Mogen honden loslopen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Losse hond
Infopolitie Gast

Mogen honden loslopen

Ongelezen bericht door Losse hond »

Ik heb ontzettend veel last van loslopende honden.
De wijkagenten lachen me uit en zeggen dat ze echt niet gaan handhaven op loslopende honden als ze niet overlastgevend zijn. Mag dat in aanlijngebied? Niet bekeuren snap ik. Maar waarom mag een agent er voor kiezen om hier helemaal niks aan te doen? Voor mij is het feit dat ze loslopen in de bebouwde kom al ontzettend overlastgevend. Ik schrik. Ik ben al twee keer naar spreekuur geweest in MFC om dit uit te leggen en een keer de wijkagent aangesproken toen er een hond losliep en ik schrok (mede vanwege mijn NAH is deze reactie er). Ik kreeg een en al verwijt van de agent (ben je echt bang voor zo'n hondje? Wil je dan dat we alle poezen ook aan gaan lijnen. Wij gaan hier echt niet op handhaven hoor! etc.") Hond bleef gewoon loslopen! En mij werd nog even nageroepen door de agent: "jij bent echt de enige in de wijk die hier last van heeft".
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht: Man
Leeftijd: 57

Re: Mogen honden loslopen

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Zodra je gaat autorijden bestaat er in het hele land een verplichting om de gordel te dragen, voor honden geldt geen landelijk aanlijngebod.
Wel hebben veel gemeenten eea in de apv opgenomen aangaande een aantal beperkte gebieden maar dat verschilt nogal in 't land.

Over welke gemeente praten we?

Daarnaast bestaat er wel zoiets als een 'discretionaire bevoegdheid' (de keus om wel of niet te handhaven) maar feitelijk is die keus wel ingeperkt; ik mag er niet voor kiezen om de dader van een schietpartij te laten lopen.
Maar u raadt 't al; voor loslopende honden heb ik daar veel meer een beeld bij..

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Een eventueel aanlijngebod is geregeld in de lokale gemeentelijke plaatselijke verordening.
De gemeente is degene die de primaire handhaving van de lokale gemeentelijke plaatselijke verordening tot zijn taak heeft.
De politie kan ook optreden op grond van de APV maar zal dit, vanwege haar eigen prioriteiten, meestal aan de gemeente over laten.
Als er dus in uw gemeente een algemeen aanlijngebod geldt en de locatie waar u de overlast hieronder valt, zult u zich tot de gemeente moeten wenden en om handhaving van dit gebod moeten verzoeken.
Stay safe out there.
imperial
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: Remco

Ongelezen bericht door imperial »

Beste loslopende hond .
Ik moest eerst even zoeken op de afkortingen MFC en NAH. maar daar gaat het niet om.
Ik lees in u verhaal dat u vanwege u NAH extreem angstig bent voor honden , hondjes.
Ik begrijp dat dit voor u zeer vervelend is, maar kunt u dan van de rest van nederland verwachten dat zij allemaal rekening houden met u angst?
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Het is in Arnhem. Er is een aanlijnplicht.

Uit de APV Arnhem, artikel 2.4.20: Loslopende honden, verboden plaatsen, identificatie

Wetstekst

1. Het is de eigenaar of houder van een hond verboden die hond te laten verblijven of te laten lopen:
    1. op de weg zonder dat die hond is aangelijnd;
    2. op een voor het publiek toegankelijke en kennelijk als zodanig ingerichte kinderspeelplaats, zandbak of speelweide;
    3. op de weg zonder voorzien te zijn van een halsband of een ander identificatiemerk dat de eigenaar of houder duidelijk doet kennen.

Opmerking van moderator Frans

Opmaak aangepast en artikel APV toegevoegd
Gast
Infopolitie Gast

imperial schreef: 30 aug 2024, 01:16 "Ik begrijp dat dit voor u zeer vervelend is, maar kunt u dan van de rest van nederland verwachten dat zij allemaal rekening houden met u angst?"
Nee hoor zeker niet!! Ten eerste, ik vraag niet aan de rest van Nederland. Ik vraag het aan de wijkagent van mijn wijk.

Ten tweede, ik vraag niet of ze allemaal rekening houden met mijn "angst". Dat zou onmogelijk zijn. Ik schrik van zoveel onverwachte geluiden sinds het letsel, ik kan niet van elke tak verwachten dat hij niet meer valt. Ik vraag alleen of de wijkagent moet handhaven als er aanlijnplicht is in Arnhem. Met handhaven bedoel ik niet: achter elkaar baasje aanrennen om een bekeuring te geven. Alsjeblieft niet, ik snap ook dat ze meer te doen hebben. Maar even wijzen op de aanlijnplicht en de mensen van handhaving niet teveel tegen werken door eigen regels te maken.

Ten derde, het is geen "angst". Het is een reactie van mijn hersenen, die een ieder van u wel zou krijgen na een dergelijke operatie.

Tot slot:
Een agent die mij kleineert (zo ervaarde ik dat in elk geval) is sowieso niet prettig. "Bent u echt bang voor zo'n hondje. Wil je dan dat we alle poezen ook aanlijnen??? Je ziet toch dat hij niks doet (hond nog steeds los).

Opmerking van moderator Frans

Quote gerepareerd
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht: Vrouw

Ongelezen bericht door Carolien »

Zou het voor u helpen om nogmaals een gesprek aan te vragen met de wijkagent en waarbij u dan ook goed aangeeft wat het met u doet en vooral hoe dat komt. Dus dat uw hersenen anders reageren dan bij andere mensen. Heeft de agent die dingen letterlijk zo gezegd of heeft u het zo ervaren? En mocht het letterlijk zo gezegd zijn, kan het dan op een luchtige manier bedoeld zijn maar kwam het bij u hard binnen omdat uw hersenen nu eenmaal zo reageren? Wellicht kan een gesprek de lucht klaren.

Verder klopt het dat politie niet actief handhaaft, daarvoor moet u vooral bij de gemeente zijn. Wel is het zo dat politie in actie zou kunnen komen als er daadwerkelijk incidenten plaatsvinden. Maar het is beter om dat te voorkomen natuurlijk. Voor het handhaven op de aanlijnplicht moet u dus in eerste instantie bij de gemeente zijn en mochten meer mensen er echt last van hebben kunt u vragen of zij ook hun beklag doen bij de gemeente.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik kan mij goed vinden in de uitleg van Gast. Als er een aanlijnplicht is, dan is het het minste dat een handhaver de eigenaar van de hond daar op wijst. En zo'n opmerking zou ik inderdaad nooit maken.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gast
Infopolitie Gast

Dat heeft hij letterlijk gezegd.
Ik ben ongeveer een half jaar geleden naar het inloopspreekuur gegaan om mijn verhaal te doen. Dat was erg onbevredigend en beledigend.

Toen liep er pas geleden een hond los op een marktplein, ik schrok omdat de hond op het kraampje kwam afrennen terwijl ik groente zocht. Het toeval was dat de wijkagenten toen op het plein waren. Ik was toen al bijgekomen van de eerste schrik. De hond liep er nog steeds en mocht blijven lopen. Ik kreeg midden op het plein al die verwijten (letterlijk) te horen. Ik raakte steeds meer overstuur/verdrietig. Ooo al zou het door mij komen dat het hard binnenkomt of grappig, dat ik er zo zichtbaar verdrietig van wordt zou genoeg reden mogen zijn om mij gerust te stellen. Hebben uiteindelijk de mensen van de marktkraam wel gedaan.

Ben met mijn man daarna nogmaals naar inloopspreekuur geweest. Ook toen alleen maar "wij gaan dit niet handhaven. Wij mogen zelf bepalen wat we handhaven. Zo lang die hond geen overlast geeft, doen we niks en kan hij los lopen in de wijk."
Ik heb nogmaals mijn letsel proberen uit te leggen middels volgende vergelijking:

Als ik met mijn "geamputeerde been" door groen loop en een auto die door rood rijdt mij bijna aanrijdt, ben ik niet geholpen met opmerkingen als:
Kunt u echt niet een beetje harder lopen?
Schrok u echt van dat kleine autootje?
Die auto heeft u toch niet aangereden?!
Wat wilt u dan, dat we alle stoplichten voor u een uur lang op groen laten staan?
U bent echt de enige in de wijk die zo langzaam loopt.

Ook heb ik gezegd:

Dat ik hoop dat ze tenminste op een lijn gaan staan met handhaving. Handhaving kan geen mensen aanspreken/bekeuren de politie intern besloten hebben om er niks van te zeggen.

En dat ik hoop dat ze beseffen dat 'een hondje dat niks doet' een breed begrip is, waar zij als team betekenis aan hebben gegeven. Mijn definitie van 'een hondje dat niks doet' is in elk geval heel anders. Mij laten schrikken, mij ziek maken, mij overprikkelen en doodmoe laten voelen is voor mij meer dan niks. De gevolgen zit ik binnen te verwerken en dat ziet niemand, behalve mijn gezin.

Net na mijn operatie is mij zelfs afgeraden om naar buiten te gaan om te wandelen, omdat dit niet goed was voor mijn herstel om steeds zo te moeten schrikken. En de daaropvolgende beledigingen te incasseren. Want ik overdrijf (door mijn oncontroleerbare schrikreactie), ze lopen altijd los met hun hond en ik bepaal de regels niet etc.

De agenten zeggen alles van hersenletsel te weten. Ik denk dat dit niet zo is, in elk geval niet van de gevolgen van mijn operatie. En ze zijn te trots om daar naar te luisteren en vinden mij gewoon een enorme aansteller. En ik raak alleen maar meer van slag en emotioneel door hun onbegrip, waardoor het beeld van "aansteller" alleen maar bevestigd wordt.

Voortaan maar weer thuis in mijn mandje blijven denk ik.

Gemeente ook al vaker gemeld maar die willen geen "woud aan bordjes". Doordat de politie niet handhaaft en de gemeente niet duidelijk communiceert, kan ik niet naar buiten zonder steeds te schrikken van loslopende honden en de verwijten van alle baasjes, die vooral hun eigen telefoon aan de lijn uitlaten. En zonder het door te hebben ook nog een hond bij zich hebben.
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario

Ongelezen bericht door maestro »

Handhaving heeft zijn eigen bevoegdheden en eigen prioriteiten. Handhaving is er juist voor dit soort zaken waar gehandhaafd moet worden op grond van de APV, zoals in jouw geval. Vandaar dat de politie er weinig prioriteit aan geeft. Het is de taak van handhaving van de gemeente en die hebben in sommige opzichten zelfs meer bevoegdheden dan de politie.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door MotoRon »

Over de onheuse bejegening kunt u een klacht indienen bij de politie, en over (het ontbreken van) de handhaving moet u bij de gemeente zijn.
Ik denk dat hier genoeg over gezegd is.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten