rijden met verlopen vrachtwagen rijbewijs en parkeerschade veroorzaken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
peter 6 TS
Infopolitie Gast

rijden met verlopen vrachtwagen rijbewijs en parkeerschade veroorzaken

Ongelezen bericht door peter 6 »

Mijn bestelbus was stuk dus heb ik een Deense kennis, die ten tijde met zijn Deense vrachtwagen in Nederland was, gevraagd of ik mijn oom
met zijn vrachtwagen mocht laten rijden om een geleende aanhanger terug te brengen. Mijn Deense kennis stemde hier mee in en zodoende heb ik mijn oom
op pad gestuurd en die is in het donker een woonwijk ingereden en reed zich daar vast waardoor hij moest omkeren, en heeft tijdens het omkeren
2 geparkeerde auto's beschadigd, dus gelukkig niks ernstigs maar nu blijkt dat mijn oom zijn vrachtwagenrijbewijs niet meer heeft laten verlengen
en dus zonder geldig rijbewijs heeft gereden en waar mijn Deense kennis en ook ik dus geen weet van hadden, dus wie moet hier dan voor de schade opdraaien?

Sommige mensen zeggen dat ik voor de schade moet opdraaien want ik heb mijn oom opdracht gegeven om te gaan rijden, maar ik denk dat hij voor de schade
moet opdraaien want hij heeft verzuimt om mij mede te delen dat hij niet meer over een geldig rijbewijs beschikt.
Bovendien zou hij bijvoorbeeld ook ergens onderweg een kroeg kunnen bezoeken en daar dan een paar biertjes teveel kunnen drinken en dan brokken gaan maken.
Dan is dat toch niet mijn verantwoording?
En toen hij moest keren heeft hij niet de moeite genomen om even uit te stappen om te kijken of hij de draai wel kon maken, dus is het toch zijn verantwoording?
Dit was een ongeval wat simpel voorkomen had kunnen worden door gewoon even uit te stappen, tja en als dat dan niet gedaan word, dan vind ik dat het de
verantwoording is van de chauffeur, dus zou ik graag willen weten wie er nou de eindverantwoordelijke is in dit verhaal.

Met vriendelijke groet,
Peter
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: rijden met verlopen vrachtwagen rijbewijs en parkeerschade veroorzaken

Ongelezen bericht door Skipperje »

Dit is geen politievraag, maar een verzekeringsvraag. De politie kan hooguit, als zij ter plaatse bij het ongeval zijn geweest, een proces-verbaal opmaken voor het rijden zonder rijbewijs en het veroorzaken van de schade. U moet dit gaan informeren bij de verzekeringsmaatschappij van de Deense vrachtauto.
Ik vraag mij overigens ook af of uw oom hier in Nederland wel mocht rijden in een voertuig met buitenlands kenteken, omdat deze rit duidelijk niet internationaal was. Er zijn hier op het forum wel anderen die daar meer verstand van hebben. Mogelijk wordt dat ook nog uitgelegd.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Peter 6 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Peter 6 »

Ok bedankt. Even ter aanvulling, wij zijn kermis en circusmensen en dus niet werkzaam in de transportwereld, dus weet ik niet of dat wat uitmaakt.
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Schade veroorzaakt door een voertuig is verzekeringswerk. In dit geval zal de verzekeraar van de vrachtauto de schade moeten betalen.
De verzekeraar kan twee dingen doen:
Niets.
Of zij zullen de schade (gedeeltelijk) verhalen op de chauffeur. Deze zal naar u door verwijzen en u verwijst weer door naar uw oom.
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Rijden zonder rijbewijs is niet toegestaan en biedt dan ook geen dekking. De verzekeraar zal de benadeelde wel uitkeren maar het geld terug gaan halen bij de verzekerde (de Deense kennis). Die mag het dan evt verhalen of de veroorzaker of chauffeur maar dat is civiel (dus daar mag hij nog voor naar de rechter als oom weigert te betalen). Wel een vervelende situatie als jij de Deen hebt gevraagd of je oom er in mocht rijden natuurlijk. Sec gezien had de Deen moeten controleren of degene wie hij in zijn auto liet rijden, de juiste rijbevoegdheid had.

Je kan er zeker van zijn dat de verzekeraar dit niet gaat betalen, en maar goed ook.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Voor de volledigheid, het privé rijden in een vrachtauto zoals je omschrijft heeft verder niets te maken met het feit of je kermis- circusmensen of een chauffeur bent die in vrije tijd met een gehuurde vrachtauto een vriend verhuisd.

Het gaat in dit geval om een geldig rijbewijs, in combinatie met het bestuurde voertuig, en die combinatie was niet geldig. Daarom biedt geen enkele verzekeraar dekking (is een van de standaard voorwaarden), men dient in het bezit te zijn van een geldig RB.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten