Aangifte?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Im8 TS
Infopolitie Gast

Aangifte?

Ongelezen bericht door Im8 »

Ik heb een vraag
Ik en mijn huisgenootje hebben licht verstandelijke beperking. Wij zitten op een g tennis club .
Vorigjaar hebben ze mijn laten schorsen zonder een reden.
1 moeder(is een vrijwilliger) heeft dingen verdraaid en leugens verteld.
Mijn huisgenootje is de dupe van alles geworden omdat ze voor mijn situatie is opgkomen en is afgehaakt en mijn vader heeft instanties erbij gehaald de gehandicapten bond enz en een mediator maar ze willen geen gesprek die moeder sinds april zijn we weer begonnen bij de club maar ze proberen ons uit te dagen zodat wij op dingen gaan reageren om mijn weg te werken. Valt dit onder discrimatie en kan ik aangifte doen
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Aangifte?

Ongelezen bericht door maestro »

Of het onder discriminatie valt kan ik zo niet zeggen. Het hangt helemaal van de situatie af en wat er precies gezegd en gedaan wordt. Bovendien moet het bewezen kunnen worden. Hoe denkt de gehandicaptenbond hierover?
Maar vraag je zelf af of je echt lid wilt zijn van een dergelijke tennisvereniging. Elders zullen jullie wellicht meer plezier hebben.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
JDO
Lid
Agent
Inspecteur

Re: Aangifte?

Ongelezen bericht door JDO »

Een vereniging heeft statuten (en vaak een huisregelement) waarin de regels staan over het lid worden en ook over het schorsen c.q. royeren (lid af maken). Het lijkt me heel raar dat een vereniging iemand, volgens zijn eigen regels, kan schorsen zonder opgaaf van reden. Kortom, ze moeten je wel vertellen waarom je tijdelijk niet meer op de club mag komen. Mijn tip is dan ook om even te vragen om een kopie van de statuten en het huisregelement (of de statuten op te vragen bij de kamer van koophandel voor een klein bedrag).

Het feit dat je een licht verstandelijke beperking hebt en geschorst bent is niet voldoende om te zeggen dat je gediscrimineerd bent. Aangifte met de gegevens zoals je ze nu verteld heeft dan ook weinig zin (maar je mag natuurlijk altijd aangifte proberen te doen).

Je mag niet iemand schorsen omdat diegene verstandelijk beperkt is. Dat is discriminatie. Je mag niet iemand anders behandelen, achterstellen of uitsluiten op basis van een handicap. Maar je moet dan wel bewijzen dat de vereniging dat doet vanwege je handicap.

Kan je iets meer vertellen over wat er gebeurd is? En waarom je denkt dat dat te maken heeft met je beperking? Let er wel op: dit gaat meer richting een civielrechtelijke kant dan de strafrechtelijke kant. Daarom is er een grote kans dat wij op het politieforum er niet heel veel over kunnen zeggen.
Gesloten