Voorrangsvraag: wel of geen uitrit?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Anonaampje TS
Infopolitie Gast

Voorrangsvraag: wel of geen uitrit?

Ongelezen bericht door Anonaampje »

Dag allen,

Vandaag belandde ik met een andere automobilist in een discussie over voorrang. Ik dacht voorrang te hebben omdat ik van rechts kwam, hij dacht voorrang te hebben omdat hij van mening was dat ik uit een uitrit kwam. Na er deze middag nog over nagedacht te hebben, kom ik er niet helemaal uit wat nu de correctie blik op de situatie is.

Daarom onderstaand wat foto's van de situatie, en een linkje naar Google Streetview.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de foto's kwam ik uit richting A. Ik heb de situatie altijd als een gelijkwaardige kruising gezien, omdat het volledige kruispunt op de drempel ligt, de bestrating hetzelfde is, en er verder geen voorrangsborden staan. Naar mijn mening begint drempel/verhoging juist ruim voor de kruising van alle kanten om die gelijkwaardige situatie duidelijk te maken. Automobilist B vond dat ik uit een uitrit kwam omdat de stoep doorloopt, en je daar vanuit richting A overheen rijdt. Daar heeft hij wel een punt, maar de stoep ligt naar mijn mening echter een eind terug van de kruising. Is dat voldoende om er met voorgaande argumenten een gelijkwaardige kruising van te maken? Ik kom daar niet helemaal uit.

Ook de internetdefinities van wat nu precies een uitrit is, zijn helaas onduidelijk. Hoe moet ik de situatie zien? Ik heb er geen probleem mee om het fout te hebben overigens, wil vooral graag wat meer duidelijkheid hebben over deze verkeerssituatie.

Alvast bedankt voor de reacties!
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 69

Re: Voorrangsvraag: wel of geen uitrit?

Ongelezen bericht door donmarcello »

neem aan dat jij uit richting b kwam?
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Ik dacht voorrang te hebben omdat ik van rechts kwam,...
is in strijd met
In de foto's kwam ik uit richting A
Ik vind het een gelijkwaardige kruising waarbij B voor A van rechts komt.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Aan de kant van de doorgaande weg zijn geen 'uitritblokken' geplaatst; als ik hier zou rijden zou ik het zeker als een gelijkwaardige kruising zien; ik sluit me graag aan bij Pim maar ik laat twijfel bestaan als ik aan het 'bestemmingscriterium' denk (ik ken de situatie en weet dat er een parkeerterrein achter ligt), maar ook dat vind ik voor een leek niet nadrukkelijk genoeg zichtbaar.

Als de gemeente het verkeersplateau niet had aangelegd en er uitritblokken waren geplaatst bij de doorgaande weg was het tenminste echt duidelijk geweest.

Helaas blinkt de overheid niet altijd uit in helderheid..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Anonaampje TS
Infopolitie Gast

Excuus, ik kwam uit richting B inderdaad, niet uit A zoals ik schreef.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Ongelezen bericht door Frans »

@zijlvaart67, ik ken de situatie niet maar B heeft toch geen voorrang omdat een uitritconstructie toch ook kan worden herkend aan een doorlopend trottoir, fietspad, voetpad etc. Als je er geen definitie bij neemt moet B eerst wachten voor het fietspad vooraleer er al sprake kan zijn van voorrang op A.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ja, het is echt zo'n twijfelgeval. Als ik google, vind ik o.a. DIT. Daar staat de volgende uitspraak in.
De aansluiting/uitmonding van weg X op weg Y kan in de praktijk gekenmerkt worden als een uitrit, als blijkt dat (1) het trottoir langs weg Y ononderbroken doorloopt en (2) ter hoogte van de uitmonding wat type en kleur bestrating betreft ten opzichte van het trottoir niet afwijkt. Als aan deze twee criteria wordt voldaan, mag van de weggebruiker verwacht worden, dat hij of zij de uitrit als zodanig herkent en zich overeenkomstig gedraagt.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Anonaampje TS
Infopolitie Gast

Wat de situatie nog verder onduidelijk maakt, zie ik nu, is dat er in feite een tweede stoep ligt in het verlengde van de parkeervakken, die op het kruispunt wel onderbroken wordt. In de praktijk wordt dat kleine stukje niet echt als stoep gebruikt, maar het is wel zo vormgegeven (en loopt ook in de struiken heen de hoek om).

Misschien toch maar eens een mailtje sturen naar de gemeente met verzoek om de situatie te verduidelijken.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

@Frans

Rijd honderd meter verder op Streetview, keer om en rijd weer naar dezelfde kruising toe. Dan zie je aan de rechterkant ook een weg zonder uitritblokken of wat dan ook terwijl dat net zo goed een uitrit is/kan zijn; de hele kruising is gewoon waardeloos (niet eenduidig) ingericht.

Het lijkt wel alsof het alleen om het fietspad draait. Bij de volgende kruising, 500 mrt verderop, presteren ze hetzelfde.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Ongelezen bericht door Frans »

Eens, ik had hem andersom nog niet bekeken maar zoals gezegd, onbekend met de situatie. Dan ga ik ook met jou en Piet mee, slechte weginrichting...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten