een volautomatisch wapen misschien problemen kan opleveren met de toestemming maar dit is er een met een enorme historische waarde en een stukje Nederlandse geschiedenis.

Kan ik ammo beter bij de lokale schietbaan kopen en niet meenemen? Ik wil er natuurlijk wel mee naar de schietbaan, het zal voor mijn vrienden enorm leuk zijn om met zo'n stukje historie te schieten.

Als het echt onmogelijk blijkt kan ik dan ook een 3D print versie van de lower receiver erin zetten en het vuurwapen zonder vergunning meenemen? Liever neem ik het geheel werkend mee.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht: Man
Leeftijd: 66

Re: Vuurwapen meenemen naar Nederland op vakantie

Ongelezen bericht door MotoRon »

Eigenlijk is dit een vraag die thuishoort bij de douane, maar er zullen ongetwijfeld hier leden zijn die er iets over kunnen roepen. Ik laat de vraag hier dan ook maar even doorgaan.
Hier vindt u alvast de nodige informatie van de douane met betrekking tot de invoer van wapens en munitie.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario

Ongelezen bericht door maestro »

Een vuurwapen meenemen om aan vrienden te tonen is geen goede reden voor het in voeren en weer uitvoeren. Ik verwacht dat je geen toestemming zult krijgen. je hebt ook geen Nederlandse wapenvergunning.
Dat zal pas anders liggen als je bijvoorbeeld mee doet aan een schietwedstrijd. Dan heb je in de sportbeoefening een reden om het mee te nemen, onder allerlei voorwaarden. Want het vuurwapen moet bijvoorbeeld wel veilig in een wapenkluis, met munitie in een aparte kluis.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Er zijn echter in Nederland geen KNSA schiet disciplines waarbij met een vol automatisch vuurwapen geschoten kan en mag worden. Dus zal niet aangetoond kunnen worden dat de invoer geschiedt ten behoeve van het bijwonen van een schiet wedstrijd.
Zelfs al zou je toestemming krijgen dan mag je het wapen formeel in een prive setting niet tonen en zeker niet, al is het maar even, aan een niet verlof houder overdragen.
Het bezit van een volautomatisch wapen is in Nederland in beginsel verboden. Alleen onder zeer bijzondere omstandigheden wordt een ontheffing hiervoor verleend. Die bijzondere omstandigheden haal ik niet uit uw vraag.
Ook de 2e door u geopperde mogelijkheid biedt geen oplossing. Ook zonder dit onderdeel is het voor de Wet nog steeds een vuurwapen en anders een voor afdreiging geschikt op een vuurwapen gelijkend voorwerp en die mag u ook niet in Nederland voorhanden hebben.
U loopt ernstig risico op in beslag neming bij binnenkomst in Nederland en in beslag genomen illegale.vuirwapens worden vrij snel vernietigd.
Dan bent u dit kostbare wapen kwijt.
Mijn advies is thuis laten in Amerika in de wapen kluis en uw vrienden foto's van het wapen laten zien.
Stay safe out there.
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent

Ongelezen bericht door Proost »

Ik ga dit topic even volgen. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ga je dit wapen niet legaal Nederland kunnen invoeren. Natuurlijk bestaan er zeer uitzonderlijke situaties, bijv een WM8 verlof, die dit onder strikte voorwaarden toestaan. Maar dat geldt dan voor Nederlanders, die in Nederland wonen. Niet voor RNI personen met enkel een Nederlands paspoort.

Los van heel de juridische context kan ik me zelf ook weinig voorstellen dat je dit überhaupt zou willen proberen omdat je simpelweg, op vakantie, de vrienden een wapen wil showen (wat je zoals hierboven vermeld niet eens uit handen mag geven laat staan afvuren op een Nederlandse schietbaan). Mijn advies, bewaar dit voor het moment dat jouw vrienden jou een keer komen bezoeken in "the gunloving USA'.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door MotoRon »

Zoals ik al eerder aangaf is dit een aangelegenheid voor de douane en niet voor de politie. Er is het 1 en ander over geroepen en als ts ondanks de berichten hier denkt het wapen toch mee te willen nemen, kan hij zijn licht opsteken bij de douane. Dat is de instantie waar dit soort vragen thuis hoort.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten