Rijbewijs ingevorderd 18 jarige door Alcohol
Moderator: Moderatorteam
Rijbewijs ingevorderd 18 jarige door Alcohol
Beste leden,
Het rijbewijs van mijn stiefzoon (18) is ingevorderd na rijden onder invloed van Alcohol. Dom, zacht uitgedrukt, is het zeker.
Hij mag zoals ik overal lees niet op een bromfiets of snorfiets rijden, omdat hij daar dus een rijbewijs voor moet hebben.
Nu wilde hij op een snorfiets rijden van zijn vriend die in België woont. Daar heb je voor snorfietsen ( de zogeheten A-klasse) geen rijbewijs voor nodig.
Ik heb daarbij wat vraagtekens:
1. Mag hij daarmee in België rondrijden? De snorfiets staat niet op zijn naam. Hij leent deze alleen.
2. Zoja, wat als hij de grens naar Nederland over steekt? Is hij dan strafbaar?
3. Wat als hij betrokken raakt bij een ongeval in Nederland/België, ben je dan eigenlijk wel verzekerd?
Hopelijk kan iemand mij duidelijkheid geven voordat hij nog meer stommiteiten begaat.
Mijn gevoel zegt fietsen (elektr. kan), lopen of openbaar vervoer.
Het rijbewijs van mijn stiefzoon (18) is ingevorderd na rijden onder invloed van Alcohol. Dom, zacht uitgedrukt, is het zeker.
Hij mag zoals ik overal lees niet op een bromfiets of snorfiets rijden, omdat hij daar dus een rijbewijs voor moet hebben.
Nu wilde hij op een snorfiets rijden van zijn vriend die in België woont. Daar heb je voor snorfietsen ( de zogeheten A-klasse) geen rijbewijs voor nodig.
Ik heb daarbij wat vraagtekens:
1. Mag hij daarmee in België rondrijden? De snorfiets staat niet op zijn naam. Hij leent deze alleen.
2. Zoja, wat als hij de grens naar Nederland over steekt? Is hij dan strafbaar?
3. Wat als hij betrokken raakt bij een ongeval in Nederland/België, ben je dan eigenlijk wel verzekerd?
Hopelijk kan iemand mij duidelijkheid geven voordat hij nog meer stommiteiten begaat.
Mijn gevoel zegt fietsen (elektr. kan), lopen of openbaar vervoer.
Re: Rijbewijs ingevorderd 18 jarige door Alcohol
Volg je gevoel in dezen, dat is de beste optie. Hoe het in België zit weet ik niet. Dat moet je de Belgische collegas vragen. Maar als hij met de Belgische brommer in Nederland komt is hij strafbaar en de verzekering zal bij schade niet uitkeren. Hij was al dom, maar door in Nederland denken te kunnen gaan rijden met een Belgisch gekentekende brommer is nog dommer.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
En vragen over de politie/wetgeving in België kun je stellen op https://www.politieforum.be/
Bedankt voor jullie reacties.
Hij blijft in België met die scooter rijden. Hij gebruikt die om van zijn vriendin woonachtig in België te gaan werken in België. In Nederland komen dat doet hij alleen met het openbaar vervoer.
De scooter zelf is toch verzekerd met een aansprakelijkheidsverzekering, dus zou je die in principe mogen uitlenen. Dat het slim is, nee dat niet.
Hij zou wat mij betreft moeten fietsen om zijn lesje te leren dat zegt mijn gevoel, maar een puber pakt de gemakkelijkste weg natuurlijk.
Hij blijft in België met die scooter rijden. Hij gebruikt die om van zijn vriendin woonachtig in België te gaan werken in België. In Nederland komen dat doet hij alleen met het openbaar vervoer.
De scooter zelf is toch verzekerd met een aansprakelijkheidsverzekering, dus zou je die in principe mogen uitlenen. Dat het slim is, nee dat niet.
Hij zou wat mij betreft moeten fietsen om zijn lesje te leren dat zegt mijn gevoel, maar een puber pakt de gemakkelijkste weg natuurlijk.
De scooter is wel verzekerd met een aansprakelijkheidsverzekering, maar in de voorwaarden van die verzekering staat bijv. Dat je een rijbevoegdheid moet hebben (heeft je niet), dat er geen fraude mag plaatsen, voertuig gekeurd moet zijn (hoewel nu niet van toepassing).
Dit zijn allemaal voorwaarden waar aan voldaan moet worden. Als je er dus aan een niet voldoet behoud de verzekering zich het recht voor om niet uit te keren omdat je niet aan je contractuele voorwaarden hebt voldaan.
Dit zijn allemaal voorwaarden waar aan voldaan moet worden. Als je er dus aan een niet voldoet behoud de verzekering zich het recht voor om niet uit te keren omdat je niet aan je contractuele voorwaarden hebt voldaan.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
Aangezien hij in België blijft, valt ie onder de Belgische wetgeving en heeft ie niets te maken met wetgeving in Nederland. Dan kan er dus ook een slotje op dit topic.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
Aanvulling op @Proost:
De aansprakelijkheisverzekering keert (mogelijk) wel uit, maar……. zal de schade alsnog verhalen op degene die zonder geldig ( of ingevorderd ) rijbewijs reed.
Kortom het slachtoffer heeft wellicht geen probleem, maar de ‘dader’ destemeer en kan voor het leven getekend worden door alle terugbetalingsregelingen!!
Denk na dus is het devies.
De aansprakelijkheisverzekering keert (mogelijk) wel uit, maar……. zal de schade alsnog verhalen op degene die zonder geldig ( of ingevorderd ) rijbewijs reed.
Kortom het slachtoffer heeft wellicht geen probleem, maar de ‘dader’ destemeer en kan voor het leven getekend worden door alle terugbetalingsregelingen!!
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
Ik heb toch even gezocht in Belgische wetgeving. Daar vind ik in het Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs:
Zijn ontslagen van de verplichting houder te zijn van een rijbewijs en het bij zich te hebben :
11° de bestuurders van bromfietsen met een maximumsnelheid van ten hoogste 25 km/uur; Ik begrijp hieruit dat niemand op een snorfiets een rijbewijs hoeft te hebben. Het is dus geen recht alleen voor Belgische inwoners. Dan zie ik ook geen probleem betreffende de verzekering. Maar er mee naar Nederland rijden kan niet. Maar goed, dat is uw zoon niet van plan.
Ik vind het wel redelijk oud, maar kan geen nieuwere wetgeving vinden. Maar het advies dit in België na te vragen lijkt mij nog steeds een goed advies.
Piet
Wetstekst
Artikel 4Zijn ontslagen van de verplichting houder te zijn van een rijbewijs en het bij zich te hebben :
11° de bestuurders van bromfietsen met een maximumsnelheid van ten hoogste 25 km/uur;
Ik vind het wel redelijk oud, maar kan geen nieuwere wetgeving vinden. Maar het advies dit in België na te vragen lijkt mij nog steeds een goed advies.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
De verzekering gaat dan ook via Belgische regels. Er zal in de voorwaarden van de polis staan wanneer er wel of niet uitgekeerd wordt. Of die regels hetzelfde zijn als bij een Nederlamdse maatschappij? Geen idee.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Aanvulling: lees de Belgische polisvoorwaarden.ThunderSTreak schreef: 31 mei 2023, 17:55 Aanvulling op @Proost:
==================================