Jouw of jullie dag komt nog !! Is dat wel of geen bedreiging in de zin van de wet
Moderator: Moderatorteam
-
Edwin TS
- Infopolitie Gast
Jouw of jullie dag komt nog !! Is dat wel of geen bedreiging in de zin van de wet
Ik heb een vráag
Is de opmerking die iemand meerdere keren tegen mij maakt als
ik het ergens over wil hebben .
Jouw dag komt nog of jullie dag komt nog
Voldoet het aan bedreiging volgens de wet ,art 285
Groeten Edwin
Is de opmerking die iemand meerdere keren tegen mij maakt als
ik het ergens over wil hebben .
Jouw dag komt nog of jullie dag komt nog
Voldoet het aan bedreiging volgens de wet ,art 285
Groeten Edwin
- rai
- Geslacht:
Re: Jouw of jullie dag komt nog !! Is dat wel of geen bedreiging in de zin van de wet
Je hebt het artikel al gevonden.
Als je het artikel goed gelezen had, had je het eigenlijk al kunnen zien.
Die enkele uitspraak an sich is niet strabaar, want het voldoet niet niet aan de criteria die erin genoemd worden.
Wat je vaak ziet met dit soort uitspraken is dan men zich bedreigd voelt of dat het bedreigend over komt, maar is geen bedreiging in juridische zin.
Dat komt een beetje overeen met de uitspraak: “Ik weet waar je woont…….”.
Als je het artikel goed gelezen had, had je het eigenlijk al kunnen zien.
Die enkele uitspraak an sich is niet strabaar, want het voldoet niet niet aan de criteria die erin genoemd worden.
Wat je vaak ziet met dit soort uitspraken is dan men zich bedreigd voelt of dat het bedreigend over komt, maar is geen bedreiging in juridische zin.
Dat komt een beetje overeen met de uitspraak: “Ik weet waar je woont…….”.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Re: Jouw of jullie dag komt nog !! Is dat wel of geen bedreiging in de zin van de wet
Inderdaad zoals Ray het al zegt kaal gezien is deze uitspraak geen bedreiging in de zin van artikel 285 Strafrecht.
In combinatie met een bepaalde situatie zou de uitspraak wel als bedreigend kunnen worden opgevat.
Bijvoorbeeld in een agressieve situatie waarbij de persoon die de uitspraak doet ook een schiet gebaar maakt richting het slachtoffer.
In combinatie met een bepaalde situatie zou de uitspraak wel als bedreigend kunnen worden opgevat.
Bijvoorbeeld in een agressieve situatie waarbij de persoon die de uitspraak doet ook een schiet gebaar maakt richting het slachtoffer.
Stay safe out there.
-
imperial
- Roepnaam: Remco
En als je dat tegen een politicus zegt ben je wel aan de beurt ?
- rai
- Geslacht:
Dan ben ik benieuwd tegen welke politicus dit gezegd is in alleen deze bewoording ?
Dan ben ik benieuwd naar überhaupt een linkje en liefst ook nog met de gerechtelijke uitspraak daarna.
Dan ben ik benieuwd naar überhaupt een linkje en liefst ook nog met de gerechtelijke uitspraak daarna.
Is het gezegd tegen iemand (of op 's social media of brief) geschreven?
Ik vermoed dan social media.
En dan denk ik eerder aan opruiing.
Ik vermoed dan social media.
En dan denk ik eerder aan opruiing.
Tegen Pieter Omtzigt is een bedreiging geuit ("Ik zal je doodslaan") die overigens door Dhr. Omtzigt zelf niet is gehoord. Dit maakte de bedreiging an sicht niet minder strafbaar en in hoger beroep (door OM) is de man veroordeeld.
Ik heb gezocht maar kan even zo snel geen uitspraak erbij vinden, er zijn ongetwijfeld mensen die dat beter kunnen en overigens, dit is een echte "doodsbedreiging", een van een andere orde.
BronDe man uit Heerlen deed op 20 augustus vorig jaar mee aan een demonstratie op het Plein in Den Haag. Later die dag zag hij Omtzigt lopen. V. liep daarop met een aantal anderen naar Omtzigt toe en sprak hem met luide stem aan, ging vlak voor hem lopen en blokkeerde hem de vrije doorgang, waardoor Omtzigt stil moest gaan staan. Toen de politicus doorliep schold V. hem uit en uitte hij een doodsbedreiging. Omtzigt hoorde pas de volgende dag via sociale media dat de verdachte ’Ik zal je doodslaan’ had geroepen.
De politierechter veroordeelde de man vorig jaar november tot een geheel voorwaardelijke gevangenisstraf van vier maanden voor een ’poging tot bedreiging’, omdat Omtzigt op het Plein de doodsbedreiging niet had gehoord. Het Openbaar Ministerie ging daarop in hoger beroep.
Het OM had bij het hof in Den Haag vier maanden gevangenisstraf geëist, waarvan een maand voorwaardelijk. Het hof maakte er twee maanden voorwaardelijk van, vanwege V.’s persoonlijke omstandigheden.
Ik heb gezocht maar kan even zo snel geen uitspraak erbij vinden, er zijn ongetwijfeld mensen die dat beter kunnen en overigens, dit is een echte "doodsbedreiging", een van een andere orde.
- rai
- Geslacht:
@Frans, die van jou is inderdaad anders, waarin daadwerkelijk een doodsbedreiging is gedaan.
Het ging er mij meer om, dat imperiaal schijnbaar bronnen heeft dat als de bewoording van TS tegen politici gedaan worden wel als strafbaar aangemerkt worden.
Ik ben namelijk wel benieuwd naar de rechterlijke uitspraak en de motivatie daarachter waarom het dan wel strafbaar zou zijn, omdat ik daar geen jurisprudentie over kan vinden.
Het ging er mij meer om, dat imperiaal schijnbaar bronnen heeft dat als de bewoording van TS tegen politici gedaan worden wel als strafbaar aangemerkt worden.
Ik ben namelijk wel benieuwd naar de rechterlijke uitspraak en de motivatie daarachter waarom het dan wel strafbaar zou zijn, omdat ik daar geen jurisprudentie over kan vinden.
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Er is geen aparte rechtsregel ten aanzien van bedreigingen gedaan tegen politici. De eisen voor een strafbare uitspraak zijn hetzelfde ten aanzien van politici en niet politici. Zie bijvoorbeeld https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... 010:BM9768
waarin de Procureur bij de Hoge Raad op de vereisten ingaat en geen onderscheid wordt gemaakt tussen een politici en een niet politici
Mogelijk bedoeld imperial dat er beleid is dat de strafeis in dergelijk zaken hoger is. Of dat daadwerklijk is weet ik niet. Het OM geeft de volgende info: https://www.om.nl/onderwerpen/bedreigde-politici
waarin de Procureur bij de Hoge Raad op de vereisten ingaat en geen onderscheid wordt gemaakt tussen een politici en een niet politici
Mogelijk bedoeld imperial dat er beleid is dat de strafeis in dergelijk zaken hoger is. Of dat daadwerklijk is weet ik niet. Het OM geeft de volgende info: https://www.om.nl/onderwerpen/bedreigde-politici
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
@rai, nee, die specifieke "bedreiging", als je m zo al wil categoriseren kan ik niet terugvinden. Als je zoekt vind je wel hele interessante andere zaken.
Zo is de Fakkeldrager die voor uet huis van Kaag stond (en los van het feit of ik het dan normaal vind of niet) veroordeeld voor dat feit, terwijl hij daarbij "complotleuzen" aan het roepen was.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ing-fakkel
Een complotleus moet nogal wat bevatten wil het een echte bedreiging zijn toch, ik bedoel... nou ja, iedereen weet wel wat ik bedoel toch?
Zo is de Fakkeldrager die voor uet huis van Kaag stond (en los van het feit of ik het dan normaal vind of niet) veroordeeld voor dat feit, terwijl hij daarbij "complotleuzen" aan het roepen was.
Bron:De fakkeldrager, Max van den B., schreeuwde begin vorig jaar, samen met enkele anderen, ook complotleuzen voor de deur van Kaag, die toen nog net kamerlid was. Ook belde hij bij haar aan.
De actie werd door een vrouwelijke medeverdachte gefilmd en was rechtstreeks op sociale media te volgen via een livestream.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ing-fakkel
Een complotleus moet nogal wat bevatten wil het een echte bedreiging zijn toch, ik bedoel... nou ja, iedereen weet wel wat ik bedoel toch?