Herziening en strafdreiging onduidelijk

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
hoi123 TS
Infopolitie Gast

Herziening en strafdreiging onduidelijk

Ongelezen bericht door hoi123 »

Goedendag,

Ik ben hier al meerdere keren tegen aan gelopen en snap er vrij weinig van.
Herziening lijkt alleen mogelijk te zijn voor alleen delicten waarvoor wettelijk een gevangenisstraf van 12 jaren of meer mogelijk is.

Dit advocaten bureau ( https://www.andewegvandoverenadvocatuur.nl/herziening/ ) legt het bijvoorbeeld uit, en hierin staat: ''Ten eerste moet het gaan om een onherroepelijke veroordeling voor een misdrijf waarvoor wettelijk een gevangenisstraf van twaalf jaar mogelijk is. Doorslaggevend is de strafdreiging. Het gaat dus niet om de daadwerkelijk opgelegde straf''.

Nu kwam ik laatst ook herzieinings-strafzaken tegen met herziening met delicten die totaal niet in de buurt komen van de mogelijke strafdreiging van 12 jaren, bijvoorbeeld Ar.t 300 Sr (mishandeling) waarbij de maximale strafdreiging 3 jaren is. Hier is bijvoorbeeld een herzieningsuitspraak (vrijspraak) voor Ar.t 300 Sr (mishandeling) : https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspra ... :2021:7131

Dit snap ik niet, wellicht iemand op het forum,
Groet!
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Herziening en strafdreiging onduidelijk

Ongelezen bericht door MotoRon »

De zaak waar je naar verwijst is een hoger beroepzaak bij het gerechtshof, die leidde tot vrijspraak. Dat is niet de herziening door de Hoge raad, zoals bedoeld in Artikel 457 van het Wetboek van Strafvordering.

Bij de zaak bij het gerechtshof is er dus geen sprake van een onherroepelijke veroordeling, terwijl daar wel sprake van moet zijn voor een herziening door de Hoge Raad.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
hoi123 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door hoi123 »

Dit was inderdaad het slechtste voorbeeld wat ik kon geven, verwarring aangezien ze hier ook het woord herziening hebben gebruikt:

De volgende (random) zaken geven een beter voorbeeld van mijn onduidelijkheid in het begrip herziening en de 12 jaren strafdreiging:, beiden hebben die niet:

https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspra ... HR:2014:58
https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspra ... R:2016:523

groet.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Waarom wil je dit weten? Als je student bent heeft MotoRon je met een verwijzing naar het juiste artikel al een aardig eind op weg geholpen. Lees het artikel en volgenden en let goed op wat er bij de hoodstukken vermeld wordt. Dat is vaak niet onbelangrijke info.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
ClueHunter
Lid

Ongelezen bericht door ClueHunter »

Ik weet niet of ik het goed heb, maar zo ver ik het begrijp is een strafdreiging van 12 jaar niet de eis voor een herzieningsverzoek. In artikel 457 sv staan de eisen genoemd zoals al door MotoRon aangegeven. Hier staat geen eis van 12 jaar bij. Je moet echter bij deze aanvraag al duidelijk aangeven welke gronden moeten leiden tot een herziening.

Is dit echter nog niet helemaal duidelijk, maar heb je wel redenen om aan te nemen dat na bepaalde onderzoekshandelingen wel gronden naar voren komen, dan kan je een verzoek indienen tot nader onderzoek ter onderbouwing van jouw herzieningsaanvraag. Zie artikel 461. Echter dient hiervoor dan wel sprake te zijn van een misdrijf waarop 12 jaar of staat en moet met redenen omkleed zijn.

Dit is zo als ik het nu interpreteer maar weet het niet 100% zeker. Ik hoor graag als iemand hier beter in thuis is!!
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Dat is inderdaad het juiste antwoord. De 12 jaar heeft betrekking op een verzoek aan het OM nader onderzoek te laten doen en is geen voorwaarde voor een herzieningsverzoek zelf.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gesloten