Onzeker wat mijn rechten/plichten zijn?!

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Nolaa314 TS
Infopolitie Gast

Onzeker wat mijn rechten/plichten zijn?!

Ongelezen bericht door Nolaa314 »

Hallo,

Ik ben op het moment erg onzeker omdat ik sinds 2,5 jaar in een andere stad woon en sinds die tijd wil de buurvrouw ons al weghebben. (Van de andere buurman gehoord dat ze een handtekeningen actie heeft gehouden om ons er direct uit te krijgen, dit is niet gelukt omdat de ander buren niet mee wouden werken.) nu moet ik eerlijk bekennen dat er de eerste paar weken geluidsoverlast van mij is geweest dmv veel huilen en schreeuwen, door alle spanningen van de dood had ik veel ruzie met mijn vriend.
Ik ben hier komen wonen omdat mijn vader op sterven lag en ik zijn sterfbed maandenlang verzorgt heb. Mijn vriend blowt al vanaf het begin elke avond in de achtertuin. Nooit een probleem geweest. Nu 2,5 jaar verder dat ik hier woon, is mijn vader ondertussen komende september al 2 jaar overleden, ÉN hebben wij vorig jaar augustus een baby gekregen die ondertussen bijna 1 jaar is.
Een maand of 3 geleden hadden wij ineens de wijkagent aan de deur staan; of hij even de camera beelden mocht bekijken omdat mevrouw de buurvrouw zich bekeken voelde, dit was verder in orde dus hij ging weer weg. 5 minuten laten stond hij weer aan de deur met klachten over de blow lucht die bij de buurvrouw haar slaapkamer in waait. Of wij zo vriendelijk wouden zijn om savonds na 22.00 uur in de voortuin te gaan blowen omdat mevrouw er last van heeft.
Mee akkoord gegaan omdat wij echt niet de moeilijksten zijn, maar toevallig eergisteravond is mijn vriend in ons hok in de achtertuin gaan staan (met de deur dicht) omdat het spoelde van de regen. Dit was om 22.10 dus 10 minuten na de tijd die mevrouw wou dat er vóór huis geblowd werd. Toen hing mevrouw direct uit haar slaapkamer raam te schreeuwen; jij houd je lekker aan de gemaakte afspraken zeg ************! En ze klapte haar raam dicht.

Nu weet ik dus niet zeker of dit nou een officiële gemaakte afspraak met de wijkagent is geweest of dat het een vraag uit fatsoen was waar wij akkoord mee zijn gegaan aangezien de wijkagent het ons niet officieel heeft opgelegd maar het (in ons ogen) gewoon een farsoensvraag was.
Mijn onzekerheid ligt bij onze kleine van bijna 1 jaar.
Mijn vriend blowt alleen savonds voor het slapen gaan een joint maar we hebben wel een kind hier en ik ben zo bang dat er veilig thuis bij gehaald gaat worden.
De buurvrouw verzint dus elke keer als ze geen grip krijgt nieuwe dingen en (in haar eigen woorden) aangezien de verstandhoudingen tussen ons niet goed zijn belt ze met elke scheet de wijkagent maar. Nu wonen wij in een straat waarin ze vrijwel allemaal zeggen; we lossen problemen onderling op zonder politie hier dus wij worden elke keer als de wijkagent aan de deur staat met de nek aangekeken door de rest van de straat. (Die overigens nooit klachten over ons hebben!) ik woon in een huurhuis van de woningbouw.

Wat zijn nu exact onze rechten en plichten in deze situatie? Mag mijn vriend blowen in zijn eigen achtertuin? Is hij verplicht om voor huis te blowen na 22.00 puur alleen omdat zij er last van heeft? (Zelfs als dat betekend dat de rest van de buren er misschien ook last van hebben?)
Er word hier al 2,5 jaar geblowd, mag ze daar nu ineens over klagen als ze dit nooit eerder gedaan heeft?
De buurvrouw heeft dag en nacht 24/7 s’zomers en s’winters alle ramen open omdat ze last van haar longen schijnt te hebben.

Alvast vriendelijk bedankt voor het meedenken!
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Onzeker wat mijn rechten/plichten zijn?!

Ongelezen bericht door Frans »

Ik laat blowen nog buiten beschouwing.

Begin eens met het veroorzaken van overlast, en ik vermoed dat dit hier het doel van de wijkagent is. Je kwam er wonen en de buren hebben eerst last gehad van gegil (geef je zelf ook toe), vervolgens een baby, die ongetwijfeld heeft gehuild en dat tezamen met je vriend die blowt in de tuin. Het is een opeenstapeling van. Denk ik dat het een goed idee is dat er gevlowd wordt door ouder(s) van een baby, dan moet ik een persoonlijke mening geven en dat lijkt me geen sttak plan. Ik denk zelf dat VT daar wél een hele sterke mening over heeft, maar of de wijkagent een melding heeft gemaakt weet alleen de wijkagent.

In het algemeen mag je na 22:00 uur geen overlast veroorzaken, ook niet vóór 22:00 uur maar over uet algemeen kan mej dan meer last hebben van woon- en leefgeluiden en moet mej daar ook wat keer rekening mee houden. Blowen in de tuin... nah, vind ikzelf daar niet onder vallen eerlijk gezegd, en al helemaal niet als de buren er last van hebben.

En verdikkeme, doe ik nog een persoonlijke mening geven.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Voor een niet-gebruiker is een blowlucht een hele nare, penetrante lucht. Ik krijg er zelf hoofdpijn van. Ik zou er niet blij van zijn als mijn buurman elke dag in zijn tuin staat te blowen.

Je mag geen overlast veroorzaken. Dat geldt dus voor een houtkachel, maar ook voor de lucht van drugs. Als het huurhuizen zijn kan de aanwezigheid van softdrugs zelfs reden zijn om het huurcontract op te zeggen.
Voor de rest is het verhaal wat lastig te volgen. Als je vanaf het begin geëmotioneerd bent geweest en daarbij veel hebt lopen schreeuwen sta je daar al 5-0 achter. Zodra je je eenmaal aan iemand irriteert worden alle kleine dingetjes ook veel groter. Ook is er nog iets met een camera(?). Het lijkt me vooral goed om eens goed met elkaar in gesprek te gaan en afspraken te maken. Liefst gewoon met elkaar, en anders via de wijkagent.

PS: ik weet niet of je vriend rijdt naar zijn werk of op zijn werk, maar weet dat bij dagelijks gebruik er een behoorlijke hoeveelheid THC in het lichaamsvet gaat zitten en er hele vervelende gevolgen zijn als hij aan een speekseltest onderworpen wordt in het verkeer.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Blowen is nog steeds illegaal, het wordt slechts gedoogd. Stapt de buurvrouw naar de civiele rechter dan zal deze haar dan ook al snel gelijk geven dat er niet geblowed mag worden. Puur omdat het een verboden activiteit betreft.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gesloten