Rijbewijs ingevorderd in Duitsland

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
MdeGroot
Infopolitie Gast

Rijbewijs ingevorderd in Duitsland

Ongelezen bericht door MdeGroot »

Helaas is mijn rijbewijs ingenomen in Duitsland vanwege een te hoge alcohol promillage, lang verhaal, had een een lekke band stond geparkeerd wetende dat ik niet verder kon en heb toen een drankje genomen bij een cafe wachtend op de sleepdienst. Afin, rijbewijs kwijt heeft iemand misschien ervaring wanneer en hoe ik deze terug krijg? Lees via de rdw
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Rijbewijs ingevorderd in Duitsland

Ongelezen bericht door SWAT »

De Duitse justitie zal het rijbewijs op enig moment overdragen aan de Nederlandse RDW. U kunt het rijbewijs dan weer terug krijgen. Als u echter niet aan het rijden was vindt ik het wat vreemd dat uw rijbewijs is ingevorderd.
Wellicht dat men op die wijze een rijverbod wilde opleggen.
U moet in ieder geval GEEN aangifte doen van vermissing van uw rijbewijs want dan loopt u het risico dat u eindigt zonder enig rijbewijs.
Stay safe out there.
alex52889
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 279
Lid sinds: 01 dec 2021, 14:15
Roepnaam: Alex
Geslacht:
Leeftijd: 24
Contact:

Re: Rijbewijs ingevorderd in Duitsland

Ongelezen bericht door alex52889 »

Ik ga ervanuit dat het ingevorderd is en niet ingenomen om te voorkomen dat u verder rijdt.
rijksoverheid schreef:Een buitenlandse politieagent mag uw rijbewijs in beslag nemen en u een rijontzegging opleggen. De rijontzegging geldt alleen in dat land. De rijontzegging geldt niet in Nederland. Als het rijbewijs in beslag is genomen, mag u niet rijden in Nederland.
Let dus goed op, heeft u een rijontzegging gekregen in Duitsland èn hebt u uw rijbewijs terug, dan mag u in Nederland rijden, maar niet in Duitsland.

Zolang je je rijbewijs niet terug hebt, mag je niet rijden in Nederland.

Wat ik echter vreemd vind is dat de Duitse politie uw rijbewijs heeft gehouden. Gezien het feit dat dit een eigendom van de Nederlandse staat is, hebben ze die bevoegdheid (voor zover ik weet) niet. Anders zou u namelijk ook niet terug naar Nederland kunnen komen. De Duitse politie werkt namelijk normaal gesproken met het opsturen van (een kopie) van uw rijbewijs. Tevens kan je namelijk zelf kiezen wanneer je rijverbod geldt.
anwb schreef: (..)
Opsturen rijbewijs
We hebben van andere leden vernomen dat het rijbewijs per omgaande weer terug gestuurd wordt. Er wordt in Duitsland een sticker op het rijbewijs geplakt waarop staat van wanneer tot wanneer u in Duitsland niet mag rijden, tevens kan je namelijk

Andere mogelijkheden
Vaak zijn er ook andere mogelijkheden in plaats van het opsturen van het rijbewijs. Denk daarbij aan een kopie of scan of het langs gaan bij een grenskantoor. Dit verschilt echter per district. Neem daarom contact op met de instantie die u de rijontzegging heeft opgelegd voor de mogelijkheden.
(...)
Rijverbod
Naast een geldboete kan een rijverbod opgelegd worden, variërend van één tot drie maanden. Dit rijverbod geldt niet in Nederland, maar alleen in Duitsland. Je hebt vier maanden de tijd om het rijverbod te laten aantekenen op je rijbewijs. Soms gaat het rijverbod in op de dag dat je het verbod laat aantekenen. In andere gevallen gaat het verbod in op de dag erna. Je kunt dit navragen bij de instantie waar je het verbod laat aantekenen. Laat je het verbod helemaal niet aantekenen op je rijbewijs, dan kun je een hogere boete krijgen en als je toch rijdt in Duitsland kan het rijbewijs in beslag worden genomen. Op ons Expert Platform vind je meer informatie over het rijverbod in Duitsland.

Voor informatie ove
Mogelijk heb je hier nog iets aan, een soortgelijke casus in Duitsland.

Ik maak contact opnemen met de Nederlandse ambassade in Duitsland voor meer informatie.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Rijbewijs ingevorderd in Duitsland

Ongelezen bericht door SWAT »

Nederland is bevoegd bij rijden onder invloed een buitenlands rijbewijs in te vorderen en in te nemen. Die regel geldt omgekeerd ook in Duitsland. Daar is dus niets mis mee. Het rijbewijs wordt geretourneerd zodra in Duisoern straf is opgelegd.
In Nederland is het niet gebruikelijk dat voor het opleggen van het rijverbod het rijbewijs wordt ingenomen.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14519
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Rijbewijs ingevorderd in Duitsland

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Zolang we niet exact weten waarom het rijbewijs is ingenomen cq ingevorderd, blijft het immer gissen.

Misschien kan de topicstarter hier meer duidelijkheid over verschaffen; gaat het om vervolging voor 'rijden onder invloed' of is er slechts sprake van een vorm van preventief rijverbod?

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gesloten