Tot waar gelden borden maximum snelheid i.v.m. wegwerkzaamheden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Verkeersvraag
Nieuw lid
Nieuw lid

Tot waar gelden borden maximum snelheid i.v.m. wegwerkzaamheden

Ongelezen bericht door Verkeersvraag »

Hoi hoi,

Ik heb een vraag met betrekking tot verkeersborden en het herhalen hiervan. Nu is er een situatie op een 80km/u weg waar aan het begin van de weg een bord staat met wegwerkzaamheden, 50 km/u. Nu komt deze weg uit op een kruispunt. Het verkeer uit de zijwegen die de 80 km/u weg oprijden zien geen bebording (deze ontbreekt). Maar mijn vraag is tot waar geldt de beperkte snelheid voor de weggebruikers op de 80 km/u weg?

- moeten deze borden na zijwegen herhaald worden (want anders weet het verkeer uit de zijwegen niet dat er maar 50 km/u gereden mag worden) en staat dit ergens in de RVV, CROW, WVW of BABW?
- moeten de borden dan voor het kruispunt of voorbij het kruispunt geplaatst worden (en waar is dit dan te vinden)?
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 66

Re: Tot waar gelden borden maximum snelheid i.v.m. wegwerkzaamheden

Ongelezen bericht door MotoRon »

De snelheidsbeperking geldt voor het wegvak waar het bord geplaatst is. Het BABW geeft een definitie van een wegvak:

Wetstekst

wegvak: gedeelte van een weg tussen twee zijwegen of – indien geen zijweg aanwezig is – tussen twee punten waarop een verkeersmaatregel betrekking heeft;
Een wegvak eindigt dus bij een zijweg, en daarmee ook de op het bord vermelde maximum snelheid.
De nota van toelichting op bedoelde uitvoeringsvoorschriften, zoals deze is opgenomen bij de - voor zover hier van belang - gelijkluidende Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens (Besluit 28 juni 1991, Stcrt. 1991, 134) houdt in: "De wijze waarop herhalingsbord en wegvak zijn gedefinieerd houdt verband met de beperkte werking van verkeerstekens. De werking van verkeerstekens in de lengterichting van de weg is immers niet onbegrensd. Een verkeersteken op een bord is alleen van kracht voor het wegvak waarlangs het geplaatst is. Bij een volgend wegvak dient het verkeersteken dus opnieuw te worden geplaatst. Van een herhalingsbord in de zin van deze regeling kan dan ook slechts sprake zijn, indien dit betrekking heeft op een reeds aan het begin van één en hetzelfde wegvak aanwezig verkeersteken".

Uit het voorgaande volgt, dat uitgangspunt van de wettelijke regeling is, dat de werking van een verkeersbord is beperkt tot het wegvak waar het is geplaatst. Van dit uitgangspunt wordt door de wetgever afgeweken in art. 66 RVV1990 bij borden waarbij boven het verkeersbord het woord "zone" is aangebracht.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
jjk
Lid
Lid
Agent
Roepnaam: Jorrit
Geslacht:

Ongelezen bericht door jjk »

Wat is de vraag achter de vraag? Po21 preventief optreden? Een bon? Installatie van borden? Wegbeheerder of wat anders?
Verkeersvraag
Nieuw lid
Nieuw lid

Staat het ook ergens vermeld dat de snelheidsbeperking geldt voor het wegvak waar het bord geplaatst is? Ik kan dit nergens terugvinden namelijk.

"De werking van verkeerstekens in de lengterichting van de weg is immers niet onbegrensd." Hieruit maak ik op dat voor het verkeer op de 80 weg het verkeersbord gewoon blijft gelden voorbij het kruispunt of begrijp ik dit verkeerd?

"Een wegvak eindigt dus bij een zijweg, en daarmee ook de op het bord vermelde maximum snelheid." betekent dit dat het voor de zijweg niet meer geldig is of voorbij?

Waarom zijn wetteksten altijd zo onduidelijk (voor mij dan) :(

p.s. waarom is mijn vraag achter de vraag van belang? Daar is een forum voor toch om vragen te stellen.
jjk
Lid
Lid
Agent
Roepnaam: Jorrit
Geslacht:

Ongelezen bericht door jjk »

Als wij weten waarom je iets wil weten kan je een gericht antwoord krijgen. Dan hoeven degenen die de vraag beantwoorden niet te gissen naar hoe diep er ingegaan moet worden op de materie en kunnen zij ook bepalen wat relevant is.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

En studenten/collega's in opleiding willen we best op de goede weg helpen, maar we gaan niet alles voorkauwen. Gezien het ip-adres zou dit van toepassing kunnen zijn. Zie onze forumregels
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Verkeersvraag
Nieuw lid
Nieuw lid

Ik heb dit forum doorgekregen van een collega om vraagstukken voor te leggen waar minder ervaren collega's geholpen kunnen worden met zulke vraagstukken. Gezien steeds meer ervaring de organisatie verlaat en we met jonge mensen zitten met minder ervaring werd dit voorgelegd. Hopelijk beantwoord dat jullie vraag.
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Dat is een toelichting op de vraag achter de vraag. 😉. Niets verkeerds mee!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Verkeersvraag schreef: 27 aug 2024, 11:02 Staat het ook ergens vermeld dat de snelheidsbeperking geldt voor het wegvak waar het bord geplaatst is? Ik kan dit nergens terugvinden namelijk.
Zie mijn eerdere antwoord, namelijk in de memorie van toelichting
Verkeersvraag schreef: 27 aug 2024, 11:02 "De werking van verkeerstekens in de lengterichting van de weg is immers niet onbegrensd." Hieruit maak ik op dat voor het verkeer op de 80 weg het verkeersbord gewoon blijft gelden voorbij het kruispunt of begrijp ik dit verkeerd?
Ja, dat begrijp je verkeerd, er staat “niet onbegrensd”. De max. snelheid van 50 geldt vanaf het bord tot de eerste zijweg, daarna is het weer gewoon 80.
Verkeersvraag schreef: 27 aug 2024, 11:02 "Een wegvak eindigt dus bij een zijweg, en daarmee ook de op het bord vermelde maximum snelheid." betekent dit dat het voor de zijweg niet meer geldig is of voorbij?
Voorbij de zijweg moet het bord herhaald worden om ook daar van kracht te zijn.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Ongelezen bericht door Skipperje »

Dat de rechter ook gebruik maakt van de memorie is o.a. te lezen in DEZE uitspraak.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Verkeersvraag
Nieuw lid
Nieuw lid

Erg bedankt voor alle reacties! Hier kan ik zeker iets mee.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:

Graag gedaan. Je weet ons te vinden als je nieuwe vragen hebt.
NB: Als je mij een mailtje stuurt vanaf jouw werk-emailadres, dan kun je toegang krijgen tot een besloten deel van het forum, bestemd voor opsporingsambtenaren.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten