legale koplamp of niet?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jan c TS
Infopolitie Gast

legale koplamp of niet?

Ongelezen bericht door Jan c »

Hallo beste officieren :D

Afbeelding

Mijn koplampen worden een beetje oud (25 jaar) en hoewel de buitenkant is gerestaureerd, zijn ze van binnen een beetje geel. Ik kwam deze koplampen tegen in de onderdelenwinkel, ik heb ze op auto's in nederland gezien op andere astra G's (foto) en ik vroeg me af of ik ze zou moeten kopen of niet?

Link: https://www.fk-shop.de/nl/fk-fk/Koplampen/Angel-eye-koplamp-Opel-Astra-G-98-03-zwart.html?cur=0&dcid=NL&gclid=Cj0KCQjwoK2mBhDzARIsADGbjeqgItuvH7LlYczPydcslzZu_H_RxP9eOgnE6LZyfX1WOAxEWcKJ4AMaAoe1EALw_wcB

Zijn ze legaal zolang ze APK passeren? Kan ik ze zelf installeren of moeten ze door een erkend installateur worden geplaatst?

Veel liefde voor wat jullie doen trouwens :thanks:
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Re: legale koplamp of niet?

Ongelezen bericht door DiNozzo »

In de Regeling Voertuigen staan de eisen waar de lampen aan moeten voldoen. Zo staat erin dat een auto over twee dimlichten moet beschikken, twee stadslichten, twee keer grootlicht en richtingaanwijzers. Ook mogen er twee extra stadslichten zijn, twee keer dagrijverlichting, extra grootlicht etc.

De wet specificeert niet dat deze lampen aan een bepaald goedkeuringstype moeten voldoen. Deze lampen zijn dus toegestaan, mits de angel eyes stadslichten zijn. Het is namelijk niet toegestaan om vier keer dagrijverlichting te voeren.

Artikel 5.2.51 en artikel 5.2.57 Regeling Voertuigen.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Jan c TS
Infopolitie Gast

Bedankt voor de duidelijkheid.

Dus het probleem kan voortkomen uit het hebben van 4 daglichtlampen?

Hoe zit het met BMW's lichten? Ik zie dit soort licht vaak op de nieuwere modellen of is dat anders?

Afbeelding
Jan c TS
Infopolitie Gast

5.2.57:
c. twee extra stadslichten;
dus is dit hoe BMW ermee weg kan komen?
de ene is een "dagrijlicht" en de andere is een "stadslicht"? :lol:

of misschien telt het hele licht als één?
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Waarschijnlijk telt het als één dagrijlicht omdat het licht in elkaar doorloopt.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Jan c TS
Infopolitie Gast

Misschien en beter voorbeld, de BMW E90:

Afbeelding
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Naar de achterkant kijken, dan zie je of 't stadslichten of dagrijlichten betreft.

Hoe dan ook; kennelijk is er een Europese goedkeuring voor afgegeven dus ergens zal 't juridisch kloppen..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Waarschijnlijk in een ander land (verm Duitsland) voorzien van een Europees type goedkeuring en daarom ook in Nederland zo verkocht. Wel bijzonder eigenlijk.

Ik denk ook dat je twee angeleyes per koplamp echt niet voor een probleem gaan zorgen, maar volgens de letter van de wet mag het niet.
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Er was ergens een regeltje dat twee identieke lichten die op een bepaalde (kleine) afstand bij elkaar zitten als één gezien worden.

Ooit van ene mofkap gelezen 8)
Ik hoop niet dat er iemand nu vlekken krijgt nadat ik zijn (nick)naam hier geplaatst heb.
Gesloten