Oplichting via incasso bureau

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
J.m.j TS
Infopolitie Gast

Oplichting via incasso bureau

Ongelezen bericht door J.m.j »

Beste mensjes,

Momenteel heb ik op 28-10-23 een brief gekregen van een malafide incassobureau genaamd: vesting Finance.

Hieruit wordt geattendeerd dat ik een bedrag moet terug betalen in opdracht van KPN B.V.

Voor de betaling heb ik 2 dagen de tijd en er is meerdere malen geprobeerd het openstaande bedrag te sommeren.

Ik heb op 28-10-2023 meteen dan ook Firma KPN gecontracteerd en gevraagd of mijn gegevens in het systeem voorkomen.
De medewerker van KPN heeft dus mijn adres en naam gecontroleerd in het bestandsysteem en wat blijkt, Ik kom er natuurlijk niet in voor. Ik had niet anders verwacht want ik heb al 4 a 5 jaar een simpel lebara prepaid kaartje.

Als beveiliger werkzaam heb ik natuurlijk wat research gedaan naar het bedrijf: Vesting Finance, tot mijn schrik kom ik vele soort gelijke verhalen tegen over deze mafia praktijken die schaltoffers proberen te maken.

Mijn grootste angst is dus om een BKR notering te krijgen door middel van een spookfactuur en mijn creditcard van ICS te verliezen.

Op 29-10-23 zal ik dan ook aangifte gaan doen bij het bureau in mijn omgeving, op 30-10-2023 zal ik bij mijn advocate raad gaan vragen want dit kan niet!

Verder onderzoek blijkt dan Mevr D. L. Stakenburg, zij heeft mij deze brief gestuurd daadwerkelijk bij een incassobureau werkzaam is. En nu komt het mooie, deze Mevrouw woont 10 minuten van mijn woonhuis af, is werkzaam te Eindhoven & traint ook nog een honden.

Op de ochtend dat ik deze brief heb ontvangen heb ik ook gelijk gebeld naar het politie nummer en de situatie uitgelegd. Na het telefonisch gesprek heeft U collega verklaard dat ik telefoon zou terug krijgen zodat ik meer informatie kon verlenen, dit laatste gesprek heeft niet plaats genomen!

Ik wil graag geholpen worden voor deze zaak!
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 68

Re: Oplichting via incasso bureau

Ongelezen bericht door donmarcello »

Ik zou me er niet te druk over maken en de brief in een la leggen en verder gaan met je dagelijks dingen .
En bkr naaaaa da gaat niet zomaar anders checkt u het wat er op uw naam staat bij het bkr

Inzien BKR gegevens
Op de ochtend dat ik deze brief heb ontvangen heb ik ook gelijk gebeld naar het politie nummer en de situatie uitgelegd. Na het telefonisch gesprek heeft U collega verklaard dat ik telefoon zou terug krijgen zodat ik meer informatie kon verlenen, dit laatste gesprek heeft niet plaats genomen!
En die mensen hebben ook weekend dus geduld is een schone zaak
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Waarom ga je met de brief niet even langs bij die "buurvrouw". Kan ze meteen uitleggen wat je kunt verwachten.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Vesting Finance is een gewoon bestaand incasso bureau dat netjes ingeschreven staat bij de KVK. Wat nog wel eens gebeurd is dat dit soort incassobureaus oude (verjaarde of bijna verjaarde) vorderingen voor een appel en een ei, kopen van grote bedrijven (zoals KPN) die deze vorderingen niet zelf hebben kunnen innen omdat de betrokkene niet te vinden was.
De incassobureaus gaan dan op zoek naar deze debiteuren en bij het vinden worden die dan alsnog weer aangeschreven om hen tot betalen te bewegen. Niet zelden gebeurt het dat de "gevonden" persoon een naamgenoot is en dus ten onrechte aangeschreven wordt.
De winst zit in het feit dat een deel van de aangeschrevenen schrikt en (alsnog) betaald.
Er is dus geen sprake van oplichting.

Wat u moet doen is dat u een briefje stuurt naar Vesting Finance en daarin schrijft dat u met verbazing kennis hebt genomen van de brief, dat u nooit klant bent geweest bij KPN (dat moet u natuurlijk wel zeker weten want het kan best een hele oude vordering zijn!) en dat, als zij menen dat u nog een betaling verschuldigd bent, u de bewijsstukken van de vordering in kopie wenst te ontvangen. U vertelt daarbij tevens dat u niets betaald zolang zij niet kunnen aantonen dat de vordering terecht is en dat u een gang naar de (civiele) rechter met vertrouwen tegemoet ziet.

Een incassobureau heeft behoudens het sturen van "boze" brieven geen enkel dwangmiddel om betaling af te dwingen. Dat kan pas als de zaak bij de rechter is geweest en deze de vordering heeft toegewezen.

Dit is niets om de politie mee lastig te vallen en zeker niet om daarvan aangifte te doen. De aangifte doet de vermeende vordering ook niet vervallen en de politie gaat ook zeker niet uitzoeken of u wel of niet terecht bent aangeschreven door Vesting Finance.
Stay safe out there.
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Overigens is dit een forum OVER de politie en niet VAN de politie.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten