Ik heb in mijn buurt te maken gehad die iedereen wijs maakte dat die kanker had
en uitzaaiingen en dat die nog geen jaar te leven had.
Op internet kom ik alleen tegen dat er mensen vervolgt zijn die dat verzonnen hebben als ze daardoor financiële hulp gehad hebben en dus met oplichting gepaard is gegaan.
Als iemand kanker verzint en uitzaaiingen heeft en binnen een jaar dood gaat maar verder niemand economisch is opgelicht
is iemand dan wel of niet strafbaar.
Iedereen is bezorgt als iemand echt kanker heeft en na halfjaar is ze tegen de lamp gelopen en heeft na ondervraging van iemand uiteindelijk bekend dat die het verzonnen heeft.
Dat maakt velen boos en en drijft die vele mee in wanen.
Kan zo iemand niet tot verplichte hulpverlening veroordeelt worden
ipv sanctie .
Of vrees ik en andere dat die er ongestraft mee weg komt ?
Is het verzinnen van kanker strafbaar
Moderator: Moderatorteam
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Re: Is het verzinnen van kanker strafbaar
Op internet kom ik alleen tegen dat er mensen vervolgt zijn die dat verzonnen hebben als ze daardoor financiële hulp gehad hebben en dus met oplichting gepaard is gegaan.
Ik denk dat het hoofdstuk 'bedrog' in het wetboek van strafecht inderdaad het dichtstbij komt:
Wetstekst
Artikel 3261 Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het verlenen van een dienst, tot het ter beschikking stellen van gegevens, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Of het hieraan voldoet weet ik zo niet maar ik weet wel dat een aangifte onderaan de stapel komt te liggen..
Ik zou daar de oplossing niet zoeken of het moet iemand zijn die er een knap verdienende gewoonte van maakt; als er een stapel aangiftes komt te liggen (voor hoge bedragen) dan wordt 't natuurlijk wel een dingetje..
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Ik lees alleen dat de persoon inkwestie heeft gelogen. Liegen is opzich niet strafbaar, tenzij er economisch voordeel mee wordt behaald, zie het antwoord van zijlvaart67.
Als er geen bedoeling was tot bedrog/oplichting dan is de hulpverlening inderdaad de aangewezen plek. Maar dat kan in dit geval niet afgedwongen worden en heeft ook meer zin als de persoon zelf inziet dat hulp geboden is. Druk van familie/goede bekenden wil dan soms wel helpen.
Als er geen bedoeling was tot bedrog/oplichting dan is de hulpverlening inderdaad de aangewezen plek. Maar dat kan in dit geval niet afgedwongen worden en heeft ook meer zin als de persoon zelf inziet dat hulp geboden is. Druk van familie/goede bekenden wil dan soms wel helpen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Een leugen kan het zijn, maar ook een roep om aandacht, die in dit geval een erg rauw randje heeft. Zolang er geen economisch gewin of anderszins is zoals Zijlvaart dat verwoord heeft is er slechts een conclusie mogelijk: erg zielig!
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Zolang er het niet wordt gedaan om geld mee binnen te harken is het alleen heel erg zielig en hoop ik dat karma er iets mee doet..
Ik kan veel hebben, maar verzinnen dat je kanker hebt.. sorry..
Ik weet hoe het is om het te hebben....
Ik kan veel hebben, maar verzinnen dat je kanker hebt.. sorry..
Ik weet hoe het is om het te hebben....
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)