Hallo allemaal! Ik ben nieuw op dit forum dus hopelijk plaats ik dit bericht in de juiste categorie.
Gisteren is mij iets voorgevallen en qua wetten weet ik niet precies hoe het in elkaar steekt. Ik wandel graag en loop zomaar willekeurige richtingen op. Gisteren kwam ik toevallig langs het gemeentehuis van mijn stad (Roosendaal) wat recent helemaal vernieuwd is. Ik dacht, ik loop gewoon naar binnen om even rond te kijken en om wat foto's van het gebouw te maken want het ziet er nu veel mooier en moderner uit. Hierbij wil ik alvast benadrukken dat ik zoveel mogelijk het fotograferen van individuen heb vermeden. Ook zullen de foto's nergens gepubliceerd worden, het was puur om te laten zien aan mijn ouders en vriendin.
Ik was eventjes bezig toen ik plots werd aangesproken door de man aan de receptie, die het gesprek begon met " hey je mag hier geen foto's maken". Ik liet weten dat ik dat niet wist, en ik vroeg of het ergens aantoonbaar was. Dat was niet het geval want blijkbaar "moesten de bordjes nog opgehangen worden". Achteraf heb ik ook nergens online huisregels voor het gebouw kunnen vinden. Ook zou ik contact op moeten nemen met een of ander mediateam om toestemming te vragen, maar het lijkt mij dat dat meer voor journalisten en commercieel gebruik is. Vervolgens vroeg hij of ik "die foto" kon verwijderen (blijkbaar dacht hij dat ik maar 1 foto had gemaakt). Ik gooide de foto in de prullenmand van mijn telefoon en ging vervolgens weer naar buiten. Ik was namelijk niet op zoek naar een argument of ruzie, en bovendien wil ik graag eerst onderzoek doen in plaats van uit mijn nek kletsen.
Mijn originele, naïve gedachtegang was dus eigenlijk als volgt:
Fotografie op de openbare weg en in openbare ruimtes is toegestaan. Als het goed is is het gemeentehuis zo'n openbare ruimte, het is tenslotte het gemeentehuis waar we voor betalen.
Maar door deze situatie heb ik dus een hoop vragen:
- Telt het gemeentehuis daadwerkelijk als een openbare locatie?
- Mag de gemeente bepaalde zaken zoals fotografie verbieden op zo'n locatie?
- Zo ja, als het dan nergens aantoonbaar is (fysiek & online), geldt het dan wel? Anders kan iemand je zomaar van alles wijs maken.
- Als zulke lokale regels bestaan, dan kunnen deze toch niet in strijd zijn met de wet?
- Kan iemand van het personeel mij dwingen om een foto te verwijderen?
Hopelijk kunnen jullie hier wat mee om duidelijkheid te scheppen! Ik ben ook zeer blij met links naar relevante wetten of andere bronnen die hierover gaan.
Fotografie Gemeentehuis
Moderator: Moderatorteam
- spaghettivreter TS
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Re: Fotografie Gemeentehuis
In beginsel mag alles wat in het openbaar zichtbaar is worden gefotografeerd. Zeker als het op de openbare weg is. Binnen een pand kan fotograferen verboden worden mits dit duidelijk kenbaar is gemaakt. Je ziet dit bijvoorbeeld bij rechtbanken.
Gemaakte foto's mogen echter niet zomaar gepubliceerd worden zeker als er herkenbare personen zijn gefotografeerd. Het (civiele) portretrecht speelt hier een rol.
Als u in een land bent en u wordt door een bevoegd persoon te stoppen gevraagd te stoppen met het maken van foto's dan moet u daaraan gevolg geven.
Een prive persoon kan u niet fysiek dwingen gemaakte foto's te wissen.
Het heimelijk maken van foto's kan onder omstandigheden een strafbaar feit opleveren.
Gemaakte foto's mogen echter niet zomaar gepubliceerd worden zeker als er herkenbare personen zijn gefotografeerd. Het (civiele) portretrecht speelt hier een rol.
Als u in een land bent en u wordt door een bevoegd persoon te stoppen gevraagd te stoppen met het maken van foto's dan moet u daaraan gevolg geven.
Een prive persoon kan u niet fysiek dwingen gemaakte foto's te wissen.
Het heimelijk maken van foto's kan onder omstandigheden een strafbaar feit opleveren.
Stay safe out there.
Het gemeentehuis is een voor openbare dienst bestemd lokaal. Dat betekent nog niet dat u daar alles mag doen. De gemeente zal huisregels hebben waarin bijvoorbeeld fotografie verboden kan worden. Als u zich niet houdt aan dit verbod kan u de toegang ontzegd worden. Dat houdt in dat u het gebouw dan direct moet verlaten. Als u daar niet naar luistert zal een medewerker u kunnen vorderen. Voldoet u ook niet aan deze vordering dan kunt u aangehouden worden voor lokaalvredebreuk.
Een medewerker kan u nooit dwingen een foto te verwijderen. Dat heeft ook weinig zin, want op de meeste telefoons worden die foto's nog 30 dagen bewaard in aparte mappen voordat ze echt verdwijnen. De gemeente kan zich wel civielrechtelijk verzetten tegen publicatie van de foto, maar dat is een andere procedure.
Een medewerker kan u nooit dwingen een foto te verwijderen. Dat heeft ook weinig zin, want op de meeste telefoons worden die foto's nog 30 dagen bewaard in aparte mappen voordat ze echt verdwijnen. De gemeente kan zich wel civielrechtelijk verzetten tegen publicatie van de foto, maar dat is een andere procedure.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
- spaghettivreter TS
Hallo SWAT en DiNozzo, zeer bedankt voor de informatieve reacties want het is al een stuk duidelijker zo!
Nog even voor de zekerheid: in dit geval was het dus niet duidelijk dat fotograferen niet gewenst is, zowel fysiek als online, en de huisregels waren nergens te vinden. Kan zo'n bevoegd persoon dan alsnog mij forceren om daarmee te stoppen? Ik snap dat huisregels dingen mogen verbieden, maar als dit niet aantoonbaar is, dan voelt het nogal krom aan dat iets verbaal verboden wordt wat anderzijds wel toegestaan is. Overigens heb ik een mailtje gestuurd naar de gemeente om te vragen of ze de huisregels tevoorschijn kunnen toveren, dus we zullen zien.
Nog even voor de zekerheid: in dit geval was het dus niet duidelijk dat fotograferen niet gewenst is, zowel fysiek als online, en de huisregels waren nergens te vinden. Kan zo'n bevoegd persoon dan alsnog mij forceren om daarmee te stoppen? Ik snap dat huisregels dingen mogen verbieden, maar als dit niet aantoonbaar is, dan voelt het nogal krom aan dat iets verbaal verboden wordt wat anderzijds wel toegestaan is. Overigens heb ik een mailtje gestuurd naar de gemeente om te vragen of ze de huisregels tevoorschijn kunnen toveren, dus we zullen zien.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Ja, de bevoegde persoon kan u wellicht niet fysiek laten stoppen met fotograferen maar u wel vorderen het pand te verlaten. Voldoet u niet aan de vordering dan bent u strafbaar.
Stay safe out there.
- spaghettivreter TS
Top, dat is eigenlijk alles wat ik wilde weten. Zeer bedankt voor alle informatie!
Voor mij kan het topic als gesloten beschouwd worden.
Voor mij kan het topic als gesloten beschouwd worden.