Snelheidsovertreding

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
MotoRon TS
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Snelheidsovertreding

Ongelezen bericht door MotoRon »

Vraag binnengekomen via contactformulier:

Ik ben gister aangehouden omdat ik volgens de agent 153 kilometer per uur reed op een 100 weg. De agent heeft me na het meten met een snelheidsgun me aangehouden en me rijbewijs af genomen. Na mijn weten heb ik deze snelheid nooit gehaald inverband omringend verkeer en was me van geen kwaad bewust.
Daarnaast heb ik geen uitsluitend bewijs gezien dat ik echt deze snelheid heb behaald en was er ook geen collega van hem om te beamen of ik deze snelheid inderdaad behaald Had. Heeft het zin om er tegen in bezwaar te gaan of heeft dit geen zin?
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Re: Snelheidsovertreding

Ongelezen bericht door Hilde »

Dat zal dan uiteindelijk een dagje rechtbank worden, dan mag u aan de rechtbank uitleggen waarom u meent deze snelheid niet gereden te hebben.
Aan de kant van de politie is er bewijs, namelijk de meting.
U zult dan tegenbewijs moeten leveren.

Heeft het zin om bezwaar aan te tekenen: voor een dagje ervaren hoe een zitting op de rechtbank is en uiteindelijk de boete gewoon betalen: ja.
Om de bekeuring te laten verwijderen? -> Feitelijk : nee.. (of de betreffende rechter moet een hele goede dag hebben en wonderen zijn wat dat betreft de wereld nog niet uit)

Wilt u trouwens bezwaar aantekenen tegen de inbeslagname van uw rijbewijs of tegen de boete die eraan komt?
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Ongelezen bericht door Skipperje »

"Normaal" gesproken heeft dit geen zin. De agent heeft allerlei voorwaarden, die ook door hem/haar in het PV worden aangegeven. Als aan die voorwaarden wordt voldaan, dan zal een rechter nooit geloven dat je die snelheid niet reed. Bedenk wel dat een lasergun een moment opname is, en als je maar 1 seconde deze snelheid hebt gereden, om vervolgens weer af te moeten remmen als gevolg van ander verkeer, dan is dat foute boel als je op dat moment bent gemeten. Een extra collega is niet nodig, de waarneming van deze agent is voldoende.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Vaak wordt door de burger aangenomen dat een agent die alleen is, niet bevoegd is. Niet tot staande houding, niet tot het uitschrijven van een boete of het invorderen van een rijbewijs etc etc. Ik weet niet welke facebookpagina of YouTube kanaal dit verkondigd, maar dit klopt in ieder geval niet. Ook de agent in zijn eentje mag deze meting doen met een lasergun zonder dat daar iemand bij is. gebeurd heel vaak bijv. tijdens een motordienst. Ook is de agent niet eens verplicht om de meting op de lasergun te tonen. Al zou ik dat wel doen als het moment het even toe laat. Scheelt weer discussie achteraf.
Dat de bestuurder zich niet bewust is van de gereden snelheid is ook van alle dag. Het meest voorkomend is dat men als verweer aanvoert dat zijn snelheidsmeter iets anders aan gaf.

De kans dat de rechter hier in mee gaat is mogelijk kleiner dan dat je de loterij wint. Je kunt op beiden een gokje wagen als je wil. Mijn advies zou zijn om hier lering uit te trekken en mijn tijd beter te besteden. Je kan wel een klaagschrift schrijven om je rijbewijs eerder terug te krijgen als je dat bijv. voor je werk nodig hebt. De kans is aanwezig dat, indien je dat goed motiveert, men hier in mee gaat. De kans is dan ook groot dat het boetebedrag hoger uit pakt omdat je je rijbewijs eerder terug hebt gehad.
Dorpsjurist
Verbannen
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dorpsjurist »

Het heeft zin omdat het uw recht is. U heeft, net als ieder ander, het recht om een dergelijke boete te laten toetsen door een rechter. Gaat u het winnen? Nee.

U zult moeten kunnen aantonen dat de lasergun niet deugdelijk was of niet deugdelijk door de agent gebruikt is. De lasergun is een detectiemiddel waar strenge eisen op rusten en ook worden getoetst. De politie krijgt die dingen om een goede reden in handen dus de bewijslast ligt nu toch echt bij u.

Dat u zich misschien niet bewust was dat u op dat moment zo hard reed, is niet relevant. Een apparaat dat specifiek gebouwd is om te hoge snelheden te detecteren wordt dan eerder geloofd. Ook het feit dat u misschien maar een paar seconden zo hard reed en daarna bent afgeremd, is niet relevant.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het heeft zin omdat het uw recht is. U heeft, net als ieder ander, het recht om een dergelijke boete te laten toetsen door een rechter. Gaat u het winnen? Nee.

Deze logica snap ik niet; 'u gaat het niet winnen, maar het heeft wel zin'...

In mijn ogen heeft iets pas zin als 't ook daadwerkelijk iets oplevert; strafvermindering, kwijtschelding, weet ik veel, maar naar een rechtszaak gaan waar ik niet beter van wordt impliceert dat ik er alleen maar slechter van wordt want het kost me tijd, geld en moeite..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Een goed afgestelde snelheidsmeter zegt nog steeds niets. Een gecertificeerde lasergun van de politie is een door de minister aangewezen middel wat ook nog eens ieder jaar geijkt wordt. De ijkrapporten zijn tegenwoordig rechtstreeks door het OM in te lezen dus ook daar is geen speld meer tussen te krijgen. Een burger kan proberen te bewijzen wat hij wil aan zijn eigen snelheidsmeter maar het gemeten resultaat met bovenstaande middelen zal immer prevaleren in waarde van bewijslast.
MotoRon TS
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

Vraagsteller kan hiermee zijn afweging maken.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
MotoRon TS
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
zijlvaart67
Moderator