Mijn vraag gaat over mijn oldtimer bromfiets. Door het bouwjaar (jaren 60) en de 1pk die het blokje levert is mijn topsnelheid 38km/u.
Daardoor zorg ik bij autobestuurders voor irritaties. Ik merk dat ze extreem dicht achter me gaan rijden en soms zelfs náást me op dezelfde rijbaan.
Om deze reden rijd ik soms op het fietspad. Niet met 38km/u, maar gewoon een beetje met de blauwe kentekens mee. Hoe denken agenten hierover? Wordt dit
door de vingers gezien? Ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij omdat het niet mag maar wel veiliger is..
Heel simpel: De wet zegt bromfiets op rijbaan.
Als je dan toch het fietspad neemt, dan ben je dus in overtreding. Helemaal als er een ANPR camera staat speciaal om dit te constateren.
38 is hard genoeg. Binnen de bebouwde kom mag je maximaal 40. Scheelt dus maar 2 kilometer
taxikemperman schreef: 22 jun 2023, 18:03
Heel simpel: De wet zegt bromfiets op rijbaan.
Als je dan toch het fietspad neemt, dan ben je dus in overtreding. Helemaal als er een ANPR camera staat speciaal om dit te constateren.
38 is hard genoeg. Binnen de bebouwde kom mag je maximaal 40. Scheelt dus maar 2 kilometer
Dat vraag ik niet. Mijn gezondheid is mij meer waard dan €95. Mijn vraag is aan agenten, als zij mij in de praktijk zouden zien, hoe zij hier dan op zouden reageren.
Overigens is de maximale snelheid voor een bromfiets 45km/u.
taxikemperman schreef: 22 jun 2023, 18:03
Even een (kleine) correctie:
Een bromfiets mag op de rijbaan, en daar heeft TS het over......., zowel binnen als buiten de bebouwde kom 45 km/uur.
Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom 30 km/uur en buiten de bebouwde kom 40 km/uur.
Ik hoor dit soort redenaties (eerder excuses) maar al te vaak.
V: De tractor die op de 80 weg mag rijdt maar 30 met zijn lading. Mag ik die dan wel inhalen over een dubbel doorgetrokken streep?
A: nee
V: mijn bromfiets is begrensd en ik wordt links en rechts voorbij gereden omdat ik niet met het overige verkeer mee kom, mag ik hem dan wel opvoeren?
A: nee
Ook de vraag van TS valt in precies diezelfde categorie.
Je rijdt hard genoeg voor de daar geldende snelheid. Hoe de andere weggebruikers zich gedragen doet daar niets aan af en is aan hun. Je kan van een prent uit gaan als je de weg overtreedt, ik zou hier ook gewoon voor schrijven.
Ik kan niet namens mijn ruim 50.000 collega's spreken... het is dus per agent verschillend en door ons niks zinnigs over te zeggen hoe elke agent reageert.
Ik persoonlijk maak geen uitzonderingen. Bromfiets hoort niet op het fietspad. Heel vervelend dat het overige verkeer zich gevaarlijk gaat gedragen maar ook daar vind ik wat van. Of ik direct zou bekeuren dat ligt aan de situatie maar ik laat u niet verder rijden op het fietspad en mocht het bij een waarschuwing blijven leg ik dat ook vast zodat andere collega's kunnen zien dat u al eens gewaarschuwd bent.
Als u van mening bent dat het op de rijbaan echt te gevaarlijk is kunt u misschien beter een ander vervoersmiddel kiezen en met de oldtimer plekken uitzoeken waar er fiets/bromfietspaden zijn.
Ik heb een snor- en een bromfiets,
ik schat van te voren in welke het prettigst rijdt om ergens te komen.
Overigens zei een motoragent ooit tegen me na het rijden op fietspad met brommer dat de automobilisten idd wel vervelend kunnen doen maar dat dat geen reden was het fietspad te gebruiken,
Wat ik steekhoudender vond was dat hij ook zei dat je je kunt afvragen wat jouw verzekering er van vindt als je een ongeluk krijgt op een weggedeelte waar je niet thuishoort.