Valse aangifte

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Oma1964 TS
Nieuw lid
Roepnaam: Beppe
Geslacht:

Valse aangifte

Ongelezen bericht door Oma1964 »

Afgelopen maandag werd ik in de supermarkt Coop staande gehouden, volgens de winkel zou ik een courgette gestolen hebben. Dit is niet gebeurd. Zij zouden politieaangifte doen waarop ik mijn adres heb gegeven. Ik wilde de winkel verlaten omdat ik geen zin in gedoe heb, maar winkelmedewerkers probeerden mij lichamelijk tegen te houden, waarbij ik een harde duw heb gekregen. (we hebben deze situatie op film staan)

Politie komt aan de deur en maakt een proces verbaal op terwijl ik niets gestolen heb. Ik wil aangifte doen van lichamelijk geweld, daar heeft de betrokken politieman geen zin in of geen tijd voor. De politie heeft geen moeite willen nemen om uit te zoeken of ik daadwerkelijk iets uit de winkel meegenomen zou hebben zonder daarvoor te betalen.

Ik heb getracht telefonisch aangifte te doen. Ik zou binnen drie dagen door de politie terug gebeld worden. Dit is niet gebeurd. Nu heb ik vanaf 18 september een winkelverbod en "diefstal" achter mijn naam staan. Dat wil ik beiden niet! Niet omdat ik de behoefte voel daar nog mijn boodschappen te doen, maar de post.nl zit intern en ik krijg regelmatig medicatie per post waar ik zelf voor moet tekenen. Ik wil zonder gevaar mijn post kunnen ophalen.

Op 7 september had ik een verrotte courgette gekocht waar ik pas achter kwam toen de rest van de maaltijd nagenoeg klaar was. Binnen een half uur na afrekenen stond ik zodoende met deze courgette in de winkel in de veronderstelling dat ik gewoon een nieuwe zou krijgen. Het winkelpersoneel vond het grappig, maar ik niet en vervolgens kreeg ik dus geen vervangend product. Na zo'n vijf minuten discussie over een courgette heb ik er eentje gepakt ( mijn maaltijd stond al klaar) want ik had immers betaald voor een eetbare courgette en niet voor een stuk bedorven snot. Dit noemt de Coop dus 11 dagen na dato diefstal, terwijl men toen ook mijn adres wist. Vanaf 7 september heb ik via allerlei kanalen contact getracht te zoeken met het hoofdkantoor van de Coop. Er wordt nergens op gereageerd.

Op de site van de Coop staat aangegeven dat zij aangesloten zijn bij de geschillencommissie. Dit blijkt niet kloppen.

Mag de politie zonder onderzoek er vanuit gaan dat ik iets gestolen heb?
Mag de politie mijn aangifte van het lichamelijk trachten te belemmeren dat ik de winkel ( zonder dat ik iets gestolen heb of mij heb misdragen etc.) weigeren?
Mag een winkelbediende zonder dat ik gestolen goederen of iets kapot heb gemaakt, mij trachten tegen te houden de winkel te verlaten?

Mag men mij vanaf 18 september zonder bewezen strafbaar feit een winkelverbod opleggen zodat ik ook mijn post niet meer kan ophalen?

Mag een winkel op hun site beweren aangesloten te zijn (www.sgc.nl) terwijl dit niet zo is?
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Valse aangifte

Ongelezen bericht door maestro »

Als ik uw verhaal lees heeft u de courgette weldegelijk gestolen en mag men het winkelverbod opleggen. U bent namelijk voor eigen rechter gaan spelen door hem zonder toestemming mee te nemen en had het egschil op andere wijze moeten oplossen.

Mocht men u beletten de winkel te verlaten?
Nee. Alleen in geval van heterdaad mag men u aanhouden en overdragen aan de politie. Nu de diefstal plaats vondt op 7 september was er geen sprake van heterdaad en bent u ten onrechte met geweld van uw vrijheid beroofd.
De politie is verplicht een aangifte op te nemen en mag deze niet weigeren. Zeker niet waar het een aanklacht van wederrechtelijkevrijheidsberoving betreft.

Mag de politie er zonder onderzoek vanuit gaan dat u iets heeft gestolen?
De politie maakt een procesverbaal op van de bevindingen, waarbij mogelijk ook de camera beelden zijn bekeken. De politie onderzoekt maar bepaald niet of u schuldig bent of niet.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Zoals maestro al schreef mag de politie niet weigeren een aangifte van een strafbaar feit op te nemen, maar het kan wel gebeuren dat een politieman bij u aan de deur een reden heeft om dat niet meteen te doen.
Mijn advies:
Bel met het landelijke politienummer 0900-8844 en maak een afspraak voor het doen van de aangifte op een politiebureau.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Oma1964 TS
Nieuw lid
Geslacht:

In eerste instantie wil ik diegene met antwoord alvast bedanken!

Volgens mij is een winkelier verplicht een bedorven product te vervangen en was er geen reden om dat niet te doen. Echter ik weet niet of zij dat zoals Albert Hein in de winkel hebben hangen ( niet tevreden, geld terug). Waarschijnlijk heeft de Coop toen geen aangifte gedaan, daar ik het bedorven product nog kon laten zien. ( Er staan wel foto's van de courgette op de review Coop Voorst).

Inmiddels ben ik uiteindelijk toch door de politie gebeld zodat ik later op een ander bureau dan bureau Zutphen een afspraak kan maken om alsnog aangifte te komen doen van "Valse aangifte, lichamelijk tegenhouden plus uitlokken tot geweld. Het is dat ik zeer poreuze botten heb, anders had ik wellicht de reactie gehad om terug te duwen". Dat zou onhandig zijn geweest.

De politieman aan huis gaf aan ( geen zin of geen tijd te hebben om de aangifte op te nemen). Als de politieman geen tijd had, dan had hij misschien ook geen tijd vrij moeten maken om de aangifte van diefstal op te nemen. Dan had deze politieman naar mijn idee of eerst de beelden moeten bekijken of bij de supermarkt moeten aangeven dit incident met behulp van het hoofdkantoor (of geschillencommissie als de Coop daar lid van was geweest) op te lossen. De cassiere waarbij ik in eerste instantie had afgerekend en die ik als eerste over de courgette heb aangesproken gaf aan dat ik een nieuwe courgette kon krijgen. Ik moest even naar de groenteman lopen en die weigerde waarop ik heb gevraagd de bedrijfsleider erbij te roepen. Nog steeds weet ik niet waarom de courgette vervangen geweigerd werd. Ik dacht eerst omdat zij meenden dat ik mijn autootje niet goed geparkeerd had, maar na uitzoeken kan dat het niet geweest zijn. Ik ben niet onbeleefd geweest. Ik was wel gehaast en was not amused. Het is ook niet grappig wanneer je de maaltijd al klaar hebt, maar dat het hoofdbestandsdeel onbruikbaar blijkt te zijn.

Mijn al voorbereide maaltijd weg te moeten gooien en mijn gast die kwam lunchen in de kou te laten staan vond ik op dat moment geen optie. Ik heb in de supermarkt uitdrukkelijk uitleg gegeven waarom ik een eetbare courgette nodig had.

Er zijn door de politie GEEN camerabeelden bekeken, maar dat zal dus nu wel gaan/ moeten gebeuren en dat allemaal voor een courgette. Ik had de telefoon op 7 september niet mee omdat ik verwachtte binnen een minuut met een andere courgette het pand te verlaten. Anders had ik dat gesprek opgenomen en was ik zelfs bereid geweest voor een nieuwe courgette te betalen. Niemand wil zoveel ellende voor een courgette van 75 cent! Ik voel mij heus belasterd, niet serieus genomen, niet gehoord en lig er wakker van.

Mijn volgende 2 vragen:
Wie kan ik benaderen dat de Coop valse informatie op hun site heeft staan?
> Ze zijn geen lid van de geschillencommissie
> Ze beloven mij aan de telefoon telefonisch contact op te nemen, maar dat gebeurd niet.
> Ze geven aan dat je op social media kan reageren, dat heb ik gedaan en geen reactie.
> Ik heb op klachtenkompas melding gemaakt, ook daar natuurlijk geen reactie

Mogen zij mij weigeren op mijn pakketjes van Post.nl op te halen, gezien daar medicatie tussen kan zitten?

> Inmiddels een brief naar post.nl gestuurd en een aangetekend schrijven naar de CEO Dhr. Hoy van de Coop.
Advies is nog steeds welkom.
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

De laatste twee vragen hebben geen betrekking op de politie maar ik kan u wel antwoorden:

1) daarvoor zult u bij de COOP zelf moeten zijn.
2) als u een winkelverbod heeft en de post zit in de winkel dan mag dat. U kunt bij de apotheek aangeven dat de medicatie naar een ander agentschap of naar uw huisadres wordt gestuurd.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Geslacht:

Aanvulling:
De COOP is wel aangesloten bij de Geschillencommissie, via de NTO. De informatie op hun site is dus juist.
Oma1964 TS
Nieuw lid
Geslacht:

Thanx voor je reactie, maar waarom ( en met welke reden) moet ik zaken omzetten? Ik heb niets misdaan. Als ik volgens de Coop dat wel had gedaan, dan hadden ze toch op mijn klachten kunnen reageren? Ik krijg niet eens uitleg waarom zij de courgette niet wilde vervangen.
Dat was 7 september.

Op 18 september kocht ik niets. Ik stond alleen naast mijn man. Waarbij zij het afrekenen blokkeerden.
Ik zou nog geen dubbeltje meer in deze winkel willen uitgeven. Ik had deze confrontatie niet verwacht.

Voor hetzelfde geld was ik in mijn eentje mijn medicatie gaan ophalen ....met dezelfde medewerkers. Gezien hun houding , zonder aanwezigheid van mijn man, had de ambulance moeten komen. De vijandigheid etc was buitensporig.

Nogmaals op 7 september heb ik het hoofdkantoor in kennis gesteld. Na 18 september vele malen gebeld en op diverse manieren getracht contact te zoeken.

VRAAG kan een bedrijf op hun site aangeven aangesloten te zijn bij een geschillencommissie terwijl dit niet zo is?
jjk
Gewaardeerd lid
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Jorrit
Geslacht:

Ongelezen bericht door jjk »

Een heel verhaal en als ik zo kijk is het van beide kanten in dit conflict niet erg netjes aangepakt. Ik denk dat de supermarkt u wel tegemoet had kunnen komen. Echt neemt dat niet weg dat u niet zomaar goederen die niet aan u toebehoren mag wegnemen.

Kortweg de feiten zoals u die schetst:
1. U heeft een winkeldiefstal gepleegd.
2. U bent op een later moment buiten heterdaad aangehouden door personeel.
3. Er is politie bij betrokken geweest en die hebben een aangifte opgenomen van winkeldiefstal
4. Er is u een winkelverbod uitgereikt.

Over de genoemde feiten:
1. Aangifte doen van het doen van een valse aangifte lijkt mij niet mogelijk. U erkent het feit dat u een diefstal heeft gepleegd. Daarmee is de aangifte van de winkel niet vals en is er dus geen strafbaar feit gepleegd om door u aangifte van te doen
2. Aangifte doen van wederrechtelijke vrijheidsberoving. Lijkt mij in de basis mogelijk als u tegen u wil bent vastgehouden. Uw verhaal maakt dat niet geheel duidelijk omdat ik later lees dat de politie bij u (thuis?) aan de deur kwam. De vraag is of een enkele duw daarin voldoende is geweest om te zeggen dat er sprake is van vrijheidsberoving.
2. Aangifte van "lichamelijk geweld"? Het strafbaar feit dat hier het dichtst bij komt lijkt mij mishandeling. Daarvoor met er sprake zijn van pijn of letsel. Dat lees ik in uw verhaal niet terug.
3. U zegt zelf dat u iets hebt weggenomen dat niet aan u toebehoorde, in de basis een diefstal dus. Dat u vond dat u in uw recht stond doet daar niet aan af. Door uw handelwijze heeft u het risico genomen dat er een strafrechtelijk traject gestart wordt.
3. U zegt niets over hoe de winkeldiefstal is afgedaan, een reprimande bijvoorbeeld?
4. Dit is een standaard werkwijze van vrijwel alle winkels bij winkeldiefstal, als u daar iets tegen wil ondernemen kan dat alleen via de goede wil van de winkelier of de civiele rechter.

Nu de vervolgstappen.
Ik denk dat deze casus zich leent voor mediation. Hetzij vanuit de politie of openbaar ministerie, hetzij vanuit de partijen zelf. Het strafrecht heeft het druk genoeg en wat ik hier lees is heeft meer het karakter van een onhandig aangepakt civiel conflict dan van een zaak die afgestraft moet worden.

U heeft bepaalde belangen daarbij, u wil graag uw pakketten af blijven halen bij het postnl punt in de winkel. Daarnaast zegt u dat u het vervelend vindt om een diefstal op naam te hebben. Door er samen met de tegenpartij uit te komen zou het mogelijk zijn dat het openbaar ministerie besluit de strafzaak tegen u te seponeren.

Daarbij komt natuurlijk dat het dan ook belangrijk is te reflecteren op uw eigen handelen. Te erkennen dat u het anders had kunnen aanpakken en dat uit te spreken. Dit alles valt of staat natuurlijk wel met of de tegenpartij daarvoor open staat. Het contact opnemen met de geschillencommissie en het sturen van een brief naar het kantoor zijn dan goede eerste stappen. Geef hen ook even de tijd om met een reactie te komen.
Dorpsjurist
Verbannen
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dorpsjurist »

Eigenlijk gaat het hier om een uit de hand gelopen civiel conflict - u dacht betaald te hebben voor een bruikbare courgette maar dat was niet zo; deze was rot. Nu heeft u dus een conflict dat niet in uw voordeel zomaar is opgelost; COOP wilde u geen nieuwe meegeven. (Dat dit als onredelijk ervaren wordt kan ik mij wel voorstellen; bij mijn lokale buurtsuper wordt hier niet moeilijk over gedaan. Het kan een keer voorkomen.)

U heeft toen zelf maar een courgette weggenomen zonder te betalen. Dat is wederrechtelijk. Als daar aangifte tegen gedaan is, is dat geen valse. Ik geeft immers zelf toe dat gedaan te hebben.

@jjk Zoals ik het verhaal van mevrouw lees, is zij wel tegen haar wil en zonder toestemming in de supermarkt vastgehouden waarbij tevens geweld gebruikt is. Daar zou voor beide feiten in principe wel aangifte gedaan kunnen worden.

TS zegt dat zij nog geen cent meer bij die winkel zou willen uitgeven. Dan is het misschien het beste om dat maar gewoon niet meer te doen en de apotheek te verzoeken om medicijnen elders te laten afleveren. Anders lijkt mediation mij de enige optie.
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Civiel gaat dit nooit worden.
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Geslacht:

Oma1964 schreef: 22 sep 2023, 22:42 VRAAG kan een bedrijf op hun site aangeven aangesloten te zijn bij een geschillencommissie terwijl dit niet zo is?
Daar had ik al op geantwoord:

Gisteren 21:24

De COOP is wel aangesloten bij de Geschillencommissie, via de NTO. De informatie op hun site is dus juist.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Zoals Pim aangeeft heeft het geen zin om naar de rechter te stappen over het winkelverbod. Deze is op gronden opgelegd die de rechter allerzins redelijk zal vinden. Mediation heeft meer kans van slagen omdat beide partijen niet behoorlijk hebben gehandeld. Zowel de diefstal als de vrijheidsberoving horen niet strafrechtelijk afgedaan te worden maar via bemiddeling opgelost te worden.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik zou 't er ook bij laten; de maatschappij heeft 't niet zo op mensen die 'eigen rechter spelen' en ook niet op 'winkeldieven' trouwens..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Gesloten