Luchtbuksen die lijken op vuurwapens

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Mats
Infopolitie Gast

Luchtbuksen die lijken op vuurwapens

Ongelezen bericht door Mats »

Goedenavond!

Ik heb een vraagje over luchtbuksen die sprekend lijken op bestaande vuurwapens. Ik weet dat als je lid bent van de NABV airsoft wapens mag bezitten die een sprekende gelijkenis hebben met bestaande wapens, maar is er ook een soortgelijke vereniging voor luchtdrukwapens? Ik schiet graag in de achtertuin met een luchtbuks, en heb hier ook mijn buren over ingelicht, maar dit zijn allemaal in Nederland vrij verkrijgbare luchtbuksen. Nu ben ik echt helemaal verliefd op het verhaal en het uiterlijk van de Colt M1911, een vuurwapen gedateerd uit hetzelfde jaar als haar naam. Helaas is het bijna niet te doen om hier een goede (onklaar gemaakte) replica van te vinden die nogsteeds "voelt" als het echte wapen, maar ik ben onlangs wel een tsjechische website tegengekomen waar een luchtbuks-variant van dit wapen op verkocht wordt. Dit pistool is nagemaakt door het Italiaanse bedrijf Bruni, en lijkt zeer goed op een échte Colt M1911.

Het is een CO2-pistool dat stalen BB-kogeltjes in het .177 caliber schiet, met een energie van slechts 1.9 Joules (minder dan de meeste kermisbuksen). Het gebruikt 12g CO2 patronen om ook een realistische "blowback" te simuleren tijdens het schieten, en het lijkt me echt heel gaaf om zoiets te hebben voor thuis in de achtertuin.

Hierbij mijn vraag; is hier een soort vergunning/ontheffing voor? Het is een wapen dat sprekend lijkt op een echt wapen, maar is aanzienlijk zwakker qua kracht dan een standaard, vrij te verkrijgen luchtbuks. Mocht er een manier zijn om deze legaal te kunnen importeren hoor ik dat graag, en als iemand advies heeft over waar een legale (onklare) replica te halen is zou ik hier ook al heel blij mee zijn!

Met vriendelijke groet,

Mats
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7598
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Luchtbuksen die lijken op vuurwapens

Ongelezen bericht door SWAT »

Helaas Mats, dit wapen is in Nederland niet toegestaan. ER is ook geen NABV achtige vereniging waarmee het verbod omzeild zal kunnen worden.
Overigens ook windbuksen die teveel lijken bestaande vuurwapens zijn verboden.
De huidige in Nederland vrij verkrijgbare luchtbuksen lijken qua uiterlijk op (de algemene vorm van) een geweer of buks.
Zodra de luchtbuks teveel gelijkenis gaat vertonen met een herkenbaar merk en type geweer is bezit verboden.

Wil je een gelijkende replica van het door jou genoemde pistool dan zit er niets anders op dan ook lid te worden van de NABV en de beste airsoft variant te kopen.
Stay safe out there.
Gesloten