Goedendag
Ik ben zeer beperkt met lopen en grotendeels afhankelijk van mijn elektrische fiets.
om mij in voetgangersgebied te verplaatsen heb ik de fiets meestal wel nodig maar loop dan ook het risico op een bon.
Nu heb ik hier en daar verhalen gehoord over dokters verklaring en invalide sticker op de fiets maar kan niks concreets vinden.
Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen ?
Fietsen in voetgangers gebied
Moderator: Moderatorteam
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Fietsen in voetgangers gebied
Het beste kunt u contact zoeken met uw gemeente en hen vragen om een ontheffing voor het fietsen in het voetgangersgebied in uw gemeente. Daarvoor is meestal wel een verklaring van een arts nodig dat u om medische redenen gebruik moet maken van een (elektrische) fiets. Ook kunnen aan een dergelijke ontheffing kosten verbonden zijn.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
-
Hoekstra TS
- Infopolitie Gast
Ik ben heel veel onderweg, wekelijks in andere gemeentes dat is dus een onmogelijke opgave.
Ik denk dat u de definitie van "beperkt lopen" dan niet helemaal begrijpt. Ja hoor, ik snap dat mensen een elektrische fiets nemen om uiteenlopende redenen maar, en ik heb er even de (bijvoorbeeld) keuringseisen bijgenomen voor een Gehandicapten Parkeerkaart (GPK):
Geheel Willekeurig de Gemeente Helledoorn:
Voor beperkter lopen dan deze voorwaarden (nauwelijk tot niet dus) kunt je via de WMO van je (eigen) gemeente een rolstoel aanvragen en die kan al dan niet, op maat, inklapbaar, en met handbesturing en zelfs, jawel, met fiets. Daartussenin zit nog ergens een "ligfiets" die je ook steeds meer ziet, ook daar zitten weer voorwaarden aan maar het slaat allemaal terug op diezelfde eisen van de WMO en ik ga vast waarschuwen, als je zelfstandig kunt fietsen dan gaat die keuringsarts vrij snel klaar zijn, en een gemeente neemt dat advies over, ze gaan namelijk nooit op de stoel van die arts zitten.
De vragen:
1. Ontheffing: Ik weet niet OF er überhaupt gemeenten zijn die zo'n ontheffing afgeven, ik heb er nog nooit van gehoord in ieder geval, de vervanger voor die ontheffing bestaat namelijk al, keuring voor scootmobiel of rolstoel.
2. Invalidensticker: Nee, bestaat ook niet, er bestaan wel allerlei andere stickers voor slechthorenden en slechtzienden
en ja natuurlijk vond iemand dat we niet internationaal genoeg waren:
Deze stickers geven overigens geen enkel "recht" maar zijn enkel ter waarschuwing van andere weggebruikers: let op, ik hoor slecht
3. Andere gemeenten: U komt vaak in andere gemeenten en dit is een probleem. Tja, de meeste mensen die een scoot hebben zit met een max reisafstand van, laten we zeggen 20 km (en dan moeten ze een goeie hebben) want ze moeten ook terug, dan moet je in "die andere stad" niet teveel geks doen. Al het andere is dus via een taxi(bus) en ja, daar zijn wel "wat" regelingen voor, die zijn niet zo luxe als veel mensen denken en daar kom je ook niet gemakkelijk voor in aanmerking, met andere woorden, dat "veel andere plaatsen bezoeken", zet dat maar snel uit je hoofd.
Geniet zolang het kan van het fietsen, je zou als tussenoplossing via de WMO een volwassen loopfiets aan kunnen vragen, dit is wel een medisch hulpmiddel.
https://www.care4more.nl/fietsen/loopfietsen
Maar dit is wel het tegenovergestelde van wat je eigenlijk wil, makkelijk fietsen en niet lopen.
Succes!
Mensen die beperkt kunnen lopen kunnen via de WMO een scootmobiel aanvragen, dat is een invalidenvoertuig, mag gewoon in een voetgangersgebied komen.Om voor een gehandicaptenparkeerkaart in aanmerking te komen, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen. U moet bijvoorbeeld niet meer dan 100 meter zelfstandig kunnen lopen met hulpmiddelen, zoals krukken of een rollator. Tijdens een medisch onderzoek bepaalt een keuringsarts of u aan deze voorwaarden voldoet. Dat hoeft niet als de gemeente over gegevens beschikt waaruit blijkt dat u nog steeds aan de voorwaarden voldoet. Dit kan bijvoorbeeld een keuringsrapport zijn waarin staat dat de handicap chronisch of onomkeerbaar is. Uw gemeente kan u hierover meer informatie geven.
Geheel Willekeurig de Gemeente Helledoorn:
BronEen scootmobiel is geïndiceerd voor die mensen, die een uiterst beperkte mobiliteit hebben. Om voor een scootmobiel in aanmerking te komen, moet er sprake zijn van een loopbeperking van langdurige aard, waarbij de cliënt – met de gebruikelijke loophulpmiddelen – in redelijkheid niet in staat is zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan een stuk te voet te overbruggen. Hierbij wordt aangesloten bij de beoordeling die plaatsvindt in het kader van een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart op basis van de Regeling gehandicaptenparkeerkaart.
Voor beperkter lopen dan deze voorwaarden (nauwelijk tot niet dus) kunt je via de WMO van je (eigen) gemeente een rolstoel aanvragen en die kan al dan niet, op maat, inklapbaar, en met handbesturing en zelfs, jawel, met fiets. Daartussenin zit nog ergens een "ligfiets" die je ook steeds meer ziet, ook daar zitten weer voorwaarden aan maar het slaat allemaal terug op diezelfde eisen van de WMO en ik ga vast waarschuwen, als je zelfstandig kunt fietsen dan gaat die keuringsarts vrij snel klaar zijn, en een gemeente neemt dat advies over, ze gaan namelijk nooit op de stoel van die arts zitten.
De vragen:
1. Ontheffing: Ik weet niet OF er überhaupt gemeenten zijn die zo'n ontheffing afgeven, ik heb er nog nooit van gehoord in ieder geval, de vervanger voor die ontheffing bestaat namelijk al, keuring voor scootmobiel of rolstoel.
2. Invalidensticker: Nee, bestaat ook niet, er bestaan wel allerlei andere stickers voor slechthorenden en slechtzienden
en ja natuurlijk vond iemand dat we niet internationaal genoeg waren:
Deze stickers geven overigens geen enkel "recht" maar zijn enkel ter waarschuwing van andere weggebruikers: let op, ik hoor slecht
3. Andere gemeenten: U komt vaak in andere gemeenten en dit is een probleem. Tja, de meeste mensen die een scoot hebben zit met een max reisafstand van, laten we zeggen 20 km (en dan moeten ze een goeie hebben) want ze moeten ook terug, dan moet je in "die andere stad" niet teveel geks doen. Al het andere is dus via een taxi(bus) en ja, daar zijn wel "wat" regelingen voor, die zijn niet zo luxe als veel mensen denken en daar kom je ook niet gemakkelijk voor in aanmerking, met andere woorden, dat "veel andere plaatsen bezoeken", zet dat maar snel uit je hoofd.
Geniet zolang het kan van het fietsen, je zou als tussenoplossing via de WMO een volwassen loopfiets aan kunnen vragen, dit is wel een medisch hulpmiddel.
https://www.care4more.nl/fietsen/loopfietsen
Maar dit is wel het tegenovergestelde van wat je eigenlijk wil, makkelijk fietsen en niet lopen.
Succes!
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
@ Frans: er zijn (gelukkig) gemeentes die dergelijke ontheffingen afgeven. Googlen op “Fietsen,voetgangersgebied en ontheffing’ levert meerdere hits. Sommige gemeenten verstrekken een sticker voor op de fiets; anderen een regulier A-4’tje. Procedure is hetzelfde: een medische verklaring en ontheffing aanvragen bij de gemeente.
@ Hoekstra. “Onmogelijke opgave?”
Tja, elke gemeente bepaalt zijn eigen spelregels. Een ontheffing in gemeente A is niet geldig in gemeente B. Als taxichauffeur heb ik voor meerdere gemeentes ontheffingen nodig om bijvoorbeeld op een rijstrook voor lijnbussen te mogen rijden, met mijn taxi in een voetgangersgebied te mogen rijden op tijden dat deze gesloten is voor laden en lossen, om wegen die voor anderen gesloten zijn toch te mogen inrijden etc. Voor elke gemeente weer een aparte reeks ontheffingen die eigenlijk allemaal achter de voorruit moeten (dat laatste doen we maar niet).
Als je regiovervoer doet is dat een flinke map aan ontheffingen. Wel noodzakelijk om een reeks van bekeuringen te voorkomen. Bekeuringen die de taxichauffeur zelf moet betalen van zijn nettoloon van nog geen € 8,50/uur. Je regelt dus beter dit soort zaken vooraf.
@ Hoekstra. “Onmogelijke opgave?”
Tja, elke gemeente bepaalt zijn eigen spelregels. Een ontheffing in gemeente A is niet geldig in gemeente B. Als taxichauffeur heb ik voor meerdere gemeentes ontheffingen nodig om bijvoorbeeld op een rijstrook voor lijnbussen te mogen rijden, met mijn taxi in een voetgangersgebied te mogen rijden op tijden dat deze gesloten is voor laden en lossen, om wegen die voor anderen gesloten zijn toch te mogen inrijden etc. Voor elke gemeente weer een aparte reeks ontheffingen die eigenlijk allemaal achter de voorruit moeten (dat laatste doen we maar niet).
Als je regiovervoer doet is dat een flinke map aan ontheffingen. Wel noodzakelijk om een reeks van bekeuringen te voorkomen. Bekeuringen die de taxichauffeur zelf moet betalen van zijn nettoloon van nog geen € 8,50/uur. Je regelt dus beter dit soort zaken vooraf.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
Zou u daar iets meer uitleg over kunnen geven? Als u op de grens van een aantal gemeentes woont zou ik gewoon proberen om via elk van deze gemeentes een ontheffing aan te vragen. Bent u fervent fietser en maakt u grote tochten door het land heen dan is dat inderdaad niet haalbaar. Echter denk ik persoonlijk dat u met een schriftelijke ontheffing van de gemeente waar u bent ingeschreven en het verhaal dat u toerist bent een heel eind komt bij de BOA die u staandehoudt. Die begrijpt ook wel dat het ondoenlijk is om voor elke gemeente die u toevallig bezoekt een ontheffing aan te vragen om even een kopje koffie op het terras te doen. Maargoed, in de letter van de wet bent u dan wel in overtreding met alle risico's van dien.