Mag dit? (Stalking)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Lisa
Infopolitie Gast

Mag dit? (Stalking)

Ongelezen bericht door Lisa »

Mijn ex heeft moeite met de relatie breuk. Hij zoekt nog vaak contact met mij maar ik wil dat niet.

Ik ben jarig geweest. Alleen nu heeft hij een taart besteld en deze bij mijn sportclub laten bezorgen. Op de bovenkant van de taart stond een persoonlijk whatsapp gesprek tussen ons.

Mag dit zomaar of is dit strafbaar?
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7522
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Mag dit?

Ongelezen bericht door SWAT »

Het bestellen van een taart voor u is geen strafbaar feit. Dat zou anders kunnen zijn als hij bij het bestellen van de taart zich heeft voorgedaan als u.
Het openbaar maken van een persoonlijk Whatsapp gesprek is op zich ook niet strafbaar.

Een en ander begint wel een beetje op stalking te lijken.
U zult uw ex nog eenmaal duidelijk moeten maken dat u geen contact meer met hem wil hebben en dat u anders melding gaat doen bij de politie.
U moet daarna ook totaal niet meer reageren op welk bericht van hem dan ook.
Dus ook niet blijven reageren met opmerkingen dat u dit niet neer wil. Negatieve aandacht is ook aandacht!
Blijft uw ex doorgaan dan bij de politie melding maken hiervan en vragen om het toepassen van een stop gesprek.
Registreer goed wat u ex allemaal nog onderneemt om met u contact te zoeken en bewaar eventuele gesprekken en mails van hem.
Stay safe out there.
Carolien
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 537
Lid sinds: 25 apr 2020, 13:19
Geslacht:
Contact:

Re: Mag dit? (Stalking)

Ongelezen bericht door Carolien »

Niet veel meer toe te voegen aan het verhaal van Swat.

Heeft u hem al eens duidelijk gemaakt dat u geen contact meer wenst? Zo nee doe dit dan één keer en zeg dat u melding maakt bij de politie zoals Swat ook aal aangaf. Maak overal screenshots van en hou een logboek bij. Nérgens maar dan ook nérgens op reageren. Dit is heel belangrijk want op het moment dat er ooit wel een aangifte volgt kan het de zaak lastiger maken op het moment dat u zelf contact zoekt of hem toch zijn zin geeft door ergens op in te gaan.

Mocht het zo zijn dat hij via via contact probeert op te nemen laat die mensen dan ook tegen hem zeggen dat ze dit niet willen. Ook dit vastleggen d.m.v. screenshots. Tegenwoordig kan de verzender namelijk berichten weer verwijderen via whats app en andere social media dus vandaar dat ik altijd adviseer om screenshots te maken. En dan in een logboek datums, tijdstippen en soort contact noteren (bellen, appen, langsrijden, dingen kopen voor je etc.) en dit aanvullen met screenshots en beeldmateriaal.

Ik heb onlangs nog succesvol een stopgesprek laten voeren in een zaak waar ik mee bezig was. De (beginnende) stalker woonde aan de andere kant van het land en het slachtoffer had al aangegeven geen contact meer te willen dus via de collega’s daar in het land een stopgesprek laten voeren. Door vroegtijdig in te grijpen en het slachtoffer goed te adviseren wat wel en niet te doen was bij deze stalker ineens het besef nu echt te stoppen.

Mocht hij toch blijven doorgaan nadat u hem gewaarschuwd heeft kunt u melding maken bij de politie. Zij willen ook graag een tijdlijn, hoe lang is het al gaande, hoe vaak etc.

Succes!
Gebruikersavatar
Lisa
Infopolitie Gast

Re: Mag dit? (Stalking)

Ongelezen bericht door Lisa »

Ik heb dat wel aangegeven dat ik geen contact wil.

Hij doet dit niet dagelijks of wekelijks dat hij contact zoekt. Als hij heel af en toe contact zoekt is dat ook voldoende voor een stop gesprek?
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8514
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Mag dit? (Stalking)

Ongelezen bericht door MotoRon »

Je zwakt het nu een beetje af. In het eerste bericht zeg je:
Lisa schreef: 20 mei 2024, 19:36Hij zoekt nog vaak contact met mij maar ik wil dat niet.
en nu verandert het in “heel af en toe”.
Aangezien er sprake moet zijn van stelselmatigheid, wordt het wel minder aannemelijk dat er sprake is van stalking.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7522
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Mag dit? (Stalking)

Ongelezen bericht door SWAT »

Als hij dus af en toe contact zoekt moet je dus altijd niet reageren. Je kan hem ook gewoon blokkeren een stop gesprek is dan niet nodig.
Stay safe out there.
jjk
Lid
Lid
Agent
Berichten: 100
Lid sinds: 25 jun 2022, 20:48
Roepnaam: Jorrit
Geslacht:
Contact:

Re: Mag dit? (Stalking)

Ongelezen bericht door jjk »

Eens met bovenstaande.

Echter nog wel de vraag op welke wijze hij dat contact zoekt. Als dat op een manier gaat zoals een privé gesprek op een taart naar een sportvereniging sturen is dat natuurlijk wel anders dan een belletje en een appje elke 2 maand. Als de ex zoveel tijd en moeite steekt in het proberen te verpesten van sportrelaties is dat wel een factor die meeweegt.

Bovenal, welk gevoel geeft het jou? Jij kent je ex het beste. Als je een onveilig gevoel hebt of krijgt, neem ook vooral wel contact op. Misschien kan er niet direct strafrechtelijk wat gedaan worden maar er kan wel gekeken worden naar mogelijkheden voor preventie.
Gebruikersavatar
Lisa
Infopolitie Gast

Re: Mag dit? (Stalking)

Ongelezen bericht door Lisa »

SWAT schreef: 22 mei 2024, 00:22 Als hij dus af en toe contact zoekt moet je dus altijd niet reageren. Je kan hem ook gewoon blokkeren een stop gesprek is dan niet nodig.
Ik heb hem wel geblokkeerd maar vindt toch manieren om met mij in contact te komen. Bv via andere profielen of berichten sturen bij vrienden van mij. Of iemand die een whatsapp groep aanmaakt en ons allebei toevoegt.

Eerst was het via app. Ik heb hem geblokkeerd. Daarna kreeg ik berichten via app groepen. Ook plaatste hij berichten bij vrienden van mij. Allemaal eens in de zoveel weken of maanden. Dus niet elke dag.

Ik had al een hele tijd niks meer van hem gehoord en nu ineens die taart.

Ik vind het gewoon heel onprettig. Ik heb niet het idee dat hij agressief is of aan mijn deur gaat staan. Maar hij laat me gewoon niet los.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8514
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Mag dit? (Stalking)

Ongelezen bericht door MotoRon »

De antwoorden en adviezen zijn gegeven. Lisa kan ermee aan de slag. Dat lijkt me voor hier voldoende.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten