Hallo, mijn vriend en ik wonen in België. Hij heeft een a klasse scooter, deze gaat 25 km/h. Hij heeft wat vrienden in Nederland. Mag hij de grens over met deze scooter?
De scooter is ook in België ingeschreven en verzekerd.
Sorry als deze vraag al is gesteld, maar ik vind nergens echt duidelijkheid als het mag of niet.
belgische scooter
Moderator: Moderatorteam
Re: belgische scooter
Hier hebben we laatst een discussie over gehad met betrekking tot de rijbewijsplicht van de scooter en een ingevorderd rijbewijs. Heeft de vriend een rijbewijs? Ik voorzie eigenlijk geen enkel probleem bij een controle als hij een kentekenbewijs, rijbewijs en verzekeringsbewijs kan overleggen namelijk. Wel een goedgekeurde helm dragen overigens!
Een Nederlandse scooter die max 25 gaat noemen we hier een snorfiets en is rijbewijsplichtig (AM). In België blijkbaar niet en zoals ik het lees mag je als de scooter Belgisch geregistreerd is, je zelf in België woont en deelneemt aan internationaal verkeer (dus bijvoorbeeld naar vrienden in NL gaat) ook zonder rijbewijs in NL rijden (ingevorderd of met rijontzegging zou ik niet zo durven zeggen). Iig zo lees ik artikel 108 lid 4 van de Wegenverkeerswet. Je hebt wel uiteraard een verzekeringsplicht en helmplicht. Check ook even wat er in je polisvoorwaarden staat!
Maar dat is mijn persoonlijke mening en is zeker geen bindend advies en ook niet mijn expertisegebied.
Een Nederlandse scooter die max 25 gaat noemen we hier een snorfiets en is rijbewijsplichtig (AM). In België blijkbaar niet en zoals ik het lees mag je als de scooter Belgisch geregistreerd is, je zelf in België woont en deelneemt aan internationaal verkeer (dus bijvoorbeeld naar vrienden in NL gaat) ook zonder rijbewijs in NL rijden (ingevorderd of met rijontzegging zou ik niet zo durven zeggen). Iig zo lees ik artikel 108 lid 4 van de Wegenverkeerswet. Je hebt wel uiteraard een verzekeringsplicht en helmplicht. Check ook even wat er in je polisvoorwaarden staat!
Maar dat is mijn persoonlijke mening en is zeker geen bindend advies en ook niet mijn expertisegebied.
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Re: belgische scooter
En identificatieplicht: paspoort of ID-kaart voor het internationale Schengen verkeer, maar ook ter bepaling van de leeftijd bij ontbreken van rijbewijs.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak