Deelscooters met rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
david.478
Infopolitie Gast

Deelscooters met rijbewijs

Ongelezen bericht door david.478 »

Mag je als minderjarige met een B-rijbewijs op deelscooters? Ik weet dat het tegen de TOS van de deelscooter platforms ingaat, maar is het ook een strafbaar feit? Als je wel een rijbewijs kan tonen.
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6118
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Deelscooters met rijbewijs

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Niet direct strafbaar verkeerstechnisch als je een geldig rijbewijs kunt tonen, maar …… omdat je niet voldoet aan de eisen van de eigenaar rijdt je onverzekerd en is er mogelijk valsheid in geschrifte gepleegd bij het opgeven van de bestuurder en diens leeftijd. Dat laatste kan een strafblad opleveren!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Deelscooters met rijbewijs

Ongelezen bericht door SWAT »

Voor een deelscooter heb je toch echt een AM rijbewijs nodig.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9222
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Deelscooters met rijbewijs

Ongelezen bericht door Skipperje »

Misschien begrijp ik het niet goed, maar iedereen met een B rijbewijs heeft toch ook een AM rijbewijs?

Wetstekst

Artikel 19b RR: Indien de aanvraag betrekking heeft op de afgifte van een rijbewijs voor de categorie A1, A2, A, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D of DE geeft degene die belast is met de afgifte van rijbewijzen tevens een rijbewijs af dat geldig is voor het besturen van motorrijtuigen waarvoor een rijbewijs AM is vereist.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
alex52889
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 279
Lid sinds: 01 dec 2021, 14:15
Roepnaam: Alex
Geslacht:
Leeftijd: 24
Contact:

Re: Deelscooters met rijbewijs

Ongelezen bericht door alex52889 »

SWAT schreef: 17 jul 2024, 12:16 Voor een deelscooter heb je toch echt een AM rijbewijs nodig.
Als je een B- rijbewijs hebt, heb je ook rijbewijs AM.

@Skipperje klopt.

Alleen denk ik dat de vraag van TS meer gericht is op het feit dat (bijvoorbeeld GO SHARING) aan de gebruikers de eis stelt dat hij/zij minimaal 18 is mèt AM rijbewijs.

Overigens eist Go sharing 16 voor de bromfietsen en E bikes.
GO sharing schreef:GO bromfietsen;
Om onze GO bromfietsen te gebruiken, moet u in het bezit zijn van een geldig AM rijbewijs. Hiervoor dien je minimaal 16 jaar of ouder zijn
Ook kan TS misschien bedoelen dat hij een B rijbewijs heeft op zijn 16,5 (2toDrive) en of dan de begeleider ook achterop de bromfiets moet zitten? Misschien kan TS daar helder op antwoorden. Dat kan namelijk het mooie antwoord van @ThunderSTreak veranderen.
Gebruikersavatar
david.487
Infopolitie Gast

Re: Deelscooters met rijbewijs

Ongelezen bericht door david.487 »

Ik bedoel inderdaad dat ik 2-to drive restricties heb, en helaas is Go ook 18+. Rijbewijs geaccepteerd, geld gestort maar kan niet reserveren door mijn leeftijd. Deelscooter zou voor mij ideaal zijn, maar omdat ik 17,5 ben is het niet mogelijk. En de vraag was gericht op de vraag of ik strafbaar bezig ben als ik rijd op het account van een meerderjarige, en dat is dus het geval omdat ik onverzekerd rij dan, correct?
JDO
Lid
Lid
Agent
Berichten: 90
Lid sinds: 08 jan 2022, 19:43
Contact:

Re: Deelscooters met rijbewijs

Ongelezen bericht door JDO »

Artikel 11 Wegenverkeerswet 1994
Het is verboden opzettelijk wederrechtelijk een aan een ander toebehorend motorrijtuig op de weg te gebruiken
Als jij met iemand anders zijn app (met toestemming) een deelscooter meeneemt zou je dat best onder joyriding kunnen gooien. Immers heb jij dat voertuig niet met toestemming van degene van wie hij is in gebruik.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8622
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Deelscooters met rijbewijs

Ongelezen bericht door MotoRon »

Als je zelf gebruik wil maken van een deelscooter, dan moet je niet proberen regeltjes te omzeilen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten