Twee niet-EU rijbewijzen, vraag over rijden tijdens inwisseling en Brexit
Moderator: Moderatorteam
Twee niet-EU rijbewijzen, vraag over rijden tijdens inwisseling en Brexit
Beste forumleden,
Ik heb een vraag over rijden tijdens het inwisselen van een buitenlands rijbewijs voor een NL. Ik begrijp dat men moet wachten tot het in bezit is, maar er zijn twee rijbewijzen, dus ik zal de situatie proberen te schetsen.
Er zijn twee rijbewijzen:
EVA land (nog jaren geldig)
VK (nog jaren geldig in het VK)
Beide hebben geen punten, geen overtredingen of wat dan ook. Gewoon clean records vanaf dag 1.
Dat er uberhaupt twee zijn komt doordat één van de rijbewijzen ooit is uitgegeven door een niet-EU land dat het oude rijbewijs niet nodig had om in te wisselen. (Dit was geen EVA land).
Het EVA rijbewijs wordt ingewisseld op het moment.
Het VK rijbewijs is geldig maar persoon woont langer dan 185 dagen in Nederland.
De vraag die ik heb is, is volgens de Nederlandse wet het Britse rijbewijs dan 'ongeldig'?
Mag er dus gereden worden met eventueel het tonen van het Britse rijbewijs, dat in het VK nog wel geldigheid heeft?
NB: ik ga al weken met het openbaar vervoer! Ik vraag het omdat er volgende week een begrafenis aan de andere kant van het land aankomt.
Ik heb een vraag over rijden tijdens het inwisselen van een buitenlands rijbewijs voor een NL. Ik begrijp dat men moet wachten tot het in bezit is, maar er zijn twee rijbewijzen, dus ik zal de situatie proberen te schetsen.
Er zijn twee rijbewijzen:
EVA land (nog jaren geldig)
VK (nog jaren geldig in het VK)
Beide hebben geen punten, geen overtredingen of wat dan ook. Gewoon clean records vanaf dag 1.
Dat er uberhaupt twee zijn komt doordat één van de rijbewijzen ooit is uitgegeven door een niet-EU land dat het oude rijbewijs niet nodig had om in te wisselen. (Dit was geen EVA land).
Het EVA rijbewijs wordt ingewisseld op het moment.
Het VK rijbewijs is geldig maar persoon woont langer dan 185 dagen in Nederland.
De vraag die ik heb is, is volgens de Nederlandse wet het Britse rijbewijs dan 'ongeldig'?
Mag er dus gereden worden met eventueel het tonen van het Britse rijbewijs, dat in het VK nog wel geldigheid heeft?
NB: ik ga al weken met het openbaar vervoer! Ik vraag het omdat er volgende week een begrafenis aan de andere kant van het land aankomt.
Re: Twee niet-EU rijbewijzen, vraag over rijden tijdens inwisseling en Brexit
U mag met het rijbewijs uit GB niet meer rijden in Nederland. Ook op het andere rijbewijs mag u niet meer rijden omdat het op dit moment omgewisseld wordt. Pas als u een nieuw rijbewijs in ontvangst heeft genomen mag u weer rijden.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Inderdaad ongeldig. Het alsnog gaan rijden levert een boete op van ongeveer €400. Nog even geduld dus
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Ik vind ook dat er niet meer gereden mag worden omdat de termijn van 185 dagen voorbij is.
Piet
Maar is het ook echt zo dat tijdens het omwisselen een rijbewijs niet meer geldig is? Ik dacht altijd dat de ongeldigheid inging na omwisseling.DiNozzo schreef: 18 jun 2023, 13:02 Ook op het andere rijbewijs mag u niet meer rijden omdat het op dit moment omgewisseld wordt. Pas als u een nieuw rijbewijs in ontvangst heeft genomen mag u weer rijden.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Het rijbewijs kan niet getoond worden op eerste vordering omdat het fysiek niet meer in bezit is en sec is dat een overtreding. Omdat de topicstarter waarschijnlijk nog niet bij het RDW aangemeld is zal ook niet ter plekke te achterhalen zijn of hij een rijbewijs heeft. In zo'n casus, die we helaas vaker zien, mag iemand van mij niet verder rijden.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Dat is ook de stelling van de RDW:
Tijdens de omwisseling mag u niet op de openbare weg rijden. Doet u dit wel, dan kunt u hiervoor een boete krijgen. U moet namelijk bij een controle op de weg uw rijbewijs kunnen laten zien.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... omwisselen (onder "goed om te weten")
Tijdens de omwisseling mag u niet op de openbare weg rijden. Doet u dit wel, dan kunt u hiervoor een boete krijgen. U moet namelijk bij een controle op de weg uw rijbewijs kunnen laten zien.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... omwisselen (onder "goed om te weten")
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Toch vind ik dit een heel ander argument dan wat Piet aangeeft.
Piet vraagt zich terecht af hoe het zit met de rijbevoegdheid en als ik de site van de RDW zo lees gaan ze die discussie heel stiekem uit de weg; 'Rijden mag niet want u kunt geen rijbewijs tonen'.
Beetje flauw. Overigens ben ik 't zelfs met bovenstaande stelling niet eens maar daar hebben we 't al eens eerder over gehad.
Piet vraagt zich terecht af hoe het zit met de rijbevoegdheid en als ik de site van de RDW zo lees gaan ze die discussie heel stiekem uit de weg; 'Rijden mag niet want u kunt geen rijbewijs tonen'.
Beetje flauw. Overigens ben ik 't zelfs met bovenstaande stelling niet eens maar daar hebben we 't al eens eerder over gehad.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
Dank iedereen. Inmiddels is er een brief van de RDW dat de aanvraag van inwisseling is goedgekeurd. Datum is dinsdag 14 juni. Maar hij is pas kort geleden bezorgd en er staat 5 werkdagen in. Dus wordt het nog spannend of het nieuwe rijbewijs op tijd bij de gemeente ligt. (De dienst is waarschijnlijk vrijdag).
Gelukkig is het dan toch goed gekomen. En voordat het vrijdag is heb je nog voldoende tijd om de OV routes te plannen of taxi tarieven te vergelijken voor het geval het nodig is.
Ik weet niet of het de moeite is, maar je kunt wellicht contact opnemen met de gemeente met de vraag of eventuele "versnelde" afgifte nu alsnog mogelijk is. Kost je dan een paar tientjes extra maar dan heb je hem wel binnen 1 werkdag. De moeite van een telefoontje waard denk ik.Sunflower schreef: 19 jun 2023, 20:04Dus wordt het nog spannend of het nieuwe rijbewijs op tijd bij de gemeente ligt.