Afgekeurde auto's zonder APK al jaren op gedeelde oprit

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Robinson
Infopolitie Gast

Afgekeurde auto's zonder APK al jaren op gedeelde oprit

Ongelezen bericht door Robinson »

Al meer dan 24 jaar deel ik met mijn buurman een oprit. Omdat dit koophuizen zijn is de oprit dus ook privé terrein. Al meer dan 10 jaar stond er eerst een (afgekeurde) personenauto 7-8 jaar en alweer 4-5 jaar een (afgekeurde) camper. Hierin wordt niet meer gereden en is er inmiddels een dikke laag schimmel op zowel de zitting van de stoelen als het dashboard. Ook toekomstig gebruik wordt daardoor uitgesloten. Het onkruid groeit inmiddels ook al in de carrosserie van de auto. De buren aanspreken is de beste optie maar het zijn nogal zonderlingen dus actie na een gesprek of opmerking is er nooit geweest. Inmiddels is er een tweede defecte en beschadigde personenauto bijgekomen en mijn vrees is dat ook deze weer voor jaren als wrak de oprit zal ontsieren.
Mijn concrete vraag is: zijn er wettelijke bepalingen van kracht die verbieden dat een auto(-wrak) jaren ongebruikt op de gedeelde oprit staat en er duidelijk sprake is van een recidive.
Mijn enige oplossing is het plaatsen van een schutting op het midden van de oprit, al is het alleen al om de auto’s niet meer te hoeven zien.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8622
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Afgekeurde auto's zonder APK al jaren op gedeelde oprit

Ongelezen bericht door MotoRon »

In welke gemeente speelt dit?
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Berichten: 1196
Lid sinds: 16 apr 2011, 18:26
Roepnaam: Remi
Locatie: Almere
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contact:

Re: Afgekeurde auto's zonder APK al jaren op gedeelde oprit

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Al eens aan de buurman gevraagd waarom hij deze auto's op de oprit laat staan en er niets mee doet?
Gebruikersavatar
Robinson
Infopolitie Gast

Re: Afgekeurde auto's zonder APK al jaren op gedeelde oprit

Ongelezen bericht door Robinson »

Dit speelt in de gemeente Nijmegen. Ik heb een aantal malen de vraag gesteld wat hij met de auto’s wilden of wat de bedoeling was. Daarop kreeg ik antwoorden als “ik zoek iemand die de wagen kan repareren” of “ben ik nog niet uit”. Er is geen echte onwil en ook hij voelt zich daar niet lekker bij omdat hij zichzelf onmachtig voelt denk ik. Drukke baan, geen tijd etc.
Ik heb ook al een keer een bod gedaan op de auto maar dan moestuin daar over nadenken……… in al die jaren is er één keer een opkoper geweest en werd één auto afgevoerd maaier staan er weer twee
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8622
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Afgekeurde auto's zonder APK al jaren op gedeelde oprit

Ongelezen bericht door MotoRon »

De APV van de gemeente Nijmegen zegt:

Wetstekst

Artikel 5:6 Kampeermiddelen en andere voertuigen
1. Het is verboden een kampeerwagen, een caravan of een ander voor de recreatie bestemd voertuig en aanhangwagens langer dan gedurende drie achtereenvolgende dagen op de weg of op een van af de weg zichtbare plaats te parkeren.
2. Het college kan ontheffing verlenen van het verbod, bedoeld in het eerste lid.
3. Het eerste lid is niet van toepassing op situaties waarin wordt voorzien door de Omgevingsverordening Gelderland.
4. Op de aanvraag om een ontheffing is paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) van toepassing.
Volgens deze regelgeving mag een camper niet langer dan 3 dagen achtereenvolgend blijven staan. U kunt de gemeente verzoeken om handhaving.
alweer 4-5 jaar een (afgekeurde) camper
De opmerking van de buurman “drukke baan”, “geen tijd” of “dat ie er nog niet uit is” gaat in mijn ogen dan ook niet op.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Afgekeurde auto's zonder APK al jaren op gedeelde oprit

Ongelezen bericht door SWAT »

Een niet meer apk gekeurde auto mag op eigen terrein gewoon blijven staan.
Of de gemeentelijke wrakken regeling van toepassing is, is afhankelijk van hoe dit in de apv staat.
Als de voertuigen vloeistoffen lekken zou de milieu wetgeving van toepassing kunnen zijn.

Als dat alles niet van toepassing is dan resteert een civiele procedure in de zin dat het plaatsen van die wrakken u woongenot benadeelt en wellicht de waarde van uw huis doet verminderen.
Stay safe out there.
Gesloten