Beste allemaal, ik zwengel de discussie over foutparkeren weer eens aan.
Recent ben ik beboet voor het parkeren op de groenstrook, op de exacte locatie van deze speld: https://maps.app.goo.gl/qGJrH7sbB1mWQPhk9?g_st=ic met google maps kan je wat inzoomen en rondkijken.
Nu ben ik benieuwd: wat vinden jullie, gegrond of niet: is dit wel een groenstrook? Kijk met google maps eens wat rond, ben benieuwd naar jullie visie.
Parkeren op de “groenstrook”
Moderator: Moderatorteam
- watermannetje TS
- Roepnaam: janus
- Geslacht:
- rai
- Geslacht:
Re: Parkeren op de “groenstrook”
Ik heb nu even niet de mogelijkheid om goed op maps te kijken, maar zo de eerste ingeving op basis van wat ik snel zie.
Parkeren op een groenstrook is een APV feit van desbetreffende gemeente.
Een van de voorwaarden is dat deze alleen gebruik mag worden als het begrip “weg” niet van toepassing is op desbetreffende groenstrook.
Als ik zo kijk is het een doodlopende weg, die eindigt op het parkeerterreintje en stond u na de laatste auto links geparkeerd.
Maar misschien iets meer duidelijkheid waarom u al van mening bent of het wel of geen groenstrook is ?
Ik heb geen idee of het een netjes gemaaid grasveld is of wat de feitelijke situatie was ten tijde van de bekeuring.
Parkeren op een groenstrook is een APV feit van desbetreffende gemeente.
Een van de voorwaarden is dat deze alleen gebruik mag worden als het begrip “weg” niet van toepassing is op desbetreffende groenstrook.
Als ik zo kijk is het een doodlopende weg, die eindigt op het parkeerterreintje en stond u na de laatste auto links geparkeerd.
Maar misschien iets meer duidelijkheid waarom u al van mening bent of het wel of geen groenstrook is ?
Ik heb geen idee of het een netjes gemaaid grasveld is of wat de feitelijke situatie was ten tijde van de bekeuring.
- watermannetje TS
- Roepnaam: janus
- Geslacht:
Bedankt voor je antwoord. Zie deze foto voor verduidelijking, dit was ter plekke ten tijde van de bekeuring:
https://imgbox.com/l4PDJRZS
Stel je voor dat links auto’s stonden en dit de “berm” van de weg oogde voor mij, waardoor ik dit als enige vrije plaats zag. Zonder enige insteek kostbaar groen te beschadigen o.i.d.
https://imgbox.com/l4PDJRZS
Stel je voor dat links auto’s stonden en dit de “berm” van de weg oogde voor mij, waardoor ik dit als enige vrije plaats zag. Zonder enige insteek kostbaar groen te beschadigen o.i.d.
-
Dorpsjurist
- Geslacht:
Volgens mij is dit toch echt een groenstrook en geen berm. Ik ken de omgeving daar een beetje - ligt daar niet ook een parkeerplaats vlakbij? Dat bruggetje loopt volgens mij naar de grote weg.
Artikel 5:10 Aantasting groenvoorzieningen door voertuigen
1. Het is verboden met een voertuig te rijden door of deze te doen of te laten staan in een park of plantsoen of een van gemeentewege aangelegde beplanting of groenstrook.
2. Dit verbod is niet van toepassing:
a. op de weg;
b. op voertuigen die worden gebruikt voor werkzaamheden door of vanwege de overheid;
c. op voertuigen, waarmee standplaats wordt of is ingenomen op terreinen die voor dit doel zijn bestemd.
3. Het college kan van het verbod ontheffing verlenen.
Als het een berm is, is het deel van de weg inderdaad (Wegenverkeerswet 1994, art. 1). Toch zou ik zeggen dat het hier toch echt een groenstrook betreft; de (verharde) weg is, als ik het zo goed zie op maps, daar opgehouden en vervolgens is daar dan wat gemeentelijk groen met o.a. een voetgangerspad en enkele bomen en struiken. Waar u stond heeft dan volgens mij strikt genomen geen bermfunctie meer en is dus geen deel van de weg. Ik ben benieuwd hoe andere forumleden dit zien; zij zijn er vaker mee bezig dan ik.
Of ik het wel of niet flauw vind, laat ik even in het midden.
Wetstekst
APV Den Bosch:Artikel 5:10 Aantasting groenvoorzieningen door voertuigen
1. Het is verboden met een voertuig te rijden door of deze te doen of te laten staan in een park of plantsoen of een van gemeentewege aangelegde beplanting of groenstrook.
2. Dit verbod is niet van toepassing:
a. op de weg;
b. op voertuigen die worden gebruikt voor werkzaamheden door of vanwege de overheid;
c. op voertuigen, waarmee standplaats wordt of is ingenomen op terreinen die voor dit doel zijn bestemd.
3. Het college kan van het verbod ontheffing verlenen.
Of ik het wel of niet flauw vind, laat ik even in het midden.
Of het een berm (of iets anders) is wordt niet bepaalt door het feit of er wel of geen auto's links van u stonden....je voor dat links auto’s stonden en dit de “berm” van de weg oogde voor mij, waardoor ik dit als enige vrije plaats zag.
U zult ondanks de andere voertuigen toch wel gemerkt hebben dat u van verharde grond afreed en op onverharde grond/gras ging staan? Vervolgens had één blik naast u, tijdens het uitstappen, genoeg geweest om te zien dat de andere auto's wel op verharde ondergrond stonden en mogelijk zelfs in een gemarkeerd vak stonden.
Dat klopt want anders was er wellicht sprake van vernieling en was het niet met een bekeuring afgedaan.Zonder enige insteek kostbaar groen te beschadigen o.i.d.
Het mag zo zijn dat het verbod in de APV staat om schade te voorkomen. Maar wanneer het verbod in de APV staat hoeft er geen sprake te zijn van schade toch om te kunnen verbaliseren. Dus uw intentie of voorzichtigheid is niet van belang.
Het feit dat er auto's stonden is geheel niet relevant. Wel dat u op een stuk onverharde groene/gras ondergrond ging staan. Dat had u alert moeten maken dat het geen gewoon parkeervak is. Vervolgens dient u zich af te vragen of u in de berm zou staan of op een groenstrook. Een berm is een strook grond langs een weg, .Dat is hier niet het geval.
Voor wat het waard is: in mijn beleving is een berm een groenstrook. Waar u parkeerde komt wat mij betreft eerder in de buurt van een (deel van een) park of plantsoen.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Daarnaast zie ik bebording staan voordat je deze parkeerplaats op kunt rijden:
Voor welk feit heb je een bekeuring gehad? Heb je een feitcode?
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het overduidelijke verschil tussen een groenstrook en een berm is dat een berm een kant vn de weg is (en ja, dat kan van nature gras zijn) terwijl een groenstrook een van gemeentewege aangelegde en keurig onderhouden groenstrook betreft, zoals op de foto. Een berm wordt gemaaid met
terwijl de gemeente, hoewel vaak wel in het bezit van indrukwekkend materieel, dit soort grasveldjes toch echt maait met een ander soort maaiertje.
En ik denk dat je zelf het verschil ook wel weet maar door een echt eeuwenoude discussie aan te zwengelen probeert onder een beschikking uit probeert te komen. We hebben in het verleden echt al wel twijfelgevallen gehad maar ik denk niet dat hier iemand twijfelt aan jet feit dat dit een echte groenstrook betreft.
Feitcode R406, uit mijn hoofd € 100 ex admin kosten van € 9,-
terwijl de gemeente, hoewel vaak wel in het bezit van indrukwekkend materieel, dit soort grasveldjes toch echt maait met een ander soort maaiertje.
En ik denk dat je zelf het verschil ook wel weet maar door een echt eeuwenoude discussie aan te zwengelen probeert onder een beschikking uit probeert te komen. We hebben in het verleden echt al wel twijfelgevallen gehad maar ik denk niet dat hier iemand twijfelt aan jet feit dat dit een echte groenstrook betreft.
Feitcode R406, uit mijn hoofd € 100 ex admin kosten van € 9,-
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.