Parkeren/stilstaan op een algemene parkeerplaats

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast
Infopolitie Gast

Parkeren/stilstaan op een algemene parkeerplaats

Ongelezen bericht door Gast »

Ik was moest gister iemand oppikken met de auto.
Het was18:05 in de nabijheid van Winkelcentrum In de Bogaard te Rijswijk.
De winkels waren geloten ik stond STIL met een gestarte motor en verlichting aan op een parkeerplaats voor Algemeen Invalide.
Na ongeveer twee minuten kwam er uit niets een politievoertuig en deze passeerde mij.
Ik wou op dat moment wegrijden echter de vrouwelijke brigadier van politie sommeerde mij tot stoppen.
Ik kreeg een Proces Verbaal voor het PARKEREN op een invalide parkeerplaats.
Hiermee ben ik het eigenlijk niet eens, ik parkeerde immers niet, ik stond stil.
Brigadier niet voor rede vatbaar ik een bekeuring van 70,00 !
En toch vind ik het NIET kloppen...Wat is de definitie van parkeren of stilstaan ???

Wie kan mij helpen ??

Bedankt !

Alex
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht: Man
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

Parkeren is alles behalve de tijd die nodig is én gebruikt wordt voor het direct laden/lossen van goederen en/of het direct in/uit laten stappen van personen.
U stond te wachten op iemand, ook al had u de verlichting branden en de motor draaiende. U was op dat moment (volgens eigen zeggen) gedurende 2 minuten inderdaad niet bezig met laden/lossen of iemand in/uit laten stappen, dus u was volgens de definitie wel aan het parkeren. Daarom is de bekeuring wettelijk gezien dus terecht.

succes!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Parkeren is het doen of laten staan van voertuigen, anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van personen of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen.

Kennelijk voldeed u in de ogen van de verbalissante niet aan deze eis terwijl u zich op een gehandicaptenparkeerplaats bevond
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

De definitie die de wetgever hanteert is de volgende:
parkeren: het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen;
En, om daarop door te redeneren.... U stond dus ook geparkeerd. Voor (minimaal) 2 minuten weliswaar, maar u stond natuurlijk geparkeerd op een plek waar dat niet mocht.

Als u de invalidenparkeerplaats had gebruikt, om iemand onmiddellijk in of uit te laten stappen, was er niets aan de hand geweest, dat mag. Maar het parkeren 'in afwachting van' is strafbaar en wordt gezien als een grote bron van ergenis voor invaliden.

Vandaar het hogere sanctiebedrag ad €70,-

(en ik sluit achteraan aan in de rij :wink: )

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

j32
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door j32 »

Ik kan de bekeuring ook wel voorstellen.
Ik vind namelijk dat gehandicaptenparkeerplaatsen moeten vrij zijn voor de voertuigen die gehandicapten 'aan boord' hebben.

Indien een voertuig deze plaats bezet houdt (om te wachten) dan kan de gehandicapten die aan komt rijden er gewoon niet staan. Het doel van de gehandicaptenparkeerplaats is om dichtbij de locatie, veel kans op een plek te hebben zodat loopafstand klein is. Dat is niet mogelijk om het moment dat deze plek als laad- en losplaats of wachtplaats wordt gebruikt.
?
Mijn mening: gewoon altijd vrijhouden voor het doel waarvoor ze zijn bestemd (en dat is de auto met de gehandicaptenkaart)!!!
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Ongelezen bericht door gvdbor »

Ik ben toevallig aangesproken door de vrouwelijke brigadier. Haar verhaal was toch iets anders dan vraagsteller hier doet voorkomen. Ze heeft vraagsteller zien staan op de invalidenparkeerplaats en hem gewenkt weg te rijden. Vervolgens is ze na een paar minuten teruggekomen en toen pas maakte vraagsteller aanstalten om weg te rijden.

Datum tijdstip en plaats komen overeen.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

Ongelezen bericht door Frans »

Hmmm, de vrouwelijke brigadier heeft ook mij nog gebeld....en ze was wel vereerd....maar ze had pas 1 streeppie in plaats van een bloemkool...

Maar zoals gezegd, ze was er erg blij mee.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Hugo
Infopolitie Gast

Laden / lossen langs onderbroken gele streep

Ongelezen bericht door Hugo »

Als ik stilsta langs een onderbroken gele streep en mijn vrouw stapt uit, geeft mijn zoontje en bijbehorende kinderwagen e.d. af bij de oppas, stapt weer in en we rijden weg. Ben ik dan aan het parkeren of aan het laden/lossen?
Dit hele gebeuren duurt een minuut of vijf. Ikzelf blijf in de auto zitten voor het geval er een vrachtwagen niet langs kan. Ik kan dan even een rondje rijden.
Tot nu toe heeft niemand me een helder antwoord kunnen geven, alleen de dienstdoende motoragent die mij sommeerde door te rijden was overtuigd van het feit dat ik geparkeerd stond.
Ik zou graag weten of wat we doen mag, of niet.

mvg,
Hugo
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Ongelezen bericht door gvdbor »

Als het een kwestie is van uitstappen, kind en kinderwagen afgeven, niet blijven keutelen; oftewel voortdurend bezig zijn met het lossen etc. dan is er geen sprake van parkeren maar van laden en lossen
p@ulus.nl
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door p@ulus.nl »

In deze kwestie ben ik het volledig eens met j32(zie boven).

Minder valide mensen zijn nu dus genoodzaakt om 'hun'
invalidenparkeerplaats voorbij te rijden en dat kan nooit
de bedoeling zijn
Hugo
Infopolitie Gast

Parkeren / Laden lossen

Ongelezen bericht door Hugo »

Bedankt voor het antwoord. Het lijkt erop dat de motoragent technisch gesproken gelijk had, hij kon me dus bekeuren / wegsturen. Ik was immers in afwachting van de terugkeer van mijn vrouw, ik stond technisch gezien dus geparkeerd. Toch vind ik dat de situatie terplekke in ogenschouw genomen moet worden. Werd eenieder bekeurd die schuin overstak toen dit nog strafbaar was?

Hugo
Gesloten