Vraag in verband met het antecedentenonderzoek

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Michael_M TS
Infopolitie Gast

Vraag in verband met het antecedentenonderzoek

Ongelezen bericht door Michael_M »

Beste forumleden.

Ik ben voornemens om te gaan solliciteren bij de politie (functie van agent)

Echter heb ik een vraag met betrekking tot het antecedentenonderzoek dat zal worden uitgevoerd. Een agent hoort van onbesproken gedrag te zijn, echter ben ik in mijn jongere jaren wel met de politie in aanraking gekomen. Uiteraard ga ik hier ook niet over liegen en zal ik volledige openheid van zaken geven over alles wat er is gebeurt en hoe deze situaties tot stand zijn gekomen.

Alvorens mijn sollicitatie zou ik het wel ontzettend prettig vinden om een inschattig te krijgen of deze droom uberhaupt kans van slagen heeft of dat het bij een droom gaat blijven(uitsluitsel krijg je natuurlijk pas als je daadwerkelijk solliciteerd daar ben ik mezelf van bewust)

De situatie zal ik hieronder kort en bondig toelichten,

Op mijn 13e ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met justitie. Dit ging over een straatroof in vereniging (en nee ik heb niemand berooft) Ik ging wel om met verkeerde vrienden waardoor ik op het verkeerde moment op de verkeerde plaatst belande. Deze zaak is geseponeerd en ik ben hiervoor dus nooit veroordeelt.

Op mijn 17e ben ik veroordeeld voor een vechtpartij (mishandeling) hiervoor heb ik een geldboete opgelegd gekregen en een voorwaardelijke taakstraf.

Op mijn 19e (wederom verkeerde plaatst verkeerde tijd) voor het laatst in aanraking gekomen met de politie. Deze zaak is ook geseponeerd.

Zoals je hierboven ziet heb ik dus 1 veroordeling op mijn 17e maar wel in totaal 3 aantekeningen, dat ziet er niet heel rooskleurig uit...

Inmiddels ben ik bijna 30 en ben ik ook nooit meer in aanraking gekomen met politie en of justitie nog geen eens een verkeersboete gehad. Het is dus allemaal ondertussen ruim 10 jaar geleden.

Ook heb ik gewerkt als beveiliger op de luchthaven waarbij ik een screening ben ondergaan door het AIVD. Ik heb toen een VGB (Verklaring geen bezwaar) gekregen voor de vertrouwensfunctie die je toegekent krijgt bij het werken als luchthavenbeveiliger. Echter is dit natuurlijk een totaal andere screening dan die van de politie zelf.

Gezien ik een vgb heb ontvangen voor mijn werk op de luchthaven geeft mij dit enigzins hoop dat ik een kans heb om toch door de screening heen te komen. Maar goed 3 aantekeningen vind ik zelf vrij heftig en ik schaam mezelf er oprecht voor dat dit achter mijn naam staat.

Als jullie het verhaal zo lezen, denken jullie dat er dan een kans bestaat dat ik indien ik ook open en eerlijk de situaties volledig toelicht een kans maak? Of is dit ondanks dat ik een VGB heb gekregen en ruim 10 jaar niet in aanraking ben geweest met justitie toch een harde nee?

PS: Ik snap dat jullie niet de veiligheidsonderzoeken verrichten en dat het altijd een kwestie van afwachten is, echter hoop ik toch dat ik de mening kan krijgen van de professionals die het traject al doorlopen hebben en hier veel meer ervaring mee hebben als ik.

Hartelijk bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor het nemen van de moeite om mijn vraag te beantwoorden.

Groetjes Michael.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Vraag in verband met het antecedentenonderzoek

Ongelezen bericht door maestro »

gewoon solliciteren. je maakt zeker een kans om aangenomen te worden. Er wordt gekeken naar wat er oevr je bekend is en daarbij speelt ook je leeftijd en hoelang geleden het is een belangrijke rol. Zoals je zelf aangeeft is het dan belangrijk dat je openheid van zaken geeft en je alles duidelijk uitlegt.
Wat de geweldspleging betreft wil men natuurlijk wel zeker weten of je de juiste persoon bent nu je zelf geweldsbevoegdheid krijgt en geweldsmiddelen. Men wil geen heethoofd hebben. Je belangrijkste wapen is je mond.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Aangezien het meer dan 10 jaar geleden is en het gaat om jeugdfouten zonder ernstige veroordelingen, verwacht ik niet dat dit een probleem zal opleveren. Je kunt echter wel vragen hierover verwachten, die je open en eerlijk moet beantwoorden. Benadruk vooral wat er destijds misging en leg uit wat je verandert hebt.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Michael_M TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Michael_M »

Heren ik wil jullie ontzettend bedanken voor het beantwoorden van mijn vraag, de moeite wordt gewaardeerd!

Dit geeft mij toch wel een stukje meer zelfvertrouwen in het sollicitatie proces.

Ik heb naar aanleiding van jullie antwoorden dan ook besloten om de stap te gaan zetten en mezelf aan te gaan melden voor de opleiding.

Ik wens jullie nog een hele fijne zondag toe!

Groetjes Michael.
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Veel succes en wie weet tot ziens!
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Dan kunnen we het hierbij laten, succes
MotoRon
Beheerder