Economisch delict Poolse vervoersdienst
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Economisch delict Poolse vervoersdienst
Goedemorgen,
Al jaren zie ik in Noord Holland groene busjes met Pools kenteken rijden die Poolse uitzendkrachten van- en naar bedrijven rijdt waar ze werken. Dit is een Poolse vervoersdienst die dus hier in Nederland werkzaamheden verricht met busjes op Pools kenteken en hier dus geen MRB e.d. over betalen. Deze groene "TGV" busjes zie ik elke dag overal rijden en zijn zelfs genummerd met drie cijfers, dus waarschijnlijk rijden er honderden van rond. Mag dit zomaar? Is dit geen economisch delict?
Al jaren zie ik in Noord Holland groene busjes met Pools kenteken rijden die Poolse uitzendkrachten van- en naar bedrijven rijdt waar ze werken. Dit is een Poolse vervoersdienst die dus hier in Nederland werkzaamheden verricht met busjes op Pools kenteken en hier dus geen MRB e.d. over betalen. Deze groene "TGV" busjes zie ik elke dag overal rijden en zijn zelfs genummerd met drie cijfers, dus waarschijnlijk rijden er honderden van rond. Mag dit zomaar? Is dit geen economisch delict?
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 55
Re: Economisch delict Poolse vervoersdienst
Ik heb begrepen dat de zogenaamde 'groene busjes' (GTV genaamd) verbonden zijn aan een Nederlandse vestiging en dat het eea daardoor legaal zou zijn?!
Taxiwetgeving heb ik niet meteen paraat maar het is een zeer grote organisatie; zou knap zijn als ze al vele jaren aan de aandacht van IL&T zou weten te ontsnappen..
Dit is niet zo interessant want een Nederlandse taxi betaalt dat ook niet..
Taxiwetgeving heb ik niet meteen paraat maar het is een zeer grote organisatie; zou knap zijn als ze al vele jaren aan de aandacht van IL&T zou weten te ontsnappen..
Dit is een Poolse vervoersdienst die dus hier in Nederland werkzaamheden verricht met busjes op Pools kenteken en hier dus geen MRB e.d. over betalen.
Dit is niet zo interessant want een Nederlandse taxi betaalt dat ook niet..
'Wat de overheid kapot maakt moet de politie repareren..'
Hiervoor kun je een mail sturen naar
https://www.politie.nl/informatie/slach ... -doen.html
Geef hierbij duidelijk aan om welke kentekens het gaat en evt. ook waar de voertuigen geparkeerd staan of welke trajecten ze rijden. Zij kunnen dan na gaan of hier sprake is van kentekenfraude (al dan niet in georganiseerd verband) en het evt. doorzetten naar de juiste afdelingen of lokale teams.
https://www.politie.nl/informatie/slach ... -doen.html
Geef hierbij duidelijk aan om welke kentekens het gaat en evt. ook waar de voertuigen geparkeerd staan of welke trajecten ze rijden. Zij kunnen dan na gaan of hier sprake is van kentekenfraude (al dan niet in georganiseerd verband) en het evt. doorzetten naar de juiste afdelingen of lokale teams.
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 62
Het wel of niet betalen van de MRB valt niet onder een economisch delict. In de belasting wetgeving is bepaalt wanneer een persoon of een bedrijf MRB moet betalen.
Binnen de EU geldt het principe van vrij vervoer van personen, goederen en diensten.
Bedrijven uit andere EU landen mogen dus diensten in NL aanbieden zolang zij zich aan de voor die diensten geldende regels in NL houden.
Over voertuigen met een kenteken van een ander EU land moet ook MRB betaald worden zodra er geen sprake is van vakantie verblijf in NL. De houder moet dan het EU kenteken opgeven bij de belastingdienst.
Binnen de EU geldt het principe van vrij vervoer van personen, goederen en diensten.
Bedrijven uit andere EU landen mogen dus diensten in NL aanbieden zolang zij zich aan de voor die diensten geldende regels in NL houden.
Over voertuigen met een kenteken van een ander EU land moet ook MRB betaald worden zodra er geen sprake is van vakantie verblijf in NL. De houder moet dan het EU kenteken opgeven bij de belastingdienst.
Stay safe out there.
Echter, als het kenteken op naam van een natuurlijk persoon staat welke een GBA in Nederland heeft dient deze uiterlijk na 185 dagen omgewisseld te zijn voor een Nederlandse. Anders pleeg je een strafbaar feit waartegen opgetreden wordt. Belasting betalen of niet maakt hierin geen verschil.
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
IL&T houdt ook toezicht op dit soort vervier.
https://www.ilent.nl/onderwerpen/commun ... -te-pakken
https://www.ilent.nl/onderwerpen/commun ... -te-pakken
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak

- Pim
- Blijvertje
- Roepnaam: Pim
- Geslacht:
- Leeftijd: 55
Ik zie elke dag op de snelwegen vrachtwagens rijden met buitenlandse kentekens. Ik heb me nooit afgevraagd of dit een economisch delict zou kunnen zijn.Rawils schreef: ↑07 mei 2023, 10:37 Goedemorgen,
Het enige verschil is nu dat er personen vervoerd worden ipv goederen.
Wat veel vaker voorkomt is patsers in Duits gekentekende voertuigen die middels stromannen in Nederland van huurder naar huurder gaan en nooit meer in Duitsland terugkomen.
De (in Nederland woonachtige) bestuurder (meestal de huurder maar zelfs dat niet altijd) is zelf verantwoordelijk om aangifte/melding te maken voor een eenmalige vrijstelling van BPM.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein
- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 62
Klopt maar het gaat hier om kennelijk in Polen gevestigde bedrijven die met in dat land geregistreerde voertuigen in Nederland een dienstverlening uitvoeren. De vraag is dus in hoeverre deze bedrijven daartoe tevens in NL MRB moeten betalen.Proost schreef: ↑07 mei 2023, 18:45 Echter, als het kenteken op naam van een natuurlijk persoon staat welke een GBA in Nederland heeft dient deze uiterlijk na 185 dagen omgewisseld te zijn voor een Nederlandse. Anders pleeg je een strafbaar feit waartegen opgetreden wordt. Belasting betalen of niet maakt hierin geen verschil.
Het is overigens niet uit te sluiten dat deze bedrijven dat gewoon doen. Ik zie in het Haagse zat van dit soort busjes rondrijden. Kan mij niet voorstellen dat daar niet ooit enig onderzoek door de douane/FIOD of het ILT is gedaan.
Stay safe out there.
- Hilde
- Moderator
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Er hoeft helemaal geen nederlands kenteken op te komen.
De bedrijven kunnen gewoon MRB/BPM betalen en het poolse (duitse/belgische/spaanse...) kenteken houden.
Uit ervaring weet ik dat er heel veel op gecontroleerd wordt.
En uit ervaring weet ik dat er ook heel veel mee gesjoemeld wordt.
De bedrijven kunnen gewoon MRB/BPM betalen en het poolse (duitse/belgische/spaanse...) kenteken houden.
Uit ervaring weet ik dat er heel veel op gecontroleerd wordt.
En uit ervaring weet ik dat er ook heel veel mee gesjoemeld wordt.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
@Hilde, toevallig zie ik afgelopen week, heel opvallend, een hier in het zuiden bekend vloerenbedrijf (van bedrijfsvloeren tot laminaat) met een gewwone bekende Nederlandse bus, (tekst, belettering etc.) maar met een (regulier, geen tijdelijk) Duits kenteken. Hoeft ook op zich geen probleem te zijn dus?
Frans
Beheerder
Beheerder
Zo lang hij zich in het internationale verkeer bevindt niet. Mocht hij alleen lokaal/nationaal rijden is het wel een probleem. Zie Art 36 Wvw welke aangeeft dat het kenteken afgegeven moet zijn door de RDW. Dat zijn enkel Nederlandse kentekens. De uitzonderingen staan in art 37. Zoals ik al zei, van internationaal verkeer dient in dit geval sprake te zijn.
Het is een fabeltje dat je in Nederland alleen belasting hoeft te betalen en dat het dan goed is. Dat is niet zo.
Het is een fabeltje dat je in Nederland alleen belasting hoeft te betalen en dat het dan goed is. Dat is niet zo.
Nou ja, dat vraag ik me dus af @Proost, het is bekend dat, ook de bij jou hier in de omgeving welbekende grote vervoersondernemingen vestigingen hebben in (landen als bijv.) polen en je daardoor heel erg goed een NL truck tegen kunt komen met een Pools kenteken en een Poolse chauffeur. Maar, ik noem een voorbeeld: Busjes van "De Efteling" (ik weet niet of ze uberhaupt bestaan) met een Duits kenteken is toch best bijzonder.
Frans
Beheerder
Beheerder
Het is vrij simpel als je de wet leest. Je dient een Nederlandse plaat te hebben tenzij je aan een van de uitzonderingen voldoet. De Efteling zal moeilijk hard kunnen maken dat ze zich in het internationale verkeer bevinden dus dan riskeer je een bon.
ik kom binnenkort even met die naam van dat vloerenbedrijf... 

Frans
Beheerder
Beheerder
-
- Infopolitie Gast
Een buitenlandse vervoerder mag onder bepaalde voorwaarden hier in Nederland binnenlandse ritten rijden. Andersom mag een Nederlandse vervoerder dat ook in het buitenland. Dit heet cabotage vervoer. Inbreuk op cabotage regels dat is wel een economisch delict. Heel kort samengevat komt het erop neer dat je binnen een bepaalde periode een X aantal vervoersbewegingen mag doen. En daarna moet je met het voertuig terugkeren naar je vestiging in het buitenland.
Dus als de vervoerder de lokale/binnenlandse ritten combineert met Internationale ritten en daarbij met voertuigen en chauffeurs rouleert, dan kan de vervoerder dus gewoon een lokale personeelsshuttle rijden elke dag. Maar als men een vestiging in het buiteland heeft en vanuit daar een vaste chauffeur met vaste wagen een jaar lang 5 dagen in de week de lokale shuttle laten rijden hier in NL dan overtreedt men cabotage regels. Maar dan komen ook nationale wetgeving in beeld. Bijvoorbeeld een NL vestiging, NL kentekens, een een communautaire vergunning voor de NL vestiging. NL belastingen. Maar ook de in NL geldende cao voor de chauffeur bijvoorbeeld. D
Om vast te kunnen stellen of er sprak is van cabotage vervoer en of die regels worden overtreden, daar heb je dus veel meer informatie voor nodig.
Dit is voor personenvervoer geregeld in EG Verordening 1073/2009.
In het kader van de mobility package worden bepaalde regels omtrent cabotage aangepast:
https://transport.ec.europa.eu/transpor ... ry-2022_nl
Cabotage vervoer is werk voor IL&T. Daar kan de politie niks mee.
Betreft belastingen die in Nederland betaald moeten worden: daar gaat de belastingdienst over en dat is geen economisch delict.
Dus als de vervoerder de lokale/binnenlandse ritten combineert met Internationale ritten en daarbij met voertuigen en chauffeurs rouleert, dan kan de vervoerder dus gewoon een lokale personeelsshuttle rijden elke dag. Maar als men een vestiging in het buiteland heeft en vanuit daar een vaste chauffeur met vaste wagen een jaar lang 5 dagen in de week de lokale shuttle laten rijden hier in NL dan overtreedt men cabotage regels. Maar dan komen ook nationale wetgeving in beeld. Bijvoorbeeld een NL vestiging, NL kentekens, een een communautaire vergunning voor de NL vestiging. NL belastingen. Maar ook de in NL geldende cao voor de chauffeur bijvoorbeeld. D
Om vast te kunnen stellen of er sprak is van cabotage vervoer en of die regels worden overtreden, daar heb je dus veel meer informatie voor nodig.
Dit is voor personenvervoer geregeld in EG Verordening 1073/2009.
In het kader van de mobility package worden bepaalde regels omtrent cabotage aangepast:
https://transport.ec.europa.eu/transpor ... ry-2022_nl
Cabotage vervoer is werk voor IL&T. Daar kan de politie niks mee.
Betreft belastingen die in Nederland betaald moeten worden: daar gaat de belastingdienst over en dat is geen economisch delict.