Aantekening op naam

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Frederick TS
Infopolitie Gast

Aantekening op naam

Ongelezen bericht door Frederick »

Beste allen,

Ongeveer een jaar geleden was ik in de buurt van een bouwterrein met daarnaast een evenementenlocatie. Na eventjes daar geweest te zijn kreeg ik een stel boze boeren achter me aan, die wilde vanalles van me hebben. Maar dit heb ik natuurlijk niet afgegeven. Vervolgens hebben zij de politie gebeld. En gezegd dat ik op het evenementen terrein was en dat ze dachten dat wij daar wat gestolen hebben. Nadat de politie me volledig heeft doorvraagd en ik inderdaad niet op het terren ben geweest en dus ook niks gestolen heb. Heb ik (lees wij) wel een aantekening op onze naam gekregen. Dit was dus wel een valse beschuldiging want we hebben daar verder niks gedaan. Nu wil ik natuurlijk die aantekening van onze naam hebben. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Re: Aantekening op naam

Ongelezen bericht door Pim »

Als u bedoelt het voorval verwijderen: Niet.
De politie legt alles vast.
Wat de melder zegt, wat de politie ter plaatse aantreft, wat de afloop is.

Kennelijk is dat zoiets als: er kon niets blijken van hetgeen de melder beweerde.

Maar feit blijft:
De melder beweerde wat hij beweerde.
De politie trof u daar aan.
Sprak met u. Onderzocht het verhaal van de melder.
En kon niet vaststellen dat wat de melder beweerde waar was.

Anders had het verhaal een andere afloop gehad.

Wat kunt u wel doen?
Contact opnemen met de privacydesk van de politie-eenheid waar dit voorval plaatsvond. Verzoek om inzage. U mag dan zien wat er werd vastgelegd. Maar houd rekening met een afgelakt document. U ziet alleen wat er in staat over u. Niet over de melder. U mag het document ook niet meenemen, kopiëren etc. Allen bekijken.

Verwijderd wordt het voorval dus niet.
Ook al deed de melder in zijn melding iets anders voorkomen dan er mogelijk gebeurde. De politie kan alleen vaststellen en uitspraken doen over waar zij bij was. En niet meer terugwerkende kracht conclusies trekken dat u niet in de bouw was.
Frederick TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Frederick »

Ze zeiden dat ze mijn id wilden hebben voor het geval er achteraf iets gestolen bleek. Dat was dus niet het geval. Kortom, een valse beschuldiging. Hoelang blijft dit op mijn naam?
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

5 jaar.

Die ID is niet voor een mogelijke diefstal. Maar om vast te leggen met wie er gesproken is. Het is ongetwijfeld niet vastgelegd als "poging diefstal" maar als "verdachte omstandigheden" of enkel als "algemene mutatie".

Alles zonder verdere gevolgen voor u.
JDO
Lid
Agent
Inspecteur

Ongelezen bericht door JDO »

Omgedraaid, waarom zou je die aantekening juist van je naam willen hebben? De collega spreekt jou en zet vervolgens niets in het systeem. Stel iemand doet aangifte en heeft camerabeelden van jou die rond dat terrein loopt. Wij gaan onderzoek doen en willen graag weten wie die gast is die daar een beetje aan het rondhangen is. Uiteindelijk komen we bij jou uit (misschien heeft de wijkagent je wel herkend!). We nodigen je uit voor verhoor en dan zeg jij: Ja maar een collega van jou heeft me al staande gehouden en vastgesteld dat ik er niets mee te maken had. We controleren dat in het systeem en: niets. Ja goed verhaal gast. Maar wat is er nou echt gebeurd?

Dan is het toch fijn dat wij in het onderzoek kunnen zien dat jij uitgesloten bent als verdachte? Daarnaast, de enige die dat kunnen zien zijn de opsporingsdiensten. Als we je ergens anders voor treffen en we zien in een mutatie staan dat je staande gehouden bent en dat er verder niets aan de hand was interesseert het ons echt geen klap. Voor een VOG kijken ze niet eens naar politiemutaties (in de meeste gevallen) en zelfs dan. Ik durf gerust mijn volgende screening in te lopen met een registratie zoals jij die hebt hoor. "Wat is er toen gebeurd?" "Ehh niets. Ik zag er verdacht uit maar er is niets aangetroffen. Staat ook in de mutatie toch?"
Jim
Superlid
Agent
Inspecteur
Roepnaam: Jim
Geslacht:
Leeftijd: 37
Gesloten