Goedendag,
Ik had een vraag.
Voor de levende Geschiedenis hobby ( re enactment) wilde ik een zgn Northover Projector bouwen.
Dit is een zwart kruit wapen welke door de Engelse Home Guard is ingezet tussen 1940-1945. Het wapen kan een soort explosie werpen over 25 meter.
Is het in Nederland toegestaan om een uiteraard niet werkende Northover Projector zelf te bouwen puur voor display op Geschiedenis evenementen?
Het origineel werkt op zwart kruit en percussie. Is niet te tillen of in je zak te steken.
Zelfbouw Northover Projector
Moderator: Moderatorteam
- taxikemperman
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
Re: Zelfbouw Northover Projector

Ik ben geen politie, maar volgens mij mag dat wel, zolang je er goed voor zorgt dat het niet werkbaar is.
Zelf denk ik dan aan de loop dicht te lassen en het afsluitplaatje dan oranje of geel te verven
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Nooit van gehoord dus niets even Wikipedia raadplegen.
Het orgineel is een soort mortier dat diverse soorten granaten kan afvuren. Het is dus een vuurwapen. Voor een echt vurend wapen heb je een verlof nodig.
Ook voor een echt vurend replica zal je een verlof moeten hebben.
Als het gaat om een nabootsing dat dus niet echt kan vuren heb je geen verlof nodig.
Resteert de vraag of het een voor afdreiging geschikt voorwerp is? In theorie wel maar gezien het formaat is het niet geschikt om de dagelijkse praktijk voor afdreiging te gebruiken.
Het lijkt mij dus niet onder de verbods bepalingen van de WWM vallen.
De nabootsing mag dus ook geen blancs kunnen afvuren.
Ik begrijp dat deze mortieren alleen door de Home Guard zijn gebruikt dus wat de meerwaarde voor reenactment in Nederland is?
Het orgineel is een soort mortier dat diverse soorten granaten kan afvuren. Het is dus een vuurwapen. Voor een echt vurend wapen heb je een verlof nodig.
Ook voor een echt vurend replica zal je een verlof moeten hebben.
Als het gaat om een nabootsing dat dus niet echt kan vuren heb je geen verlof nodig.
Resteert de vraag of het een voor afdreiging geschikt voorwerp is? In theorie wel maar gezien het formaat is het niet geschikt om de dagelijkse praktijk voor afdreiging te gebruiken.
Het lijkt mij dus niet onder de verbods bepalingen van de WWM vallen.
De nabootsing mag dus ook geen blancs kunnen afvuren.
Ik begrijp dat deze mortieren alleen door de Home Guard zijn gebruikt dus wat de meerwaarde voor reenactment in Nederland is?
Stay safe out there.
Beste Swat,
Dat klopt, het is een soort buis welke een mortier afvuurde in een flesvorm.
We zijn bezig om een Levende Geschiedenis groep op te zetten aangaande de Home Guard.
Geloof het of niet, maar ook op evenementen in Nederland vindt men dat leuk om te zien.
Mits ik een replica bouw is deze uitsluitend bedoelt voor display,in zijn geheel niet werkend. En id.....deze neem je niet zo mee gezien het formaat.
Dat klopt, het is een soort buis welke een mortier afvuurde in een flesvorm.
We zijn bezig om een Levende Geschiedenis groep op te zetten aangaande de Home Guard.
Geloof het of niet, maar ook op evenementen in Nederland vindt men dat leuk om te zien.
Mits ik een replica bouw is deze uitsluitend bedoelt voor display,in zijn geheel niet werkend. En id.....deze neem je niet zo mee gezien het formaat.
-
Dorpsjurist
- Geslacht:
Ik zie de meerwaarde wel want de Tweede Wereldoorlog leeft in zijn algemeen wel in Nederland. Daarom al die re-enactment. En de Home Guard is ook bekend. Als kind keek ik naar Dad's Army; "Who do you think you are kidding, Mr Hitler..."
Ik ben wel bekend met Projector, 2.5 inch en het is eigenlijk gewoon een vrij lullige buis... Zo goedkoop mogelijk.
Als je er nou voor zorgt dat dat ding helemaal onklaar is en niet als vuurwapen gebruikt kan worden dan (en dat is ook gemakkelijker in elkaar te zetten) dan denk ik dat dat gewoon mag. Het dragen van een voorwerp dat op een bruikbaar vuurwapen lijkt en ter afdreiging gebruikt kan worden is strafbaar maar ik vraag mij af of hoeveel mensen een Northover Projector zouden herkennen... Daarnaast is het ook geen bruikbaar wapen voor afdreiging; het is een antitankwapen en als je dat ooit in een benzinestation zou willen gebruiken ben je zelf ook de klos...
Taxikemperman; het verven van zo'n ding is nu juist niet de bedoeling; de bedoeling is dat alles authentiek lijkt zonder dat je er iemand mee kunt schaden.
Ik ben wel bekend met Projector, 2.5 inch en het is eigenlijk gewoon een vrij lullige buis... Zo goedkoop mogelijk.
Als je er nou voor zorgt dat dat ding helemaal onklaar is en niet als vuurwapen gebruikt kan worden dan (en dat is ook gemakkelijker in elkaar te zetten) dan denk ik dat dat gewoon mag. Het dragen van een voorwerp dat op een bruikbaar vuurwapen lijkt en ter afdreiging gebruikt kan worden is strafbaar maar ik vraag mij af of hoeveel mensen een Northover Projector zouden herkennen... Daarnaast is het ook geen bruikbaar wapen voor afdreiging; het is een antitankwapen en als je dat ooit in een benzinestation zou willen gebruiken ben je zelf ook de klos...
Taxikemperman; het verven van zo'n ding is nu juist niet de bedoeling; de bedoeling is dat alles authentiek lijkt zonder dat je er iemand mee kunt schaden.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Daarnaast is een vuurwapen (of een deel daarvan) een andere kleur geven onzinnig. Als iets een vuurwapen zou zijn, dan is tie dat met een opvallend verfje nog steeds.
Dus, op naar de bouwmarkt
Dus, op naar de bouwmarkt