Smaad/laster of andere categorie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Anderegast TS
Infopolitie Gast

Smaad/laster of andere categorie

Ongelezen bericht door Anderegast »

Hallo, stel ik verklik iemand die een anonieme melding heeft gedaan bij de politie over iemand uit haar woonomgeving over overlast. Maw heb bij de “overlastgevende” persoon aan de deur gestaan en verteld over de meldster. Is dat een strafbaar feit? Wat als er bewijzen zijn dmv beelden?
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Smaad/laster of andere categorie

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Uw vraag is weinig concreet. Kan zo lastig beoordeeld worden omdat onduidelijk is wat en hoe zich zaken hebben afgespeeld. Kunt u wat duidelijker zijn.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Anderegast TS
Infopolitie Gast

Nou stel ik ga naar pietje om te zeggen dat klaasje een anonieme melding bij de politie heeft gedaan over pietje zijn overlast, politie was toendertijd, jaar geleden ofzo langsgeweest bij pietje vanwege die overlast en de politie gesommeerd heeft dat pietje moet dimmen. Pietje is nogal “gajes”. En het doel is om met mijn informatie Pietje tegen Klaasje op te zetten. Danwel dat Pietje bij Klaasje stennis gaat lopen schoppen. Dit is een “wraakactie” van mij omdat Klaasje nogal vervelende dingen gedaan heeft waar ik last van had en nogsteeds heb. Niet slim…

Mocht Klaasje hier achter komen dmv camerabeelden van mij dat ik dit tegen Pietje heb gezegd, wat zou hij daarmee kunnen?
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

Ik hou het bij "gajes" op "andere categorie", maar ik ben een pragmatisch denker.

Als je vraag gaat of het smaad of laster is, het verschil zit hem in het feit dat laster een leugen bevat en smaad niet, om iemands goede naam en eer aan te tasten, zoals het zo mooi in de wet omschreven staat. Klaasje zou dus aangifte kunnen doen van smaad.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Als ik het goed begrijp wil je een strafbaar feit uitlokken, zoals mishandeling. Dat kan strafbaar zijn, maar is wel aan voorwaarden gebonden ten aanzien van de middelen die worden gebruikt om uit te lokken.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Anderegast TS
Infopolitie Gast

Frans schreef: 11 mei 2023, 15:41 Ik hou het bij "gajes" op "andere categorie", maar ik ben een pragmatisch denker.

Als je vraag gaat of het smaad of laster is, het verschil zit hem in het feit dat laster een leugen bevat en smaad niet, om iemands goede naam en eer aan te tasten, zoals het zo mooi in de wet omschreven staat. Klaasje zou dus aangifte kunnen doen van smaad.

Oke Frans, in hoeverre wordt smaad dan bestraft als first offender? Zou hier dan überhaupt een zaak van worden gemaakt?
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

Waarom niet? Elke aangifte wordt serieus bekeken en daarna wordt gekeken wat ermee moet gebeuren. Je kunt wel zeggen, het is een simpel delict, klopt misschien maar dit betelent dus ook dat de politie er relatief weinig werk aan heeft, geen weken onderzoek hoeft te doen met 400 mensen, 5 helikopters de lucht in hoeft te sturen enzovoort, voordat het is afgerond en een dossier kan worden doorgestuurd naar het OM. Kortom, elke aangifte die wordt opgenomen is een serieuze aangifte, en wordt serieus bekeken. Wat er daarna gebeurt is afhankelijk van factoren.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Smaad wordt niet erg streng bestraf, vandaar ook dat het een lage prioriteit heeft. Maar in combinatie met het doel van uitlokken van ruzie tussen twee personen kan er wel eens meer prioriteit aan worden gegeven.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

En daar laten we het bij.
MotoRon
Beheerder