Dagelijks rij ik langs dit punt en ik merk dat ik en mijn mede-weggebruikers de situatie onduidelijk vinden. Ik rij rechtdoor op deze weg, op rechts zitten witte en zwarte blokken in de straat met daarvoor haaientanden. Ik was in de veronderstelling dat ik dus geen voorrang hoef te geven aan verkeer dat hier van rechts komt, gezien zij haaientanden hebben. Echter kwam ik laatst in discussie met een automobilist die vond dat die haaientanden enkel voor de, volgens hem, fietsstrook (de witte en zwarte blokken) waren en niet voor de weg en ik dus voorrang moest verlenen aan verkeer van rechts. Hoe zit dit precies? Ik heb foto's toegevoegd (1 van de situatie voor mij en 1 close-up van de tekens op de weg)
Art. 80 RVV
Haaientanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
Ze gelden dus voor de gehele kruisende weg, niet alleen voor de strook tussen de blokmarkeringen.
Nu is het zo dat de uitvoeringsvoorschriften van het BABW stellen in:
Wetstekst
Paragraaf 2. Voorschriften voor de afzonderlijke tekens op het wegdek
Haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990
Toepassing (van zelfstandige haaientanden)
De toepassing van haaientanden met de betekenis, bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 (dus zonder bord B6 en eventueel tevens zonder een bord B3, B4, B5 op een kruisende weg) is beperkt tot:
-fietspaden en parallelwegen indien de aanwezigheid van één van deze borden verwarring zou kunnen geven voor andere bestuurders;
-de ten opzichte van de doorgaande weg ondergeschikte zijtak van een T-kruispunt, doch uitsluitend indien het informele voorrangsgedrag overeenkomt met de voorrangsregeling.
Plaatsing (van alle haaientanden)
Haaientanden worden aangebracht op de plaats waar bestuurders bij het verlenen van voorrang plegen te stoppen dan wel naar inzicht van de wegbeheerder dienen te stoppen.
Kan denk ik geen kwaad de wegbeheerder te vragen om het wegdek adequaat te herstellen en de haaientanden met twee extra tegels verder te verlengen ook na de putdeksel.
Gebruik van verschillend bestratingsmateriaal maakt een en ander best verwarrend.
Ook de VOP (voetgangers oversteekplaats) kan enig herstel gebruiken.
Als ik het dus goed begrijp heeft verkeer van rechts hier dus geen voorrang. De inrichting is inderdaad onduidelijk. Wat het voor verkeer van rechts ook lastig maakt is dat, om fatsoenlijk de hoek om te kunnen kijken of er verkeer aan komt, je ruim over de blokmarkeringen moet staan aangezien deze best ver naar achter zijn geplaatst. Je bent dus al over de haaientanden heen voor je uberhaupt goed zicht hebt op de kruising.
Op de bovenste foto is ook een voorrangsbord (B06) te zien in de straat van rechts. Op de onderste ook maar dan moet je heel goed kijken door de 'punaise'.
Goed gezien @Bart12345, het bord was mij niet opgevallen, vandaar de toevoeging van het uitvoeringsbesluit. Door het voorrangsbord lijkt de vraag ook verder overbodig