Vraag over melding

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Vrager TS
Infopolitie Gast

Vraag over melding

Ongelezen bericht door Vrager »

Hallo,

Een tijd terug is mij iets overkomen en een ander heeft hier een melding over gemaakt. Ik wist niet eens dat dit kan, maar blijkbaar kan dat.

Ik werd lastig gevallen door een man (leeftijd ong. 60), en vertelde dit aan zijn dochter (leeftijd ong. 30) en zei dat ik hier geen aangifte of melding van wilde doen maar het wel even kwijt wilde aan haar. Het was erg vervelend en werd bijna fysiek. Helaas is zij zonder mijn medeweten en zonder toestemming naar de politie gegaan om melding te doen over wat er is gebeurd. Mij met naam en toenaam genoemd. Dagen later werd ik benaderd door de zedenpolitie(!!!) of ik het verhaal wilde doen. Let wel, ik ben niet aangerand of verkracht. Maar de melding deed dit wel lijken. Al mocht de politie mij niet vertellen wat er exact stond. Daarvoor zou ik het dossier moeten opvragen.

Ik vind dit enorm vervelend omdat hier nu een verhaal van is gemaakt wat hoogstwaarschijnlijk enorm is aangedikt maar wel in mijn dossier staat. Ik vind het naar dat iemand zomaar melding kan doen over wat mij overkomt, en dit ook nog eens in mijn dossier terug te lezen is door politie? Kan een agent dit gewoon zien staan als zij mij in het verkeer staande houden en mijn rijbewijs vragen?
Ik vind het haast ‘voor schut’, om het even een beetje vreemd te verwoorden.

Is er enige wijze waarop ik dit kan laten verwijderen uit mijn dossier? Ik neem aan dat dit via een advocaat of jurist moet kunnen? Want ik vind het verbijsterend dat iemand anders melding in mijn dossier staat.

Hypothetisch gezien kan ik dus nu melding doen dat de buurman in elkaar is geslagen en dan staat dat in zijn dossier. Vind dit erg stuitend omtrent privacy.

Hopelijk heeft iemand hier een antwoord op, want ik zit hier enorm mee.

Met vriendelijke groet
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Re: Vraag over melding

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Nagenoeg iedere melding die de politie ontvangt wordt vastgelegd. Dat moet ook want die info kan in de toekomst weleens heel belangrijk blijken te zijn voor de veiligheid van mensen en de rechtszekerheid maar dat in de tweede plaats..

Let wel; deze vorm van vastleggen heeft niets met het aanwijzen van 'schuldigen' of 'slachtoffers' te maken, het is gewoon vastleggen van een melding. Dit vastleggen is echter wel cruciaal indien er dingen in de toekomst wėl verkeerd lopen maar verder wordt er niets met deze info gedaan en verdwijnt deze na 5 jaar weer automatisch uit de systemen indien zich geen nieuwe casussen rondom deze persoon voordoen.

U omschrijft het eea als 'erg vervelend' en 'bijna fysiek' maar u vindt het kennelijk 'huiveringwekkend' dat uw naam daarbij geregistreerd staat maar dat is 't absoluut niet. Indien u een politiebureau binnenwandelt en u de dienstdoende agent vraagt wat er van u bekend is, is het enige dat u te horen krijgt:
'U bent een keer lastiggevallen oid lees ik. Is dat inmiddels opgelost?'
'Ja, dat is eenmalig gebleven.'
'Prima, gelukkig maar..' en door...

Ik zie 't nadeel voor u niet of er moeten dingen gebeurd zijn waar u zich wel voor schaamt..

Tenslotte; mogelijk zijn er andere mensen die ook hinder van deze man ondervinden cq ondervonden hebben en dan is 't maar wat goed dat er meldingen bij de politie binnenkomen. De bezorgdheid dan wel waakzaamheid van de dochter kan ik alleen maar waarderen(!), maar ik ben dan ook bekend met de meest slechte eigenschappen van de mens..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Ja iedereen kan een melding maken, over zichzelf en over anderen. Waarom niet?

De politie moet meldingen die gemaakt zijn serieus nemen en onderzoeken. Zijn er strafbare dingen gebeurd, is de melding waar, of niet waar, etc.

Ja de politie kan zulke meldingen inzien.

Waarom heeft u, toen de politie aan de deur kwam, niet meteen úw verhaal verteld over het incident en deze vragen gesteld?

Verder snap ik nog niet helemaal, als u zoveel waarde aan privacy hecht, dat u een voorval tussen u en een volwassen man aan zijn dochter verteld heeft. Dat zou zelfs strafbaar kunnen zijn. Google eens op laster/smaad.

Om uw gegevens in te zien kunt u zelf contact opnemen met een privacy-officer van de politieeenheid waar het voorval heeft plaatsgevonden. Bel 0900-8844 om informatie of een afspraak.
Dan komt u wellicht te weten wat er is geregistreerd. Maar of er iets verwijderd wordt betwijfel ik. Maar dat kan de privacy officer u zelf het beste toelichten.

Reken er overigens niet op dat u hele dossiers kunt inzien (iets met privacy) of laten verwijderen.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Iedereen kan melding doen van een strafbaar feit en daar ook aangifte van doen. In geval van een zedenzaak is dat zelfs verplicht.

U heeft recht op inzage in de gevens die over u bekend zijn bij de politie (behoudens uitzonderingen) en heeft ook een correctie recht.
https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... iegegevens

U kunt dus om inzage vragen en eventueel uw commentaar op de aangifte leveren, waarvan ook niet egzegd is dat u de gehele aangifte krijgt te zien. Alleen delen die op u betrekking hebben. Het gaat om de aangifte door een andere persoon. Eerder zal men er uw eigen visie aan toevoegen dan dat de gegevens worden vernietigd.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Carolien
Superlid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:
Leeftijd: 39

Ongelezen bericht door Carolien »

Wanneer ik iemand in het verkeer controleer zal ik kijken naar relevante registraties, een melding als deze is voor verkeerszaken niet relevant voor mij. Wij zien allerlei dingen in ons werk en je hoeft je naar de politie toe echt niet te schamen of schuldig te voelen hierdoor.
Ik snap je gevoel enigzins wel omdat ze dit zonder overleg gemeld heeft maar zoals eerder aangegeven kan dit voor ons en dus ook andere 'slachtoffers' belangrijke informatie zijn.
Daarnaast heb je als het goed is jouw kant van het verhaal kunnen doen en ook jouw gevoel daarbij kunnen vertellen.
En het voorbeeld dat u noemt dat iedereen zomaar een melding over de buurman doet is wel iets anders, omdat het dan gaat om een verzonnen incident. De melding die door deze vrouw gedaan is over u is niet verzonnen toch? Wellicht in uw ogen aangedikt maar niet verzonnen. Dit zal zij uit bezorgdheid hebben gedaan, het gaat zelfs om haar eigen vader. Ze had er ook voor kunnen kiezen om u niet te geloven en er niks mee te doen en dan kan haar vader misschien nog meer vrouwen lastigvallen.
Stelt u zich voor dat u wél was aangerand of verkracht en de politie zou dit niet serieus oppakken? Dit soort zaken wordt (terecht) onderzocht door eerst bij u uw kant van het verhaal aan te horen.
Het is niet zo dat u nu een strafblad of dossier heeft hoor. Zelfs de meest (op het eerste gezicht) simpele en onschuldige meldingen die we krijgen worden vastgelegd. Later kan blijken dat er meer aan de hand is als er meer meldingen komen of juist niks aan de hand is. Dit heeft voor u verder geen gevolgen. Wanneer ik 112 bel voor een kind die alleen in een afgesloten auto zit in de volle zon worden mijn gegevens ook vastgelegd en zal dit ook te zien zijn in de systemen. Of wanneer ik lastig gevallen wordt en omstanders bellen de politie. Dan wordt aan mij ook mijn kant van het verhaal gevraagd en vastgelegd. Ook al zou ik er zelf wellicht niet voor gekozen hebben om politie te bellen.
Een ieder mag melding maken en een ieder mag aangifte doen van een strafbaar feit. Dus ook iemand anders mag dat doen.

Dus waar bent u precies "bang" voor dat dit is vastgelegd? Of bent u boos dat de vrouw zonder met u te overleggen de politie heeft gebeld en het volgens u heeft aangedikt? Bent u boos op de politie die gewoon hun werk doet: ze krijgen een melding en willen uw kant van het verhaal aanhoren.
Gesloten