niet nakomen overeenkomst

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Frank Poelwijk
Infopolitie Gast

niet nakomen overeenkomst

Ongelezen bericht door Frank Poelwijk »

Hallo,

ik had een vraag,

Ik heb via marktplaats een overeenkomst gesloten waarbij ik een 2e hands telefoon zou kopen en hierbij ook vooraf zou betalen. Dit heb ik nu gedaan alleen krijg ik de telefoon niet thuisgestuurd.(zit nu 8 dagen tussen) Ondertussen heb ik een aantal keer gemailt wanneer hij deze telefoon zou opsturen maar hierop heeft hij tot op heden niet gereageerd. Wel, tot mijn grote verbazing, blijft hij dooradverteren met dezelfde telefoon. Hoe moet ik dit aanpakken. Ik heb van een bekende begrepen dat je niet meteen aangifte moet doen op grond van art. 326 van WvSr, maar ik weet niet goed hoe ik het anders moet aanpakken. Heeft iemand suggesties?

alvast bedankt,

Frank Poelwijk
PJ
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PJ »

Artikel 326.
Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie
Ik heb even de wetstekst erbij gepakt.
Gezien de fieten die u momenteel heeft zover ik kan lezen wordt het zeer moeilijk om aangifte te dan van 326.sr. Uit feiten en omstandigheden moet blijken dat hij het stelselmatig doet of dat hij door een valse hoedanigheid, of listige kunstgrepen de transactie's aangaat.

U bent een zakelijke transactie aangegaan en deze is door de tegenpartij niet nagekomen. Hiervoor kan u een civilezaak opstarten.

Ik heb zelf zo een zaak laatst behandeld waarbij leugens waren hij deed het stelselmatig en nog besloot de oficier van justitie tot een sepot zaak.
Dus deze aangever had nog meer gegevens dan dat ik van u kan lezen.
De aangever is hiervoor wel in beroep gegaan dus de zaak loopt nog
Frank Poelwijk
Infopolitie Gast

RE: niet nakomen overeenkomst

Bedankt voor uw snelle antwoord,

Misschien niet slim van mij, maar ik weet niet veel van de verkoper. Ik heb zijn gironummer en zo dus ook zijn werkelijke naam. Verder heb ik zijn adres maar ik kan niet achterhalen of dit het juiste is.

Zou ik bij de politie gewoon aangifte kunnen doen met het verhaal wat ik net verteld heb? Zelf heb ik voor de zekerheid ook alvast wat kopietjes gemaakt van de advertenties die hij geplaatst heeft.
PJ
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PJ »

De kans dat uw aangifte kans van slagen heeft is om eerlijk te zeggen nagenoeg nihiel. Gezien de feiten wat er zich momenteel heeft voorgedaan.

De meeste collega's weten dit ook en zullen u dus verwijzen naar een civiele procedure. Dit betekent dus dat u uw geld moet terug halen via een deurwaarder.

Heeft u al met uw bank contact gehad om de betaling eventueel nog te kunnen terug draaien ???

In mijn eerdere voorbeeld heb ik ook al aangeven dat ik zo een zaak behandeld heb. Deze zogenaamde verkoper heeft de aangever maanden aan het lijntje gehouden met leugens en verzinsels bleek later. Dit werd ook geseponeerd. 1 van de argumenten van de officier van justitie was dat het een zakelijke transactie was en dat hij via een civiele procedure maar moest afhandelen.
Frank Poelwijk
Infopolitie Gast

Volgens mij draaien banken geen transacties terug maar ik zal het eens nagaan. Ik zal me verder laten voorlichten bij mijn docent Recht waar dit ook laatst ter sprake kwam.

vriendelijk bedankt.
Maaike
Superlid
Superlid
Roepnaam: Maaike
Twitter: @mama_maaike
Facebook: MDJ1980
Geslacht:
Leeftijd: 44

Ongelezen bericht door Maaike »

Je kan ten alle tijde je geld terug laten halen door de bank zover ik weet
rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door rich »

Op dit moment vinden er veel van dit soort zaken plaats op de genoemde site. Ik heb vorige week dus wel een aangifte opgenomen omdat er mij een aantal zaken duidelijk werden uit het email verkeer.

Persoonlijk vind ik het ook meer thuishoren binnen het civiele vlak.

De simpelste oplossing blijft toch om een goed on rembours te laten versturen. Kost iets meer maar er is wel meer zekerheid.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Frank Poelwijk
Infopolitie Gast

Ik heb de verkoper een ultimatum gesteld. Wanneer ik over 2 dagen nog geen bericht van hem heb vernomen, zal ik, zo heb ik gezegd, aangifte doen. Ik heb al het emailverkeer en advertentie materiaal van de advertentie waarop ik gereageerd heb en de overige advertenties van hem(kwam ik gister achter, best verwacht, hij biedt namelijk meerdere telefoons aan) afgedrukt en dan laat ik mij wel op het bureau verder adviseren.

Ik hoop voor mij en hem dat ik binnen 2 dagen nog een reactie van de verkoper ontvang. bespaart een hoop gedoe in ieder geval.
Roberto
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roberto »

Als je de volgende keer nog iets koopt via marktplaats, dan vraag je aan de verkoper of hij de spullen onder rembours naar je toe stuurt.
Maakt hij van deze optie geen gebruik dan ga je geen overeenkomst met de verkoper aan.
sunwave
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door sunwave »

Over dat terugstorten van de bank, dat is inderdaad mogelijk. Iig bij de postbank zijn er formulieren voor en dan word het bedrag weer teruggeschreven.
martine
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door martine »

Het terugstorten van geld door de bank kan volgens mij alleen bij automatische incasso en alleen binnen dertig dagen en niet bij het eenmalig overmaken van een bedrag.
Frank Poelwijk
Infopolitie Gast

Ik heb een emailtje naar de postbank gestuurd met de vraag om het bedrag terug te schrijven. Ik verwachtte dat een vooruitbetaling niet veel kwaad kon vandaar deze manier.

In vervolg zal ik onder rambours verzenden zodat ik er zeker van ben dat ik hetgeen wat ik wil ook daadwerkelijk ontvang.

nogmaals, iedereen bedankt, ik heb er veel aan gehad.

met vriendelijk groet,

Frank Poelwijk
Bouwe
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe »

Wat tips als je iets on-line koopt, op wat voor website dan ook:

- Bouw een e-mailcontact op. Wat bedoel ik daarmee: vraag via een e-mail om verdere productinformatie. Kijk hoe hij jou e-mail beantwoord. Vraag specifieke gedetailleerde informatie. Draait de verkoper er om heen? Antwoord op zijn antwoordmailtjes. Zo krijg je een redelijk beeld van de verkoper, en zijn kennis over het product dat hij verkoopt. Maak express fouten in jou e-mail. Voorbeeld: je wil een printer kopen, volgens de website van de fabrikant print hij zwart en kleur, maar in de mail stel je dat hij alleen zwart print. De verkoper zegt dat dit klopt, terwijl dit volgens de fabrikant niet zo is.

- Kijk wat hij nog meer verkoopt (kan je op marktplaats goed zien) en trek daaruit je conclusies. Tik de naam van de verkoper eens in in google en kijk wat eruit komt. Koop je via Ebay: kijk wat andere kopers van de verkoper vonden.

- Vraag of hij het onder rembours wil versturen. Zo heb je het pakket al in huis en kun je betalen aan de postbode. Dat deze methode ook niet veilig is kun je zien aan het 'stenen in een doos'-verhaal. Als je een overboeking doet op een rekeningnummer, vraag dan een rekeningnummer in Nederland, de tennaamstelling, en de woonplaats. Vraag desgewenst zijn adresgegevens om dit te controleren. Als iemand geen geheimen heeft kan hij dit gewoon geven.

- En als laatste maar zeer belangrijk: gebruik je gezonde verstand.

Als je bij Ebay iets koopt volgens de regels, maar de verkoper levert niet, dan staat Ebay de koper gratis bij met juridische ondersteuning. Marktplaats levert dat niet, maar als je gegevens van de verkoper hebt kun je dit naar Marktplaats doorsturen.
Gesloten