Nep telefoon ontvangen bij aankoop via internet

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Frans TS
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Nep telefoon ontvangen bij aankoop via internet

Ongelezen bericht door Frans »

Binnengekomen via mail:
Ik heb een drie tot vier weken geleden via een internet site een mobile telefoon besteld dit zou een Samsung S24 Ultra zijn, niet dus het is nep het is geen Samsung net is een imitatie toestel en ik heb Fruugo hier van bericht weken geen gehoor heb uiteraard Klarna ook een klacht tegen hun ingediend en daar hoor dan helaas niets meer van via Klarna die zetten dan op het te betalen bedrag en probleem stop van betaling en dat is het dan bij Klarna.

Uiteraard heb ik hun vele malen getracht te bereiken wat heel erg moeilijk is ze zijn nergens te vinden blijkt nu achter af en als je ze dan verteld wat je wil het toestel geheel zoals het is binnen gekomen wil retouren krijg je uiteindelijk een mail bericht dat je het op eigen kosten aan de leverancier terug mag sturen naar China dit is geen zuivere zaak en heb hun dit ook diverse malen gemeld dat ik dan aangiften zou doen en zo eendeurwaarder of incasso bureau af wacht dit is ook nog eens oplichting denk ik.

Wat kan ik doen in deze zaak? Ik heb uiteraard foto's van het toestel en hoe het is ingepakt.

Graag advies, over de aangiften, dit kan niet zo verder.

Opmerking van moderator Frans

Opmaak/tekst enigszins leesbaar gemaakt
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Re: Nep telefoon ontvangen bij aankoop via internet

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Het gaat niet om hoe het toestel eruit ziet, maar om de omschrijving van het toestel in de advertentie.
Als het al zou gaan om oplichting kan de Nederlandse politie niets doen
Het is een niet EU bedrijf en dan gelden de EU regels niet en zult u inderdaad zelf moeten betalen voor het terugsturen wat meestal ook niet goed gaat waardoor u uw geld en de telefoon kwijt bent
Het is een civiele zaak en daar is de politie niet voor.
U kunt contact opnemen via https://nl.trustpilot.com/review/fruugo.nl Hier zijn zij actief op aanwezig. Misschien kunt u het daar oplossen
Als u graag in China bestelt, doe het dan via Temu (altijd gratis terug sturen) of AliExpress redelijk betrouwbaar maar ook vaak zelf betalen voor terugsturen

Het meest veilig is om gewoon bij Europese bedrijven te bestellen zoals Amazon of Bol
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: Nep telefoon ontvangen bij aankoop via internet

Ongelezen bericht door SWAT »

Klarna is overigens alleen een betaal platform en dus niet aansprakelijk voor de bestellingen die via haar platform worden afgerekend.
U moet met uw klachten dus bij de verkoper van het product zijn.
Als dit inderdaad een buiten de EU gevestigde partij is dan zijn uw mogelijkheden tot verhaal zeer beperkt.
Als er sprake zou kunnen zijn van oplichting dan kunt u aangifte doen. Helaas kan de politie daar niet veel mee als de mogelijke verdachte buiten de EU verblijft.
Of er sprake zou kunnen zijn van oplichting is zeer afhankelijk van hoe een en ander aan u feitelijk is gepresenteerd.
Als de telefoon uit China komt dan is het bijna een feit van algemene bekendheid dat daar veel kopieën van bestaande (populaire) telefoons worden geproduceerd wat kennelijk in China geen strafbaar feit is.
Is de betreffende telefoon in de advertentie inderdaad gepresenteerd als een Samsung vanhet betreffende type?
Was de te betalen prijs in overeenstemming met wat normaliter wordt gerekend voor een echte telefoon van dit type?
Zo nee, dan had u beter moeten weten.
Als dat allemaal niet het geval is dan is het inderdaad een civiele zaak.
Stay safe out there.
Gesloten