Voortuin muur

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Christina
Infopolitie Gast

Voortuin muur

Ongelezen bericht door Christina »

Goedemiddag,

Ik vroeg mij af of buren het recht hebben om op jou voortuin muurtje te zitten? Het komt regelmatig voor dat er mannen op mijn voortuinmuur zitten te chillen, er komt soms zelfs koffie bij. Mijn bloemen, die het randje van de muur juist net overlappen, worden geplet of simpelweg aan de kant geduwd. Ik heb dit al een aantal keer aangegeven, helaas spreken ze een andere taal en is het overbrengen dat ik dit niet plezant vindt erg lastig. Ze blijven gewoon doorgaan. Niet alleen voelt het alsof mijn privacy aangetast wordt, als ik binnen zit hoor ik continu de gesprekken door mijn tv heen. Lekker even mijn voorraam open zetten is er ook niet bij, want de een zit en de ander staat met zijn gezicht rechtstreeks mijn woonkamer in te kijken. Ik heb geprobeerd het niet erg te vinden,aar merk dat het toch iets blijft doen in mijn lichaam. Wie weet of ik mag zeggen dat ze eraf moeten? Er is een heel speelveld met veel bankjes voor de deur.
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1951
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Voortuin muur

Ongelezen bericht door maestro »

Uj nebrijp het probleem en de muur is jouw eigendom. Je zou de gemeentleijke handhaving of de poltie (wijkagent) kunen vragen op te treden. Zelf zou ik eerder denken aan een meer praktische oplossing, zoals het plaatsen van plantenbakken waardoor er niet meer op de muur kan worden gezeten.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8622
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Voortuin muur

Ongelezen bericht door MotoRon »

Ik zou ook meer een praktische oplossing zoeken, bv. een vogelafweerstrip. Da’s effectiever dan handhavers, die wel wat beters te doen hebben.
IMG_8183.jpeg
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14519
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Voortuin muur

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ron houdt niet van halve maatregelen.. :P

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

JDO
Lid
Lid
Agent
Berichten: 90
Lid sinds: 08 jan 2022, 19:43
Contact:

Re: Voortuin muur

Ongelezen bericht door JDO »

De kortste klap is inderdaad om het onaantrekkelijk te maken om op het muurtje te gaan zitten.

Qua wetgeving is het vaak verboden via de Algemene Plaatselijke Verordening. Er is daarvan een standaard model dat door de meeste gemeentes (gedeeltelijk) overgenomen wordt waarin een dergelijk artikel staat:
Artikel 2:47 Model-APV: Hinderlijk gedrag op een openbare plaats

Het is verboden op een openbare plaats:

te klimmen of zich te bevinden op een beeld, monument, overkapping, constructie, openbare toiletgelegenheid, voertuig, hek, omheining of andere afsluiting, verkeersmeubilair of daarvoor niet bestemd straatmeubilair;

zich op te houden op een wijze die voor andere gebruikers of omwonenden onnodig overlast of hinder veroorzaakt.
De feitcode is F 120 a met een sanctiebedrag van 110 euro excl 9 euro administratiekosten.

Of dat in uw gemeente ook zo is weten we niet.
Gesloten