Invordering rijbewijs (art 130 WvW)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Tvt
Infopolitie Gast

Invordering rijbewijs (art 130 WvW)

Ongelezen bericht door Tvt »

Ik heb een ongeluk gehad waarna mijn rijbewijs op gronde van artikel 130 is ingevorderd. Is het mogelijk om in die periode van invordering rijlessen te volgen en een reeds gepland motor examen alsnog af te leggen? Hier bestaat voor mij nog onduidelijkheid over na artikel 130 gelezen te hebben.

Alvast bedankt voor een reactie

Tvt
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Invordering rijbewijs

Ongelezen bericht door SWAT »

Ue rijbewijs is ingenomen omdat wordt getwijfeld aan uw rijgeschiktheid voor motorvoertuigen.
Een motorfiets is ook een motorvoertuig dus mag u die, tot het CBR heeft beslist over uw rijgeschiktheid, ook niet besturen. Ik vermoed dat u uw rijschoolhouder ook zal moeten informeren over de inname van uw rijbewijs. U toch laten rijden kan voor hem problemen met de verzekering kunnen gaan opleveren als u schade rijd.
Als u al het motor examen zou mogen afleggen zal er ook bij slagen door het CBR geen rijvaardigheid bewijs worden afgegeven zolang de 130 wvw procedure nog loopt.
Als het zeker wilt weten moet u bellen met het CBR.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14519
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Invordering rijbewijs

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Art 9 van de Wegenverkeerswet geeft antwoord, u mag wel lessen volgen (rijonderricht krijgen), maar geen examen doen zolang u uw rijbewijs voor de overige categorieën niet terug hebt gehad, zoals Swat ook al aangeeft.

Rijlessen voor de motor worden dan puur lessen 'om 't bij te houden', maar meer ook niet..

Wetstekst

Art 9. 6
(...)Voorts geldt het vijfde lid niet ten aanzien van de bestuurder van een motorrijtuig gedurende de tijd dat aan hem, ter voorbereiding op een onderzoek naar de rijvaardigheid in het kader van een ingevolge artikel 131, eerste lid, onderdeel b, gevorderd onderzoek, rijonderricht in de zin van de Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993 wordt gegeven.
We spreken waarschijnlijk wel over verschillende categorieën maar daar maakt de wet zelf geen expliciet onderscheid in..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gesloten